kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۶۹۷۰
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۳
رئیس سازمان انرژی اتمی: 

تا زمانی که طرف غربی به تعهدات خود بازنگردد دوربینی نصب نخواهد شد

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: وقتی طرفین به برجام پایبند نبودند و به تعهدات‌شان عمل نکردند، دلیلی ندارد ما به تعهدات خود ادامه دهیم. امروز نیز اعلام می‌کنیم تا زمانی که به تعهدات خود بازنگردند و موارد ادعایی را کنار نگذارند، دوربینی نصب نخواهد شد.
 
 
 
 
محمد اسلامی صبح چهارشنبه در حاشیه نشست هیئت دولت در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: آمریکایی‌ها مرتب اعتراف ‌می‌‌کنند که سیاست فشار حداکثری شکست خورده و امیدی ندارند اما رفتار دوگانه آنها را شاهد هستیم و اتهامات واهی را که بیش از بیست سال است به کشور نسبت می‌دهند. همواره سعی کردند با اتهامات واهی فشار را بر ملت ایران تشدید کنند. به گزارش فارس، رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه برجام مولود برون رفت از این وضعیت بوده است، گفت:‌ مذاکرات صورت گرفت تا این اتهامات کنار گذاشته شود و اعتماد‌سازی ایجاد شود و در یک شرایط متفاوتی ایران از حق و حقوق خود کاسته و نظارت تشدید شده را پذیرفته در جهت اینکه این ادعاها کنار گذاشته شود و بهانه‌ها از آنها سلب شود و تحریم‌ها را لغو کنند و اجازه دهند تا شرایط با الگوی تفاهم‌شده تداوم پیدا کند. جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید می‌کند که تمامی فعالیت‌های هسته‌ای مطابق موازین پادمان است و ما متعهد به پادمان و NPT هستیم. وی افزود: در جهت اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، ما در پاسخ به این تحریم‌ها، گازدهی به سانتریفیوژهای پیشرفته را آغاز کردیم تا به آنها نشان دهیم که اراده ما اراده مستحکمی است و برای لغو تحریم‌ها از هیچ اقدامی کوتاه نخواهیم آمد. رئیس سازمان انرژی اتمی مبنی بر اینکه نظر شما درباره اظهارات اخیر گروسی چیست، گفت: ما انتظار داریم آقای گروسی مطابق ضوابط آژانس گفت‌وگو کند و اظهار نظراتش را در چارچوب قوانین و مقررات بیان کند و از رفتار سیاسی متاثر از فشار رژیم صهیونیستی دست بردارد. برای ایشان متاسف هستم زیرا آژانس در تمام فرآیندهای ما طبق پادمان حضور و نظارت دارد و عملیات اجرایی ما در حوزه سازمان انرژی اتمی در بخش‌های گوناگون تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بوده و‌ خواهد بود. اسلامی در مورد جمع‌آوری دوربین‌های نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز تصریح کرد: دوربین‌هایی را که ما جمع‌آوری کردیم، دوربین‌های برجامی و فراپادمانی بوده است و برای توافق‌نامه برجام نصب شده بود؛ در جهت اینکه ظرفیت فعالیت و سرعت فعالیت هسته‌ای ایران را ‌اندازه‌گیری کنند. وقتی طرفین به برجام پایبند نبودند و به تعهداتشان عمل نکردند، دلیلی ندارد ما به تعهدات خود ادامه دهیم. امروز نیز اعلام می‌کنیم تا زمانی که به تعهدات خود بازنگردند و موارد ادعایی را کنار نگذارند، دوربینی نصب نخواهد شد.
تأکید روسیه بر لزوم اجرای کامل برجام
در کنفرانس بازبینی «اِن‌پی‌تی»
خبر دیگر اینکه، روسیه در کنفرانس بازبینی ان‌پی‌تی (پیمان عدم اشاعه سلاح‌های اتمی) 
بر لزوم احیای برجام تاکید کرد. به گزارش فارس، نمایندگی دائم روسیه در وین در رشته توئیتی اعلام کرد: ما قاطعانه به لزوم از سرگیری اجرای کامل برجام در زودترین زمان باور داریم. توافق هسته‌ای به دستاورد بی‌نظیر دیپلماسی چندجانبه با اثربخشی و کارایی اثبات‌شده تبدیل شده است. هیچ جایگزینی برای آن وجود ندارد. نمایندگی روسیه افزود: روسیه به‌طور کامل به برجام متعهد می‌ماند و روی نگرش مسئولانه مشابه شرکا و کمک جامعه بین‌المللی حساب می‌کند. امیدواریم تعهدات ایالات متحده و ایران مبنی بر آمادگی برای دستیابی به توافقی برای تضمین اجرای کامل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل محقق شود. مسکو در ادامه اعلام کرد: بدون «راه‌اندازی مجدد» برجام با تمام ظرفیت، بعید است که سطح قبلی شفافیت برنامه هسته‌ای ایران، یعنی همان چیزی که توافق هسته‌ای برای آن انجام شد، محقق شود.
