kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۶۹۲۴
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۷
افزایش تردیدها درباره روایت بایدن از قتل سرکرده القاعده

کاخ سفید: برای مرگ الظواهری تأیید «دی ان ای» نداریم و نخواهیم داشت


درحالی که شک و تردیدها پیرامون کشته شدن رهبر القاعده در افغانستان افزایش یافته، سخنگوی کاخ سفید نیز اعلام کرد که آمریکا هیچ تاییدیه‌ای از تجزیه و تحلیل «دی ان ای» ارائه نخواهد کرد.
بامداد سه شنبه (به وقت محلی) بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در یک کنفرانس خبری در کاخ سفید خبر از کشته شدن «ایمن الظواهری» سرکرده القاعده در حمله هوایی پهپادهای آمریکایی داد. خبری که با تأیید‌ها و تکذیب‌های متعددی از سوی محافل سیاسی و رسانه‌ای همراه بود. «ناجح ابراهیم» یکی از موسسان جماعت اسلامی مصر بلافاصله به این خبر واکنش نشان داد و گفت که رهبر القاعده حداقل 70 سال سن دارد و احتمالاً پیش از این به مرگ طبیعی و به دلیل ابتلا به سرطان کبد فوت کرده است.برخی رسانه‌ها نیز به گزارش رسانه‌های نزدیک به القاعده در دو سال قبل در مورد مرگ الظواهری اشاره کردند. بر اساس گزارش‌ها در تاریخ‌های 23 و 24 آبان 1399 (13 و 14 نوامبر 2020) چیزی نزدیک به دو سال قبل برخی رسانه‌ها وابسته به القاعده در شبکه‌های اجتماعی، از قبیل «حراس الدین»
(شاخه القاعده در سوریه) از مرگ ایمن الظواهری رهبر گروه القاعده خبر داده بودند.سی بی‌اس آمریکا نیز در سال 87 و در زمانی که الظواهری مرد شماره دو القاعده به شمار می‌رفت گزارش داده بود که ایمن الظواهری احتمالاً کشته شده است.سی‌بی‌اس در این گزارش با استناد به کشف نامه‌ای که در آن درخواست پزشک برای درمان الظواهری مطرح شده بود، مدعی شده بود که فرمانده شماره دو القاعده ممکن است زخمی شده یا حتی کشته شده باشد. پس از آن یک بار دیگر یک رسانه دیگر آمریکا نیز در سال 98 از ضعف جسمانی ایمن الظواهری خبر داده و گفته بود که الظواهری از ناراحتی قلبی رنج می‌برد و در اینکه وی بتواند برای سالیان طولانی سرکردگی القاعده را بر عهده داشته باشد، تردید وجود دارد. این تردیدها از نگاه رسانه‌های داخلی آمریکا نیز پنهان نمانده است؛ از جمله اینکه «فاکس نیوز» می‌گوید: چرا این حمله اکنون اتفاق افتاد؟ بدون هیچ رسانه غربی در افغانستان، مردم آمریکا چگونه می‌توانند مطمئن باشند که دقیقا چه اتفاقی افتاده است؟ آیا می‌توانیم تأیید کنیم که ایالات متحده واقعاً الظواهری را به هلاکت رسانده و اینکه تلفات غیرنظامی نداشته است؟
اما کاخ سفید به جای ارائه دلایل و شواهد مرگ الظواهری در مصاحبه با با سی ان ان، با اشاره به آنالیز
دی ان‌ای فرد کشته شده در حمله آمریکا به منطقه شیرپور در کابل افغانستان، گفت:« ما تاییدی از طریق تجزیه و تحلیل دی ان‌ای نداریم و نیازی به این مدرک نداریم چون از طرق مختلف آن را تایید کردیم.» به گزارش ایسنا این اظهارات کربی در حالی ایراد شده که «عبدالنافی تکور»، سخنگوی وزارت کشور طالبان سه شنبه درباره حمله آمریکا گفت: «در این حمله خانه‌ای در محله شیرپور هدف یک راکت قرار گرفت. اما از آنجا که این خانه خالی بود، کسی کشته نشد.»
شک و تردید شهروندان افغان
گزارش میدانی خبرگزاری فرانسه از کابل نیز نشان می‌دهد. شهروندان افغانستان نسبت به صحت کشتن سرکرده گروه تروریستی القاعده در حمله پهپادی آمریکا شک و تردید دارند. به گزارش فارس «فهیم شاه» یکی از شهروندان افغانستانی به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما از گذشته تاکنون چنین تبلیغاتی را تجربه کرده‌ایم و آنها واقعیت نداشتند.در واقع، من فکر نمی‌کنم او این‌جا کشته شده باشد»«عبدالکبیر» ساکن کابل نیز گفت که صبح یکشنبه صدای حمله را شنید. او  از آمریکا خواست که ثابت کند چه کسی کشته شده است.او گفت: «آنها باید به مردم و به دنیا نشان دهند که «ما این مرد را هدف قرار دادیم و این شواهد موجود است.ما فکر می‌کنیم که آنها شخص دیگری را کشتند و اعلام کردند که این رئیس‌القاعده است. مکان‌های زیادی وجود دارد که او می‌توانست پنهان شود در پاکستان یا حتی در عراق.»«محمد بلال» از دانشجویان افغانستانی نیز به خبرگزاری فرانسه گفت که بعید می‌داند الظواهری در کابل زندگی می‌کرده است.