kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۷۳۳۶
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۷
2سال پس از تأکید اردوغان بر داشتن سلاح اتمی

رسانه‌های ترکیه: اولین نیروگاه اتمی در حال اتمام است

 

پس از گزارش‌ رسانه‌های ترکیه‌ درباره مراحل پایانی ساخت اولین نیروگاه هسته‌ای این کشور، منابع خبری به اظهارات 2 سال پیش رئیس‌جمهور ترکیه درباره حق دراختیار داشتن سلاح اتمی پرداختند.
«رجب طیب اردوغان» که به سیاست‌های توسعه‌طلبانه خارجی‌اش مشهور است، به نظر می‌رسد سودای آن را نیز دارد که ترکیه تبدیل به یکی از کشورهای دارای بمب اتمی تبدیل شود. او که می‌خواهد برای دور بعدی انتخابات ترکیه نیز آماده‌ و نامزد شود، به نظر قصد دارد تا پروژه نو‌عثمانی‌گری خود را همچنان ادامه دهد.
ترکیه در حال تکمیل ساخت رآکتورهای هسته‌ای در نیروگاه «آک‌کویو» است؛ نیروگاهی که «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه، روز سه‌شنبه هفته گذشته، از آن بازدید کرد. این نیروگاه در روستایی که نام نیروگاه نیز از آن گرفته شده در استان «مرسین» (جنوب ترکیه) واقع است. رئیس‌جمهور ترکیه حدود دو هفته بعد از جشن آغاز ساخت واحد چهارم و پایانی نیروگاه به استان مرسین رفت تا از این نیروگاه بازدید کند؛ نیروگاهی که انتظار می‌رود در ماه می‌ سال ۲۰۲۳ ساخت آن به پایان برسد.
روزنامه «العربی الجدید»، روز شنبه، در این باره گزارش داد که ترکیه از دهه هفتاد میلادی در تلاش برای ساخت چند نیروگاه اتمی بوده؛ اما تلاش‌های این کشور تا زمان امضای توافق همکاری با روسیه در سال ۲۰۱۰ برای ساخت نیروگاه آک‌کویو -اولین نیروگاه اتمی در خاک ترکیه- همواره با شکست همراه بوده است.
در سال ۲۰۱۸، ساخت و سازها در نیروگاه آک‌کویو آغاز شده است و ترکیه در آن زمان از طرح خود برای ساخت دو نیروگاه دیگر خبر داد؛ نیروگاه‌هایی که یکی از آنها در کرانه دریای سیاه در استان‌ «سینوپ» توسط ژاپن و فرانسه احداث خواهد شد و دیگری در منطقه «تراکیه» که چین ساخت آن را برعهده خواهد گرفت.
العربی الجدید در ادامه اشاره می‌کند که اردوغان حدود دو سال پیش اظهاراتی درباره مسئله هسته‌ای بر زبان آورده بود که جنجال‌آفرین شد. او گفته بود که ترکیه باید سلاح هسته‌ای داشته باشد و تحقیقاتی در این خصوص آغاز شده است. رئیس‌جمهور ترکیه‌ به‌نوعی اشاره کرده بود که هدف ترکیه برای ورود به جمع کشورهای هسته‌ای روی میز است.
طرف‌هایی که در حال حاضر سلاح هسته‌ای در اختیار دارند، آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه، هند، پاکستان، رژیم صهیونیستی و کره شمالی هستند. با آنکه اظهارات اردوغان حاکی از آن بود هدف ترکیه تبدیل شدن به یک قدرت نظامی در جهان است؛ اما راهبردی که برای تحقق این هدف به اجرا در خواهد آمد، همچنان نامعلوم است؛ به‌ویژه آنکه روند تحقیقات اولیه‌ای که اردوغان از آن سخن گفت و تماس‌های خارجی در این خصوص همچنان مبهم است.
آن‌طور که فارس نوشته، «مصطفی اوزجان» پژوهشگر ترکیه‌ای در این خصوص در سخنانی به روزنامه العربی الجدید مدعی شد: «ترکیه به عنوان یک کشور بزرگ که از موقعیتی راهبردی برخوردار است، این حق را دارد که سلاح هسته‌ای داشته باشد و از خودش دفاع کند.» او همچنین اضافه کرد: «کشورهای هسته‌ای نمی‌خواهند ترکیه سلاح اتمی در اختیار داشته باشد. با آنکه کسی نمی‌تواند جلوی آنکارا را بگیرد یا آن را از داشتن سلاح‌های اتمی محروم کند، اما داشتن جنگ‌افزار اتمی یک چیز است و استفاده از آن چیز دیگری.»