kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۷۴۱۸
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۴

گزارش گاردین از بدترین خشکسالی تاریخ اروپا در 500 سال گذشته

روزنامه گاردین با انتشار گزارشی به تشریح خشک شدن رودخانه‌های قاره اروپا پرداخت و به نقل از دانشمندان هشدار داد که اروپا می‌تواند شاهد بدترین خشکسالی در ۵ سده گذشته باشد.

در گذشته‌ای نه چندان دور بسیار از افراد هشدارهای زیست‌محیطی را شوخی یا وسواس‌های روشنفکرانه می‌دانستند، اما امروز برای بسیاری روشن شده است که معضلات زیست‌محیطی فاجعه‌ای است که امنیت سرزمینشان را تهدید می‌کند. حالا بسیاری می‌دانند که بی‌آبی معضل اصلی بسیاری از مناطق جهان خواهد بود. روزنامه انگلیسی گاردین در توصیف وضعیت اسفناک رودخانه‌های اروپایی نوشت: «درجاهایی از رود لوار می‌توان با پای پیاده از آن عبور کرد؛ طولانی‌ترین رود فرانسه هیچ‌گاه این‌قدر آرام جریان نداشت. رود راین به سرعت برای قایق‌های در رفت و آمد غیر قابل عبور می‌شود. در ایتالیا، عمق رود پو ۲ متر کمتر از حد معمول است و در حال فلج کردن محصولات کشاورزی است. صربستان نیز از طرف دیگر در حال لایروبی رود دانوب است.»
گاردین اوضاع را در سراسر اروپا این‌گونه توضیح می‌دهد که خشکسالی سطح آب رودخانه‌های بزرگ را به جریان کم کاهش داده و درست همزمان با کمبود عرضه و افزایش قیمت‌ها احتمال عواقب فاجعه بار برای صنعت، انرژی، تولید غذا و حمل‌ونقل را به وجود آورده است. با توجه به اینکه تابستان امسال با امواج گرمای بی‌سابقه در سراسر اروپا همراه بوده و احتمالا یک زمستان و بهار خشک را نیز به همراه خواهد داشت، این روزنامه انگلیسی عنوان کرد که این مسائل آبراه‌های ضروری اروپا را کمتر از حد معمول پر کرد و به طور فزاینده بیش از حد گرم کرد.
بدون ثبت بارش باران قابل توجه برای تقریبا دو ماه در سراسر قسمت‌های غربی، مرکزی و جنوبی اروپا و پیش‌بینی عدم بارندگی در آینده، هواشناسان به روزنامه گاردین گفتند که این می‌تواند بدترین خشکسالی اروپا در بیش از ۵۰۰ سال گذشته باشد. به گزارش ایرنا، در این باره «آندرا تورتی» از مرکز پژوهش مشترک کمیسیون اروپا گفت که خطر بسیار بالایی از تداوم شرایط خشک طی سه ماه آینده وجود دارد.
هشدار مقامات انگلیس
همچنین آن‌گونه که رسانه دیلی میل انگلیس نوشته است، بزرگ‌ترین شرکت تأمین آب این کشور در پی اعلام رسمی خشکسالی در چندین بخش انگلیس و قطع آب تعداد زیادی از مردم این کشور هشدار تندی را خطاب به مصرف کنندگان آب صادر کرده است. به گزارش فارس از دیلی میل، با تداوم گرمای شدید در انگلیس این کشور از ماه ژوئن تا کنون به ندرت یک قطره از بارش باران را دیده است.
شرکت تأمین آب «تیمز واتر» قصد اعلام محدودیت‌هایی برای مصرف آب مخصوص شست‌وشو و آبیاری برای مشتریانش را داشته و به مشتریانش در حوزه‌های شمال لندن، آکسفوردشایر و سوری پیامک ارسال کرده و به آنها در مورد کم شدن فشار و قطع آب و اجرای طرح توزیع آب بسته‌بندی و جیره‌بندی شده در صورت لزوم هشدار داده است.