kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۶۱۷۹
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۵
تغییر دلیل تشکیل صف‌ها در مقابل صرافی‌ها

فشار فروش در بازار ارز افزایش یافت

پس از اجرای سیاست‌های ارزی بانک مرکزی، نشانه‌های افزایش تعداد فروشنده‌ها و فشار فروش در بازار ارز مشاهده می‌شود و دلیل تشکیل صف‌ها در مقابل صرافی‌ها معکوس شد.

نرخ دلار که در ماه‌های گذشته سیر صعودی در پیش گرفته بود و رکوردهای جدیدی را ثبت می‌کرد، اما تیرماه امسال تغییر مسیر داد و در جهت مخالف خود حرکت کرد. به گزارش ایرنا، بازدهی نرخ دلار در ماه گذشته در بازار آزاد رشد منفی ۳۱ صدم درصد را ثبت کرد و در محدوده قیمتی ۳۰ تا ۳۲ هزار تومان در نوسان بود.
این وضعیت در کاهش تقاضا در بازار ارز و افزایش فشار فروش هم قابل ‌مشاهده است. دیروز یکشنبه، در بازار توافقی ارز، بیش از ۸۶ میلیون دلار با قیمت ۳۰ هزار و ۲۵۰ تومان عرضه شد، در حالی ‌که تنها برای حدود ۴۵ هزار دلار آن به فروش رفت و مابقی دلارهای عرضه شده، بدون مشتری ماند.
همچنین خبرگزاری مهر روز گذشته گزارش داد: «مشاهدات میدانی حاکی از آن است که فروشندگان دلار در میدان فردوسی تهران، مقابل صرافی‌های مجاز صف بسته و مشغول فروش ارز هستند. دلالان ارز نیز در میدان فردوسی حضور دارند اما کمتر فروشنده‌ای به سمت دلالان متمایل می‌شود. مشاهدات میدانی حاکی از این است که قیمت دلار توافقی به میزان ۳۰ هزار و ۲۴۶ تومان است و قیمت دلار آزاد نیز حدود ۳۰ هزار و ۵۰۰ تومان است».
گفتنی است، همواره در سال‌های اخیر، صف مقابل صرافی‌ها برای دلیل خرید ارز تشکیل می‌شد اما در روز گذشته صف‌ها برای فروش شکل گرفت و تعداد فروشندگان به‌صورت چشمگیری افزایش یافت.
اثربخشی سیاست‌های بانک مرکزی
کارشناسان بازار ارز روند نزولی نرخ دلار در هفته‌های اخیر را متأثر از سیاست‌های بانک مرکزی در دولت می‌دانند. بانک مرکزی در آخرین اقدام خود خرید و فروش دلار با نرخ توافقی در صرافی‌های معتبر اجرایی کرد. بر این ‌اساس افراد حقیقی و حقوقی می‌توانند با مراجعه به صرافی‌های مجاز دارایی خود را به نرخ توافقی به متقاضیان بفروشند. سیاست گشایش معاملات روبل- ریال که از سیاست‌های بانک مرکزی برای افزایش ارزش ریال در برابر دلار و معامله با همسایگان براساس ارزهای ملی است و به گفته رئیس‌کل بانک مرکزی در آینده نزدیک سامانه معاملاتی برای ارزهای ملی دیگر همچون لیر، درهم، ‌دینار و غیره افتتاح می‌شود.
آرامش بازار
در این زمینه، کامران سلطانی‌زاده؛ دبیرکل کانون صرافان کشور در گفت‌وگو با ایبِنا درخصوص وضعیت بازار ارز در روزهای ابتدایی مردادماه گفت: خوشبختانه با توجه ‌به ابلاغیه‌های بانک مرکزی به صرافی‌ها، شاهد تداوم روند عرضه ارز صادرکنندگان و تأمین نیاز ارزی متقاضیان هستیم. به‌گونه‌ای که در حال حاضر نرخ دلار توافقی در کانال 29 و 30 هزار تومان در نوسان محدود است و خبری از جهش قیمتی ارز نیست. این در حالی است که فضای معاملات غیررسمی نیز نسبت به گذشته بسیار محدودتر شده و امکان ایجاد نوسان از سوی دلالان وجود ندارد؛ زیرا جهت‌گیری شاخص ارزی، تحت ‌تأثیر معاملات در شبکه صرافی‌های مجاز سطح کشور قرار داد. وی تأکید کرد: بازار ارز شرایط آرامی را تجربه می‌کند و پیش‌بینی می‌شود در ادامه این روند با توجه ‌به سیاست‌های ارزی بانک مرکزی و امکان عرضه اسکناس به شبکه صرافی‌ها، تداوم داشته باشد.
تنوع ارزی در بازار متشکل
دبیرکل کانون صرافان کشور یادآور شد: با نزدیک شدن به راه‌اندازی ارزهای متفرقه در بازار متشکل ارزی، پیش‌بینی می‌شود طبق تجربه معاملات ارز در بازار توافقی، حجم بیشتری از معاملات بین فروشنده و مصرف‌کنندگان ارز از بازار غیررسمی به سمت بازارهای رسمی تحت‌نظر بانک‌ مرکزی در چرخه صرافی‌ها منتقل شود.
وی افزود: با اضافه‌شدن ارزهای دیگر در بازار متشکل ارزی، تمرکز بر روی مصرف دلار کاهش پیدا خواهد کرد و ارزهای متفرقه پرمصرف همانند لیر ترکیه، دینار عراق و درهم‌ امارت به هموطنان ارائه خدمات خواهد شد که می‌تواند به تعدیل نرخ ارز در بازار کمک کند.