kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۷۳۰۵
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۳
بررسی آمارها نشان داد

صادرات نفت و میعانات گازی ایران همچنان بیش از یک میلیون بشکه در روز است

 
 
 
طبق آمار اوپک و اظهارات وزیر نفت، صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران در ماه گذشته میلادی حداقل یک میلیون و 67 هزار بشکه در روز بوده است.
به گزارش خبرگزاری فارس، طبق گزارش جدید سازمان اوپک در ماه اگوست (مرداد ماه)، تولید نفت ایران در ماه گذشته میلادی دو میلیون و 558 هزار بشکه در روز بوده است که این رقم نسبت به ماه ژوئن (خرداد) 11 هزار بشکه کاهش داشته است.
طبق آخرین گزارش سالیانه اوپک، ظرفیت پالایشی ایران معادل یک میلیون و 691 میلیون بشکه در روز بوده است.
در نتیجه با تفریق ظرفیت پالایشی کشور از عدد تولید، رقم صادرات نفت خام ایران در ماه جولای (تیرماه) محاسبه می‌شود که این رقم معادل 867 هزار بشکه در روز است.
البته باید توجه داشت که آمار اوپک صرفا مربوط به تولید نفت خام بدون احتساب میعانات گازی است. طبق آخرین اظهار نظر جواد اوجی، وزیر نفت، صادرات میعانات گازی ایران حدود 200 هزار بشکه در روز است که حدود 67 هزار بشکه آن فقط به ونزوئلا صادر می‌شود.
در نتیجه طبق برآورد اوپک، مجموع صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران در ماه جولای حدود یک میلیون و 67 هزار بشکه در روز بوده است.
البته با توجه به محرمانه بودن رقم صادرات نفت ایران در شرایط تحریم، آمار اوپک دقیق نبوده و به طور کلی رقم اوپک کوچک‌تر یا مساوی با رقم واقعی صادرات نفت ایران است.
به بیان دیگر صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران در ماه گذشته میلادی حداقل یک میلیون و 67 هزار بشکه در روز بوده است.
گفتنی است «جواد اوجی» وزیر نفت اوایل مردادماه در نشست مشترک با اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در روزهای نخست عمر دولت سیزدهم ظرفیت تولید نفت خام کشور حدود روزانه سه میلیون بشکه بود، اظهار کرد: با اقدام‌های همکارانم در شرکت ملی نفت ایران از جمله تعمیر چاه‌های موجود، حفاری چاه‌های جدید و انجام عملیات اسیدکاری ظرفیت تولید امروز به سه میلیون و ۸۱۸ هزار بشکه رسیده است.
وی افزود: در بخش صادرات میعانات گازی و فروش نفت خام با دیپلماسی فعال در ماه‌های اخیر، رکوردی تازه در فروش نفت خام و میعانات گازی نسبت به سه سال گذشته ثبت شده و حدود ۴۰ درصد افزایش یافته است، همچنین در زمینه صادرات گاز طی یک سال گذشته نیز ایران با رشد حجمی به‌طور میانگین ۲۵ درصد روبه‌رو بوده است، برای نمونه در بخش صادرات گاز طبیعی به عراق تنها ۴۳ درصد نسبت به پارسال افزایش داشته‌ایم؛ ضمن آنکه برخلاف سال‌های گذشته که گاز مایع (ال‌پی‌جی) بیشتر با ارسال به مشعل‌ها سوزانده می‌شد، اکنون با تلاش همکاران ما در صنعت نفت با افزایش ۱۵ درصدی در صادرات روبه‌رو بوده است.
وزیر نفت با تأکید بر اینکه ایران طی یک سال گذشته بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، پول حاصل از صادرات نفت خام، میعانات گازی و گاز طبیعی به کشور بازگشته است، گفت: وصول ارزی ایران از محل فروش این محصولات دو و نیم برابر بیشتر از سال‌های گذشته بوده است، برای نمونه تنها در بخش صادرات گاز یک و 6 دهم میلیارد دلار از مطالبات گازی از عراق وصول شده است؛ بنابراین در بودجه ۱۴۰۱ حدود چهار میلیارد دلار منابع حاصل از صادرات گاز طبیعی دیده شده است که در چهار ماه نخست امسال همه تکالیف خود در این زمینه را محقق کرده‌ایم.
اوجی افزود: وصول ارز حاصل از فروش نفت و گاز ایران طی یک سال گذشته نسبت به سال ۹۹ بیش از سه برابر و نسبت به سال ۹۸ بیش از دو برابر شده است، امسال نیز در چهار ماه نخست امسال نسبت به چهار ماه نخست پارسال ۷۰ تا ۸۰ درصد وصول ارزی درآمدهای نفتی افزایش داشته است.