مورا در راه وین 
برای بحث درباره بسته برجامی بورل
«انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز روز چهارشنبه اعلام کرد در حال سفر به وین برای گفت‌وگو درباره بازگشت به اجرای کامل برجام است.
علی باقری به وین می‌رود
سخنگوی وزارت خارجه هم با اعلام عزیمت هیئت مذاکره‌کننده ایرانی به ریاست باقری به وین گفت که در این دور از گفت‌وگوها درباره ایده‌های همه طرف‌ها از جمله ایده‌های هفته جاری ایران بحث می‌شود. 
به گزارش فارس، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه دیروز از عزیمت هیئت مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران به وین برای ادامه مذاکرات به منظور رفع تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران خبر داد.
جو‌سازی آمریکا قبل از دور جدید مذاکرات: 
با انتظارات کم به وین می‌رویم
اما در پی اعلام خبر ازسرگیری دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین، یک مقام آمریکایی مدعی شد واشنگتن با انتظارات کم از مذاکرات در آن شرکت می‌کند. به گزارش فارس، وبگاه خبری «آکسیوس» به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد ایالات متحده و ایران مذاکرات غیرمستقیم در مورد احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ را پنجشنبه (چهارم اوت) در وین از سر خواهند گرفت.
به ادعای این گزارش، مقامات آمریکایی نگران هستند که توافق هسته‌ای در آستانه بی‌ربط شدن است، زیرا ایران اقداماتی را برای پیشبرد برنامه هسته‌ای خود و محدود کردن کار بازرسان آژانس اتمی انجام داده است. وی همچنین با بیان اینکه «همه می‌دانند توافق باید چه شکلی داشته باشند»، مدعی شد که لازم است برای حصول توافق، ایران مطالبات درخصوص موضوعاتی که خارج از حیطه برجام هستند (مانند بازرسی‌های آژانس و خروج سپاه از فهرست FTO) را کنار بگذارد. همچنین، خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و مذاکره‌کننده ارشد واشنگتن برای شرکت در مذاکرات هسته‌ای عازم وین شد.
گروسی: برنامه هسته‌ای ایران 
بسیار بسیار سریع پیش می‌رود
رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که برنامه هسته‌ای ایران بسیار بسیار سریع به پیش می‌رود. رافائل گروسی در نشست خبری خطاب به خبرنگاران گفت: «وقتی بحث از مسائل هسته‌ای می‌شود بیانات خوب کمکی نمی‌کنند. چیزی که شما به آن نیاز دارید این است که شفاف و متعهد باشید و با ما کار کنید. ما آماده‌ایم و امیدواریم آنها هم آماده ‌باشند». مدیرکل آژانس اتمی همچنین گفت: «آنها یک برنامه هسته‌ای بلندپروازانه دارند که لازم است به صورت مناسب مورد راستی‌آزمایی قرار بگیرد. این برنامه بسیار بسیار سریع نه فقط به پیش بلکه به سمت حاشیه‌ها هم حرکت می‌کند. برنامه هسته‌ای آنها هم از لحاظ بلندپروازی و هم از لحاظ ظرفیت رو به رشد است». اظهارات مدیرکل آژانس اتمی یک روز بعد از آن مطرح شده که «بهروز کمالوندی»، سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت که دستور راه‌اندازی و تزریق گاز به صدها ماشین سانتریفیوژ از جمله ماشین‌های پیشرفته در راستای اجرای قانون اقدام راهبردی صادر شده و این موضوع قبلا به اطلاع آژانس رسیده است. اقدام ایران در تزریق گاز به صدها سانتریفیوژ در حالی انجام می‌شود که شورای حکام آژانس ۱۸ خردادماه سال جاری قطعنامه‌ای را تصویب و ایران را به عدم همکاری در موضوع هسته‌ای متهم کرد. همان روز سازمان انرژی اتمی ایران با صدور بیانیه‌ای از قطع فعالیت‌ تعدادی از دوربین‌های فرا‌پادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران خبر داد.