kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۷۱۸۰
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۳
پس از حمله اف بی‌آی به خانه ترامپ

«جنگ داخلی» در آمریکا داغ شد

 
 
 
پس از حمله پلیس فدرال آمریکا به عمارت دونالد ترامپ در فلوریدا، استفاده از اصطلاح «جنگ داخلی» در توئیت کاربران آمریکایی به شدت افزایش یافته و به اصطلاح «ترند» شده است.
در آمریکا طی سال‌های اخیر و با به قدرت رسیدن ترامپ، «مسئله جنگ داخلی» به یکی از دغدغه‌های اصلی مقامات و رسانه‌های این کشور تبدیل شده و روز به روز نیز با تشدید فضای دو قطبی در جامعه آمریکا و عمیق‌تر شدن شکاف‌های اجتماعی و سیاسی این نگرانی پر رنگتر می‌شود. نتایج برخی نظرسنجی‌ها نیز نشان می‌دهد مردم این کشور بر این باورند که طی سال‌های آینده آمریکا وارد جنگ داخلی خواهد شد. طی دو روز اخیر نیز به دنبال حمله «اف بی‌آی» به اقامتگاه ترامپ در فلوریدا موضوع جنگ داخلی دوباره در این کشور داغ شده است.
بر اساس تجزیه و تحلیل شرکت ردیابی رسانه‌های اجتماعی Dataminr، توئیت‌هایی که از اصطلاح «جنگ داخلی» استفاده می‌کنند، پس از حمله اف‌بی‌آی به عمارت دونالد ترامپ در فلوریدا به شدت افزایش یافته است. فارس در این باره به نقل از خبرنگار شبکه «سی‌ان‌ان»، نموداری از انفجار توئیت‌های طرفداران ترامپ که از این اصطلاح استفاده کرده‌اند را منتشر کرده است. این خبرنگار توئیت دکتر «کارولین اور بوئنو» دانشمند علوم رفتاری را منتشر کرده که خاطرنشان می‌کند: «حامیان ترامپ واقعاً از ایده جنگ داخلی هیجان‌زده هستند.» این متخصص در ادامه نمونه‌هایی از برخی از واکنش‌ها به حمله روز دوشنبه پلیس فدرال آمریکا به عمارت ترامپ را منتشر کرد: «قبلا مهماتم را خریده‌ام»؛ «جنگ داخلی! اسلحه بردارید مردم!»؛ «جنگ داخلی ۲.۰ همین حالا شروع شد»؛ «بیایید جنگ کنیم»؛ و «یک قدم نزدیک‌تر به جنگ داخلی پویا.»
 به گزارش خبرنگار سی‌ان‌ان، در اوج استفاده، این اصطلاح حدود ۸۰ بار در دقیقه- ۱۰ برابر تعداد معمول- استفاده شد. به نوشته روزنامه «ایندیپندنت»، حامیان ترامپ پس از انتشار اخبار تحقیقات از رئیس‌جمهور سابق آمریکا برای اعتراض به یورش اف‌بی‌آی به خانه وی، در تفرجگاه پالم بیچ تجمع کردند. ویدئوها و عکس‌های منتشر شده در توئیتر حامیان ترامپ را نشان می‌داد که به استراحتگاه و خانه وی می‌رسیدند و در عین حال توئیت‌های طرفدارانش حاکی از آن بود که هزاران نفر در حال برنامه‌ریزی برای حضور هستند.
جمهوری خواهان: اف بی‌آی منحل شود
اما هجوم مأموران «سازمان تحقیقات فدرال» آمریکا (اف‌بی‌آی) به عمارت لوکس «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا، واکنش‌های بسیا تند جمهوری‌خواهان را به دنبال داشته است. «لیندسی گراهام» سناتور جمهوری‌خواه در مصاحبه با شبکه «فاکس نیوز» گفت: «هر جمهوری‌خواهی از جمله خودم، باید از دادستان کل بخواهیم بابت هجوم به منزل رئیس‌جمهور سابق آمریکا و نامزد احتمالی در سال ۲۰۲۴ توضیح ارائه کند». این سناتور نزدیک به ترامپ خطاب به «مریک گارلند» دادستان کل آمریکا گفت: «باید به [مردم] این کشور توضیح بدهید که چرا این کار را کردید؟ چرا از احضاریه استفاده نکردید؟ این کار چه لزومی داشت و دنبال چه کوفتی بودید؟ خواسته زیادی است؟»«کوین مک‌کارتی» رهبر اقلیت جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا نیز در پیامی توئیتری نوشت: «زمانی که جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان را پس بگیرند، این وزارتخانه (دادگستری) را مورد تحقیق فوری قرار خواهیم داد، تمام اسناد را دنبال خواهیم کرد و سنگی باقی نمی‌گذاریم که زیرش را نگشته باشیم».«مت رینالدی»‌ رهبر جمهوری‌خواهان ایالت تگزاس نیز در پیام توئیتری تندی نوشت: «اف‌بی‌آی را منحل کنید.»
بازداشت مظنون اصلی قتل مسلمانان در آمریکا
خبر دیگر از آمریکا این که پلیس ایالت نیومکزیکو روز سه شنبه اعلام کرد که مظنون اصلی قتل ۴ مرد مسلمان را بازداشت کرده است. به گزارش،تسنیم پلیس در  این ارتباط گفت: مظنون اصلی دستگیر شده متهم به قتل چهار مرد مسلمان است که مرگ آنها باعث ایجاد هراس در جوامع مسلمان در سراسر آمریکا شده است.گفته شده این مرد 51 ساله متهم به قتل از طریق ردیابی خودرو شخصی‌اش به دام پلیس افتاده است. نعیم حسین 25 ساله اهل پاکستان و ساکن آمریکا جمعه شب گذشته کشته شد. مرگ او تنها چند روز پس از مرگ محمد افضل حسین، 27 ساله، و آفتاب حسین، 41 ساله، که آنها نیز اهل پاکستان بودند، رخ داد. گفته شده قاتل این افراد، پیشتر در پاییز گذشته نیز محمد احمدی 62 ساله از افغانستان را به قتل رسانده  بود. مقامات امنیتی گفته‌اند که عناصر مشترک در این قتل‌ها، نژاد و مذهب قربانیان بوده و پلیس در تلاش است تا مشخص کند که آیا این مرگ‌ها با هم مرتبط هستند یا خیر.«آنیلا آباد»، دبیرکل مرکز اسلامی نیومکزیکو گفته است همزمان با انجام این قتل‌ها، بسیاری از مردم از بیرون رفتن اجتناب می‌کنند و برخی از دانشجویان مسلمان دانشگاه شک  دارند که امنیت کافی برای زندگی در این ایالت وجود دارد!قتل و کشتار در آمریکا به دلایل نژادی و دینی طی چند سال گذشته روند افزایشی داشته است. برخی کارشناسان معتقدند که در آمریکا رسانه‌های رسمی و غیررسمی به اسلام هراسی دامن می‌زنند و همین موضوع به گسترش اقدامات ضدانسانی علیه مسلمانان منجر شده است.