kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۷۳۸۹
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۱
وزیر صمت:

مدیران زیادی دیده‌ام که کارشان را با رسانه‌ها تنظیم می‌کنند

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: مدیران زیادی دیده‌ام که کارشان را با رسانه‌ها تنظیم می‌کنند.

به گزارش وزارت صمت، سیدرضا فاطمی‌امین در آئین گرامیداشت روز خبرنگار که دیروز در تالار وحدت برگزار شد با اعلام این خبر که وام ۵۰ میلیون تومانی خرید لوازم خانگی برای خبرنگاران در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: مهم‌ترین موضوعی که باید با آن مواجه شویم، شیوه حکمرانی است. کیفیت رسانه‌ها بر کیفیت حکمرانی تأثیر دارد. اگر رسانه‌ها به موضوعات سطحی و حاشیه‌ای وارد شوند، باعث می‌شوند حکمرانان هم در فضای سطحی بمانند.
او افزود: اما اگر رسانه‌ها، کیفی و عمیق باشند و بر مسائل اصلی کشور متمرکز شوند، آن وقت کسانی که در سمت حکمرانی باشند و توانمند نباشند خیلی فرصت ماندن پیدا نمی‌کنند یا آنها هم بر موضوعات اصلی متمرکز می‌شوند.
وزیر صمت اظهار کرد: مدیران زیادی دیده‌ام که کارشان را با رسانه‌ها تنظیم می‌کنند. پس شما رسانه‌ها هم شریک ما در حکمرانی هستید. اگر شما دقیق و حرفه‌ای عمل کنید ما هم حرفه‌ای عمل می‌کنیم و اگر به حاشیه بروید ما هم به حاشیه می‌رویم.
فاطمی‌امین عنوان کرد: یکی از نکاتی که می‌تواند رسانه را حرفه‌ای و عمیق کند، این است که آدم‌های حرفه‌ای مرجع تحلیل اخبار شوند. یک نظام حرفه‌ای در نظام رسانه‌ای شکل بگیرد. اگر رسانه‌ای خبر حاشیه‌ای و شایعه منتشر می‌کند توسط خود رسانه‌ها کنار زده شود. هر چقدر خبرنگاران دقیق‌تر کار کنند قطعاً در حل مسائل کشور موثر است‌.
رد قیمت‌گذاری دستوری در صنعت لوازم خانگی
عباس‌ هاشمی؛ دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی دیروز در نشست خبری با بیان اینکه قیمت‌گذاری دستوری فعالیت‌های تولیدی صنعتی را دچار اختلال کرده است، اظهار کرد: ما بارها این موضوع را به ستاد تنظیم بازار، سازمان حمایت و وزارت صمت منعکس کرده‌ایم. از سویی دیگر کمیسیون اقتصادی مجلس به موضوع قیمت‌گذاری دستوری ورود کرده و انجمن نیز با همکاری این کمیسیون و دانشگاه شریف به دنبال راه‌حل علمی برای برون‌رفت از آثار منفی آن است. او افزود: راهکار انجمن برای برون‌رفت از آثار منفی قیمت‌گذاری دستوری [برای کالاهای غیرمعیشتی] همان شیوه‌های آزموده شده در جهان و تعیین قیمت در بازار بر مبنای مکانیسم عرضه و تقاضاست. همچنین باید توجه داشت که در کشور قانون ضد انحصار وجود دارد و لوازم خانگی نیز کالای انحصاری نیست. بنابراین باید اجازه داد فضای رقابتی در این صنعت و بازار آن شکل بگیرد. پیشنهاد دوم انجمن نیز نظارت پسینی است.
دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با اشاره به میزان افزایش قیمت لوازم خانگی در بهار ۱۴۰۱، اظهار کرد: در حالی که سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ضوابطی داشته و به تولید‌کننده اجازه داده محصولات خود را با ۱۷ درصد سود بفروشد، حال چگونه است که برخی اقلام لوازم خانگی فقط اجازه ۱۰ درصد افزایش قیمت یافته‌اند؟
هاشمی در مورد اینکه آیا انجمن خواستار افزایش قیمت است، گفت: نه این انجمن و نه تولیدکنندگان موافق گران شدن کالاها نیستند، زیرا به دلیل شرایط رکود نمی‌توانند سودی از این شرایط ببرند. حتی اگر دولت اجازه افزایش قیمت ۴۰ درصدی بدهد تولیدکننده این میزان افزایش را اعمال نمی‌کند. باید اجازه داد تولیدکننده همگام با تورم بتواند نسبت به افزایش قیمت‌ها اقدام کند.
او در مورد میزان صادرات اظهار کرد: صادرات لوازم خانگی در سال به صورت میانگین ۳۰۰ میلیون دلار است که بسیار کم ارزیابی می‌شود. البته کشور ما صادرات محور نبوده و پایه فعالیت‌ها بر اساس صادرات نیست. همچنین ارزبری صنعت لوازم خانگی بر اساس تولید سال ۱۴۰۰ معادل یک میلیارد و 300 میلیون دلار است.