kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۷۰۲۶
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۴

انتشار شماره جدید کیهان فرهنگی

تازه‌ترین شماره کیهان فرهنگی به همراه گفت‌وگوهای اختصاصی در‌باره «انقلاب، فرهنگ و نظام‌‌سازی» و «چالش‌های نظام نظارتی در حقوق اساسی ایران» و نیز موضوعات متنوع فرهنگی و سیاسی چاپ و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت.
 
«رویکرد «نظام‌واره»ای به فرهنگ» عنوان طلیعه این شماره کیهان فرهنگی است که مدیر مسئول با اشاره چالش‌های فرهنگی کشور گفته است: یکی از مهم‌ترین مشکلات و چالش‌های کشور- به‌ویژه در حوزه فرهنگ- چالش عدم اجرا است؛ موضوعی که امام خامنه‌ای‌ هم در دیدار معلمان‌ به آن اشاره فرمودند. 
هر مقام و نهادی باید بدون دخالت در حوزه دیگران‌، وظایف مقرر خود را انجام دهد و بداند اگر در عرصه‌های مختلف، قانون درست اجرا شود بسیاری مشکلات حل می‌شوند؛ البته این‌که چرا در مواردی قانون اجرا‌نشده و نمی‌شود، علل مختلفی دارد که در جای خود قابل بحث است وشاید بتوان مهم‌ترین آنها را در خصلت‌های مذکور در حکمت ۱۰۷ نهج‌البلاغه «مصانعه/ مضارعه/ اتباع طمع» یافت.
دکتر اصلانی در ادامه افزوده است: حل مشکلات فرهنگی و مقابله با چالش‌های این حوزه به دلیل درهم‌تنیدگی عرصه‌ها، نیازمند یک مدیریت راهبردی کلان و همه‌جانبه‌نگر و‌ به‌خط کردن و پای کار آوردن همه دستگاه‌های مختلف سیاسی و قضایی و انتظامی و فرهنگی و به‌کارگیری ظرفیت نخبگان دلسوز و معتقد کشور با نگاه و جهت‌گیری انقلابی است؛ زیرا انقلاب را انقلابی راه‌ می‌اندازد و انقلابی هم می‌تواند و باید ادامه دهد؛ دست سازشکار و محافظه‌کار و غیر معتقد بیفتد تضمینی برای بقا و تداوم آن نیست. نگاه و جهت‌گیری ‌و حضور نیروی انقلابی لازمه استمرار صحیح انقلاب اسلامی است.
وی در پایان تأکید کرده است: سوء‌استفاده از قدرت یا عدم اعمال و تضییع قدرت هر دو ناصحیح و مانع تحقق ارزش‌ها و فلسفه وجودی نظام‌ می‌شوند؛‌ نمی‌توان و نباید به این امر بی‌توجه بود، هرگونه بی‌توجهی موجب کفران نعمت است.
مطالبه جدی مردم از مسئولان و نهاد‌ها‌ این است که به هشدارهای امام حاضر امت در استفاده بهینه و حداکثری از امکانی که در اختیار دارند، اهتمام ویژه داشته باشند.
«انقلاب، فرهنگ و نظام‌‌سازی» موضوع مصاحبه اول با دکتر حسن بنیانیان است که با اشاره به اهمیت فرهنگ گفته است: این حرف غلطی در ذهن ماست که می‌گوییم فرهنگ برای خودش مسئول دارد! هر انسانی در حوزه نفوذ خودش مسئول فرهنگی است و تأثیر فرهنگی بر محیطش دارد؛ امر به معروف و نهی از منکر بر همین محور است. هر چقدر حوزه مسئولیت شما افزایش پیدا کند و با آدم‌های بیشتری در ارتباط باشید اثر فرهنگی‌تان بیشتر می‌شود. جمله بعدی این که تمام دستگاه‌ها چه فرهنگی باشند، چه اقتصادی، چه سیاسی، در فرهنگ نقش‌آفرین هستند.
دکتر بنیانیان در ادامه تأکید کرده است: اعضای شورای انقلاب فرهنگی باید درک عمیق وعالمانه از فرهنگ و نقش آن در مسائل امروز جامعه پیدا کنند و رهنمودهای حضرت آقا‌ را مطالبه‌گری نمایند.
«چالش‌های نظام نظارتی درحقوق اساسی ایران، ضرورت تحول» عنوان گفت‌وگوی بعدی با دکتر سید محمدمهدی غمامی است که در بخشی از آن چنین گفته است: نظارت قضایی در نظام حقوقی ایران طبق اصل 156 بر عهدۀ قوۀ قضائیه گذاشته شده و این قوه از طریق دادگاه‌ها و دیوان عدالت اداری، سازمان بازرسی کل کشور و دادستانی کل کشور، آن را اعمال می‌کند، اما ابزارهای دیگری هم دارد. به‌ یک‌ معنا کل ساختارهای قضایی در حال اعمال نظارت قضایی هستند؛ چه بر حسن اجرای قوانین و چه بر صیانت از حقوق عامه و همچنین صیانت از منافع ملی.
«انقلاب و تمدن نوین اسلامی» عنوان مقاله دکتر محمدعلی فتح‌الهی است که در بخشی از آن نوشته است: انقلاب اسلامی را نباید صرفاً تداوم تاریخ سیاسی گذشته دانست، بلكه باید گفت که انقلاب اسلامی از ورای تحولات تاریخی چهارده قرن و تمدن اسلامی گذشته پلی به صدر اسلام و پیام بعثت می‌زند که می‌توان آن را «بعثتی دیگر» نامید. بیداری اسلامی، که با تأسی به سنت معصومین(ع) محقق شده است، همه فِرَق اسلامی و حتی پیروان سایر ادیان و غیرمسلمان‌ها را هم در بر می‌گیرد.
تا دیر نشده باید کاری کرد...» عنوان مطلب بعدی نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین محمود کشاورز است که در فرازی از آن آمده است: عمده فعالیت دشمن در جنگ شناختی، نفوذ به ذهن تک‌تک افراد برای دست‌کاری‌های ذهنی، تغییر نگرش، تغییر و تسلط بر مدل تحلیل اطلاعات در افراد، اثرگذاری بر تصمیم‌گیری‌ها و اقدامات افراد، پیش‌بینی کنش‌های رقیب، مدیریت هیجانات و احساسات و حب و بغض‌ها، مدل‌‌سازی ریاضی فرآیندهای ذهنی، استفاده حداکثری از هوش مصنوعی و فناوری‌های نوین و سایر اقداماتی از این ‌دست و فراتر از آن است.
همچنین در این شماره می‌خوانیم: «تضییع قوت، کفران نعمت الهی است» بیانات حضرت امام خامنه‌ای/ «آدم خوب نه راه می‌بندد نه بیراهه می‌رود» گفتاری از حضرت آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی/ «انقلاب و تمدن نوین اسلامی» نوشته دکتر محمدعلی فتح‌اللهی/ «از تاریخ‌نگاری دفاع مقدس غافل نشوید!» از سردار آزاده حاج مرتضی حاج‌باقری/ «مسئولیت مدنی و کیفری تحریم‌های ظالمانه» به قلم دکتر ناصر علیدوستی شهرکی/ «فرصت بی‌بدیل» نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر‌هادی حسین‌خانی/ «فراتر از گشت ارشاد فرهنگی» به قلم محسن مهدیان و...