kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۷۳۴۳
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰

شکایت از نخست وزیر عراق/اتهام؛ مشارکت در حمله به پارلمان!

 

یک روزنامه‌نگار عراقی از نخست‌وزیر این کشور به اتهام همدستی در حمله به پارلمان عراق توسط جریان صدر شکایت کرد.
رسانه‌های عراقی می‌گویند«زهیر قاسم حسن» روزنامه‌نگار عراقی از «مصطفی کاظمی» نخست‌وزیر این کشور به اتهام همدستی در حمله به پارلمان عراق شکایت کرده است. فارس ضمن اعلام این خبر نوشته، در این شکایت به جریان یورش به پارلمان عراق در پی «بیانیه‌های تحریک‌آمیز علیه نظام سیاسی و قانون اساسی» عراق اشاره شده و این اقدام «خطری برای روند سیاسی و صلح مدنی» شمرده شده است. گفتنی است پیش از این خبرنگار نیز برخی چهره‌های سیاسی عراق، دولت کاظمی را در حمله به پارلمان مقصر معرفی کرده بودند. برخی از کوتاهی مشکوک او در جلوگیری از یورش هواداران صدر به پارلمان نوشته و برخی نیز تاکید کرده بودند، او در این موضوع با مقتدی صدر همکاری داشته است. شنبه، ۳۰ ژوئیه
(8 مرداد)، در پی تشدید ناآرامی‌ها در بغداد و اعتراض‌های خیابانی حامیان جریان صدر عراق به نامزدی «محمد شیاع سودانی» برای تصدی منصب نخست‌وزیری عراق از جانب «الاطار التنسیقی» (چارچوب هماهنگی) در منطقه سبز بغداد، شماری از معترضان، وارد ساختمان پارلمان عراق شدند و دست به تحصن زدند. آشوبگران حامی رهبر جریان صدر پس از ورود غیرقانونی به «منطقه سبز» بغداد، وارد صحن پارلمان شدند و همچنان به تحصن خود در منطقه سبز ادامه می‌دهند.
ادامه تظاهرات و تجمعات
همزمان با تظاهرات حامیان صدر در بغداد و 8 استان دیگر عراق، حامیان کمیته هماهنگی گروه‌های شیعی عراق موسوم به «چارچوب هماهنگی» نیز در نزدیکی منطقه سبز بغداد تظاهرات کردند. بر اساس این گزارش، ده‌ها اتوبوس نیز حامیان چارچوب هماهنگی را در نزدیکی پل «الحسین» در مجاورت پل معلق پیاده کردند. به گزارش فارس، همچنین طرفداران چارچوب هماهنگی در دیگر نقاط عراق به ویژه بصره و موصل نیز به خیابان‌ها آمده‌اند. کمیته هماهنگی گروه‌های شیعی عراق موسوم به «چارچوب هماهنگی» برگزاری تحصن نامحدود در مجاورت پل معلق در منطقه سبز بغداد را اعلام و خواستار تشکیل فوری دولت شد.