kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۷۵۰۰
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۲
موارد مهمی که در اختلاف دوومیدانی و کمیته ملی المپیک مطرح شد

برخی برای تفریح به ترکیه اعزام شدند/چرا با وجود ۱۶ ورزشکار تنها دو مدال کسب شد؟!

بعد از نتایج ضعیف، این بار حواشی دوومیدانی در بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی حسابی خبرساز شده است.
 
 
 
سرویس ورزشی-
 
در شرایطی که به روزهای پایانی بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی 2021 نزدیک می‌شویم آمار و ارقام نشان می‌دهد که دوومیدانی یکی از ضعیف‌ترین تیم‌های ورزشی کشورمان در قونیه ترکیه بود. در بین 16 دوومیدانی‌کار اعزامی به ترکیه، فقط 2 نفر موفق به مدال شدند که سهم آنها نیز طلا نبود. فرزانه فصیحی در 100 متر بانوان به مدال نقره و علی فتحی گنجی نیز در پرتاب نیزه به مدال برنز رسید. این دو مدال یعنی اینکه فقط 12.5 درصد از نفرات اعزامی مدال گرفتند که قطعاً آمار بدی است.
جالب اینکه پیش از اعزام به قونیه، همه کارشناسان از کسب مدال توسط احسان حدادی مطمئن بودند و حتی برخی عنوان می‌کردند که رنگ مدال طلا خواهد بود. حدادی که طی سال‌های اخیر رکوردهای ضعیفی را به ثبت رسانده و البته همواره از امکانات خوبی بهره برده است، با رکورد 59.46 متر به رتبه‌ای بهتر از پنجم دست نیافت و شانس کسب یک مدال دیگر را از دست داد.
در کنار نتایج ضعیف، حواشی دوومیدانی نیز پررنگ بود. ماجرای کرونایی بودن دبیر فدراسیون در آستانه اعزام به قونیه و حاشیه‌های رخ داده برای او در ترکیه، باعث متشنج شدن اوضاع شد. باید به این مسئله، موضوع اسکان حدادی در خارج از دهکده ورزشکاران را نیز اضافه کرد، هر چند که گفته می‌شود حدادی با هزینه شخصی هتل گرفته است.
دبیر دوومیدانی: برخی برای تفریح به ترکیه آمدند
همه این موارد موجب شد که علی رضایی، دبیر فدراسیون و سرپرست تیم اعزامی دوومیدانی در گفت‌و‌گویی با خبرگزاری ایسنا به تشریح اتفاقات این رشته ورزشی بپردازد. رضایی گفت: ابتدا گفتند ۱۲ ورزشکار و ۶ کادر اما بعدا تعداد سهمیه‌های ورزشکاران را به ۱۶ نفر افزایش دادند و از کادر ما کم کردند در حالی که باید حداقل ۷، ۸ سهمیه مربی به ما می‌دادند. دوومیدانی مثل رشته‌های دیگر نیست که یک مربی و یک سرمربی داشته باشد. هر ماده با ماده دیگر فرق دارد. همین موضوع به ما لطمه زد. چند ورزشکارمان چهارم شدند که اگر مربی‌شان بود شک نداشته باشید مدال می‌گرفتند.
او در مورد اعزام اعضای کمیته ملی المپیک به قونیه گفت: در المپیک توکیو افرادی اعزام شدند که هیچ سمتی نداشتند و فقط برای گشت و گذار رفته بودند، مجلس و نمایندگان به این موضوع اعتراض کردند اما کمیته ملی المپیک چه اهمیتی به اعتراض نمایندگان مجلس داد؟ همان‌ نفرات با تعدادی بیشتر در ترکیه هستند و در هتل‌های چهار و پنج ستاره اسکان دارند. بودجه مملکت ما این‌گونه صرف می‌شود.
رضایی با بیان اینکه در حق فدراسیون دوومیدانی ظلم شد، گفت: آقایانی که آمده‌اند و در VIP مسابقات می‌نشینند، نه تنها هیچ کمکی به دوومیدانی نکرده‌اند بلکه برای این رشته مخل و مضر هم هستند. کسانی که در دوومیدانی بوده‌اند و الان علیه این رشته کار می‌کنند، ‌در هتل‌های پنج ستاره هستند اما مربیانی که سالیان سال برای ورزشکارشان زحمت کشیده‌اند باید در خانه استرس داشته باشد که ورزشکارش نتیجه می‌گیرد یا نه. 
