kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۶۱۹۰
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۵

ایران خواستار استرداد تابلوی سرقتی کاخ گلستان از لندن شد(اخبار ادبی و هنری)

 

تابلو گمشده مظفرالدین‌شاه سرقتی از آب درآمد!
چندی پیش شائبه خروج و سرقت تابلو مظفرالدین‌شاه اثر کمال‌الملک که متعلق به کاخ گلستان بود و حدود ۲۲ سال پیش در حراجی کریستیز لندن به فروش رفته بود، مطرح شد؛ به‌دنبال آن مدیرکل موزه‌ها از خروج این اثر بین سال‌های ۱۳۱۷ تا ۱۳۶۱ خبر داد.
به گزارش تسنیم؛ چندی پیش، دو کارمند سابق کاخ موزه گلستان از خروج پرتره رنگ و روغن مظفر‌الدین‌شاه، اثر شاخص کمال‌الملک که در تالار برلیان کاخ گلستان تهران قرار داشت، از این کاخ خبر دادند که پس از انتشار تصویر آن در کاتالوگ حراج «کریستیز لندن» در 22 فروردین‌ماه 1379 مطابق با یازدهم آپریل سال 2000 در این حراج به مبلغ 44/650 پوند انگلیسی به فروش رفته است.
مدیرکل موزه‌ها و اموال تاریخی وزارت میراث فرهنگی با انتشار مطلبی در فضای مجازی خود پرده از راز مگوی این معما برداشت و نوشت: «به منظور شفاف‌‌سازی موضوع درخصوص پرتره «مظفرالدین شاه» و بررسی چگونگی خروج این اثر از کاخ گلستان و متعاقب آن، فروش در حراج کریستیز لندن در سال 2000، به اطلاع می‌رساند طی روزهای اخیر بررسی جامعی بر روی دفاتر اموالی کاخ گلستان متعلق به سال‌های 1312، 1317 و 1361 صورت گرفت و بر این اساس و در نتیجه این بررسی‌ها، ذکر چند نکته را ضروری می‌دانم. نام تابلو‌ و مشخصات دقیق آن از جمله ابعاد (همراه با قاب) در دفتر سال 1312 ثبت شده است اما جزو اموال بنای موسوم به خوابگاه (اندرونی ناصرالدین شاه) ثبت شده است و نه کاخ اصلی و تالار برلیان. به نظر می‌رسد پیش از سال 1312 تابلوهای شاهان قاجار در اوایل دوره پهلوی اول از تالار برلیان خارج شده و به بنای خوابگاه منتقل شده‌اند؛ در دفتر سال 1317 مجدداً این تابلو جزو اموال انتقالی از خوابگاه به کاخ گلستان ثبت شده است. در دفاتر سال 1361 که مربوط به وزارت فرهنگ و هنر وقت است، هیچ‌ نشانی از نام تابلو‌ مذکور نیست. قطعاً تابلو متعلق به کاخ گلستان است و در فاصله سال‌های 1317 تا 1361، از مجموعه کاخ، خارج و بعدها از طریق قاچاق به خارج از کشور منتقل و به فروش رفته است. کارشناسان حراج کریستیز می‌بایست قبل از برگزاری حراج، این تابلو را از ایران استعلام می‌کردند، در حال حاضر، آنچه حائز اهمیت است، خروج غیرقانونی اثر است. از این‌رو این اداره کل براساس وظیفه ذاتی خود و مطابق با قوانین بین‌المللی، اقدام لازم جهت بازگرداندن اثر مذکور را در دستورکار قرار داده است.»