kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۷۳۵۹
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۵
خالد مشعل:

حمایت ایران از مسئله فلسطین غیرمشروط است

رئیس دفتر سابق حماس با تقدیر از پشتیبانی جمهوری اسلامی ایران از مقاومت ملت فلسطین تاکید کرد: حمایت ایران از مسئله فلسطین غیرمشروط است.


خالد مشعل» رئیس سابق دفتر سیاسی جنبش حماس در گفت‌وگو با برنامه «الجانب الاخر» شبکه «الجزیره» درخصوص اعضای بازداشتی حماس در عربستان سعودی گفت، تعداد آنها بیش از ۶۰ نفر است و مورد شکنجه شدید قرار گرفته‌اند.
مشعل ادامه داد: به نفع چه کسی شکنجه می‌شوند؟ به خاطر چه محاکمه می‌شوند؟ حماس بخشی از هیچ‌کدام از اختلافات میان کشورهای عربی نیست، این بازداشت‌شدگان باید هرچه سریع‌تر آزاد شوند.
به گزارش فارس، وی در پاسخ به کسانی که وی و حماس را تروریست می‌نامند، گفت، دفاع از خویش حقی مشروع در اسلام و تمام ادیان و قانون بین‌المللی است و آنچه حماس انجام می‌دهد مقاومت مشروع است. کشورهای مختلفی از جمله کشورهای اروپایی به‌صورت محرمانه با حماس دیدار کرده‌اند و بیشتر کشورهای جهان به صورت غیرمستقیم با حماس تماس برقرار کرده‌اند.
رئیس سابق دفتر سیاسی جنبش حماس به دلایل خروج حماس از سوریه همزمان با شروع ناآرامی‌ها پرداخت و گفت، این تصمیم توسط رهبری حماس و در رأس آن شخص وی گرفته شد زیرا وضعیت امنیتی در دمشق دیگر به صورتی نبود که حماس بتواند مسئولیت‌هایش را انجام دهد.
مشعل ضمن اذعان به اینکه تصمیم مذکور بر روابط حماس با ایران تأثیر گذاشت، افزود: اما روابط با ایرانی‌ها هیچ زمانی قطع نشد و هنوز ادامه دارد، حمایت ایران از حماس علی‌رغم شرایط سختشان هنوز برقرار است.
روابط با ایران بدان معنا نیست که بر استقلال تصمیم‌گیری حماس تأثیر می‌گذارد یا به ضرر منافع ملی فلسطین تمام می‌شود یا اینکه به معنای توافق با این کشور یا غیره در پرونده‌های دیگر باشد.
وی به ترور وی توسط موساد در ۲۵ سپتامبر ۱۹۹۷ در اردن و نحوه برخورد ملک حسین (شاه وقت اردن) اشاره کرد و گفت، ملک حسین با «بیل کلینتون» رئیس‌جمهور وقت آمریکا تماس گرفت و تهدید کرد پادزهر فراهم نشود سفارت رژیم اسرائیل در امان بسته، مزدوران موساد اخراج و توافق صلح با اسرائیل لغو
خواهد شد.