پروژه نئوم و توهمات هالیوودی بنسلمان به روایت بلومبرگ
محمد بن سلمان، ولیعهد سودایی سعودی که به خاطر کشتار کودکان یمنی و قتل «جمال خاشقجی» روزنامهنگار منتقد سعودی سوء شهرت جهانی دارد، روز سه شنبه (چهار مرداد) بار دیگر در اظهاراتی به بیان جزئیاتی از پروژه شهر هوشمند «لاین» در داخل ابرپروژه نئوم پرداخت و گفت که این شهر با ۲۰۰ متر عرض و ۱۷۰ کیلومتر طول یک تجربه غیر عادی خواهد بود. گفتنی است، از زمانی که او در اکتبر ۲۰۱۸ (مهر-آبان 1397) از وجود چنین طرحی خبر داد، بارها به زوایای مختلف این پروژه از جمله بیرون راندن ساکنان اصلی منطقه و سرکوب آنها پرداخته شده است. حالا نوبت به خبرگزاری بلومبرگ رسیده که در گزارشی مستند و مفصل به میزان امکان اجرا و تحقق این پروژه پرداخته و بنویسد عمده طرحهای ارائه شده در نئوم از فیلمهای علمی تخیلی-هالیوودی و دیگر استودیوهای جهانی اقتباس گرفته شده است. این خبرگزاری آمریکایی این را هم نوشته که چگونه بسیاری از پیمانکاران و شرکتها و مهندسان، استعفا داده و دست از کار کشیده و به کشورهایشان باز گشتهاند، چون به این نتیجه رسیدهاند که طرحی که ولیعهد از آنها میخواهد، بیشتر شبیه به یک خیال و توهم است. یکی از مدیران نئوم به بلومبرگ گفته: «تعجب کردم وقتی شنیدم که شاهزاده محمد بن سلمان به تخیلات علمی علاقه دارد.» بر اساس این گزارش برخی از پروژهها در نئوم با چالشهای بزرگی روبهرو هستند زیرا آنها چیزی بیش از ایدههایی نیستند که در فیلمهای تخیلی ارائه شده است، نمونهای از آن پروژهای به نام لاین است؛ طبق اسناد این شرکت قرار است این پروژه بر روی یک طبقه در زیرزمین ساخته شود و دارای وسایل و امکانات حملونقل و قطارهای سریعالسیر باشد، اما هزینه این طرح نجومی خواهد بود و ممکن است به یک تریلیون دلار برسد. به گزارش فارس، «ورث» از مدیران سابق آمریکایی در پروژه نئوم که مسئول پروژه پر هزینهای به نام پیست اسکی نئوم بود، به بلومبرگ گفت: «این ایده کمی برای هر شنوندهای مضحک بود.» او همچنین از پیامدهای زیست محیطی ابراز نگرانی کرده و گفت: «ما حتی نمیتوانستیم هزینههای ساخت و ساز را تخمین بزنیم. ما داشتیم به نوعی ساختمانها را در دامنه کوهها آویزان میکردیم و هیچ دانشی درباره جغرافیا نداشتیم.» ورث سرانجام در سال۲۰۲۰ و پس از گذشت پنج ماه از حضور خود در این پروژه استعفا داد و به قول بلومبرگ «گنجایش تحمل او سر ریز شد.» در بخش دیگری از گزارش این خبرگزاری آمریکایی، به موضوع کوچ اجباری ساکنان اصلی این منطقه که از قبیله «الحویطات» هستند، اشاره شده است. قبیلهای که در ابتدای آغاز پروژه به تصاحب زمینهای آباء و اجدادیشان اعتراض کرده و برخی از بزرگان عشیره بازداشت و کشته شدند. طبق این گزارش دولت سعودی قول جبران آنچه بر سر این قبیله آمده را داده و گفته است که در ازای تصاحب زمینهایشان به آنها پول میدهد، اما مبلغی که به خانوادهها داده شده، از حقوق یک ماه یک کارگر خارجی که در نئوم کار میکند نیز کمتر است.