«جلوه سوگ»؛ برنامههای فرهنگی محرم در تهران(اخبار ادبی و هنری)
ویژهبرنامههای «جلوه سوگ» به مناسبت محرم و صفر برگزار میشود.
سید علیرضا فاطمیانپور معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از برپایی ویژهبرنامههای «جلوه سوگ» به مناسبت فرا رسیدن ایام محرم و صفر خبر داد و گفت: این بستهبرنامه شامل ۱۳ عنوان برنامه فرهنگی و هنری با ۶۵۲ اجراست که افزایش شناخت و علاقه مردم به امام حسین(ع)، تعظیم شعائر مذهبی و گسترش آئین عزاداری بر امام حسین(ع) و افزایش آگاهی مذهبی و تاریخی مردم در واقعه عاشورا رویکردهای محتوایی آن خواهد بود.
فاطمیانپور با بیان اینکه مطابق معمول، میدان آئینی امام حسین(ع) کانون برنامههای سازمان فرهنگی هنری در ماههای محرم و صفر است، افزود: رویداد «عطر سیب» با هدف خدماترسانی و تأمین اقلام محافل حسینی شهر تهران از دوم تا نهم مردادماه در میدان امام حسین(ع) برگزار شد و پس از پایان این رویداد نیز مراسم آئینی محرم و صفر آغاز میشود. تجمع شیرخوارگان حسینی، تجمع نوجوانان حسینی، مراسم سفره حضرت رقیه(س)، تجمع عزاداران شهر تهران در روزهای تاسوعا و عاشورا، مراسم شام غریبان، تجمع آذریهای مقیم تهران، تجمع افغانستانیهای مقیم تهران و تجمع زنان عاشورایی برخی برنامههای این میدان در ایام عزای سید و سالار شهیدان است. وی ادامه داد: در قالب سوگواره «تعزیت خورشید»، در ایام محرم و صفر در ۱۲ نقطه شهر تهران، فرهنگسراها میزبان ۱۰ مجلس تعزیه حضرت اباعبدالله(ع) هستند. معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری با اشاره به پویش میدانی «روضهخوان» گفت: در این برنامه پویشی برای ترویج روضه خانگی در فضای شبکههای اجتماعی راهاندازی میشود و ضمن تولید و انتشار محتوای مجازی و بستههای تشویقی محصولات فرهنگی، نسبت به تسهیلگری و کمک به برگزاری روضههای خانگی با مشارکت گروههای جهادی و مردمی اقدام میشود. در قالب سوگواره «تکیه ملت» نیز ظرفیتهای سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برای تحقق ایدهها و طرحهای مردمی برای ترویج فرهنگ حسینی بهکار گرفته میشود و از طرحهای پیشنهادی برگزیده نیز حمایت مادی و معنوی انجام خواهد شد. پویش «سلام بر حسین» دیگر برنامه سازمان فرهنگی هنری به مناسبت محرم و صفر است که در راستای ترویج فرهنگ سلام دادن به امام حسین(ع) پس از نوشیدن آب راهاندازی شده و به کودکان مشارکتکننده در آن نشان سلام بر حسین اهدا میشود. فاطمیانپور از برگزاری سوگواره «نوگلان حسینی» خبر داد و گفت: بیستمین دوره مسابقه مدیحهسرایی در دو مرحله مقدماتی و نهایی برای دانشآموزان تهرانی علاقهمند به مداحی برگزار میشود و نوجوانان در سه مقطع ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم به رقابت با یکدیگر میپردازند. در پویش میدانی «علمدار» نیز شهروندان داوطلب میتوانند پرچم عزای حسینی دریافت کنند و با نصب در خانهها و ارسال عکس آن در پویش شرکت کنند. آیین تجلیل از مفاخر حسینی شهر تهران نیز در مناطق ۲۲گانه با عنوان «پرده عشاق» برگزار میشود و پیرغلامان و افرادی که اقدام ارزشمندی در ترویج و توسعه فرهنگ حسینی انجام دادهاند معرفی و تجلیل خواهند شد.