او در پاسخ به این سؤال که منظورتان آقای کیهانی رئیس‌سابق فدراسیون است، بیان کرد: از کسی اسم نمی‌برم اما از کمیته المپیک بگویید لیست افرادی که از کمیته در هتل‌های چهار و پنج ستاره ترکیه ساکن هستند را منتشر کند. این افراد جز تفریح و گردش چه کاری برای مسابقات انجام دادند که من را نقد می‌کنند؟
واکنش کمیته ملی المپیک 
همین اظهارات واکنش کمیته ملی المپیک را به دنبال داشت تا جایی که کادر سرپرستی کاروان ایران در بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی در اطلاعیه نه تنها پاسخگوی برخی از ادعاهای رضایی شد، بلکه پرسش‌هایی را نیز درباره دوومیدانی مطرح نمود. در اطلاعیه کمیته ملی المپیک آمده است: «متاسفانه یکی از رشته‌هایی که در این دوره بسیار ضعیف عمل کرد، فدراسیون دوو میدانی بود. فدراسیونی که با ایجاد سلسله مشکلات برای کاروان ورزشی ایران (قبل و حین اعزام) باعث هدر رفتن انرژی فراوان از مسئولان ورزش کشور شد.
کمیته ملی المپیک برای موفقیت فدراسیون‌ها همه امکانات را در اختیار فدراسیون‌ها قرار داد و از هیچ کوششی دریغ نکرد. فدراسیون دوومیدانی به دلیل ضعف شدید مدیریتی نتوانست از این موقعیت استفاده نماید. متاسفانه فدراسیون دوومیدانی گروه اعزامی را به کسی سپرده که توانایی مدیریت خودش را هم نداشت و با تست کرونای مثبت وارد قونیه شد و طبیعی است که مسئولیت بنده به عنوان سرپرست کاروان در درجه اول حفظ سلامت کاروان است. اینکه آدم‌ها باید رعایت سلامتی دیگران را بکنند به شعور خودشان برمی‌گردد.
امروز فدراسیون دوومیدانی با فرار رو به جلو سعی در فرافکنی و تشویش اذهان عمومی دارد.خواهشمند است فدراسیون دوومیدانی پاسخگوی برخی موارد باشد.
۱_ علت حضور ۶ مربی خارج از لیست در قونیه چه بوده است؟
۲_ هزینه‌های انجام شده توسط کدام نهاد پرداخت شده است؟
۳ _محل اسکان این افراد کجا بوده است؟
۴_ ورزشکاران رها شده در شهر و خارج از دهکده توسط فدراسیون کجا بوده‌اند؟
۵_ چرا با وجود ۱۶ ورزشکار تنها دو مدال دریافت شد؟
۶ _چرا در ماده ۴ در ۱۰۰ متر شرکت نکرده‌اند؟
۷_ چطور دبیر فدراسیون با تست مثبت علی‌رغم تذکر سرپرست کاروان بدون هماهنگی وارد قونیه شد؟
۸ _با توجه به باطل شدن بلیط خریداری شده توسط کمیته ملی المپیک دبیر فدراسیون باهزینه کدام ارگان بلیط جدید خرید و برای گشت و گذار خود را به قونیه رسانید؟ چطور برخی فدراسیون‌ها از جمله کشتی، تکواندو و غیره با حمایت کمیته المپیک توانستندبه تعداد ۹۰ درصد ورزشکاران خود مدال کسب کنند. 
۹_ قول‌هایی که مسئولین فدراسیون دوومیدانی قبل از اعزام برای کسب مدال داده‌اند چه شد؟
در نهایت از مسئولین ورزش می‌خواهم به صورت جدی به مسئله دوومیدانی ورود نمایند. سؤال این‌جاست که دوومیدانی صاحب مدال المپیک چگونه به این وضعیت دچار شده است؟»
فارغ از اینکه فدراسیون دوومیدانی درست می‌گوید یا کمیته ملی المپیک باید عنوان داشت مطرح شده موارد فوق نشان می‌دهد در ورزش ما چه خبر است و کار به جایی رسیده که حواشی کاملا بر متن غلبه کرده و به کمتر چیزی که توجه می‌شود «خودِ ورزش» است!