kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۶۱۷۷
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۵
رئیس ‌سابق دپارتمان حقوقی فدراسیون خبر داد

محکومیت 3 میلیون یورویی فوتبال در پرونده ویلموتس تاج به جای محاکمه، تأیید صلاحیت شد!

بالاخره پس از اما و اگرهای فراوان رئیس‌سابق دپارتمان حقوقی فدراسیون فوتبال مدعی شد که رای پرونده شکایت ویلموتس از فدراسیون فوتبال صادر شده و فوتبال ایران باید رقمی در حدود 3 میلیون یورو غرامت پرداخت کند!

 

سرویس ورزشی-

صفی‌الله فغانپور که دیروز در برنامه تلویزیونی «سلام صبح بخیر» حاضر شده بود، درباره آخرین وضعیت پرونده شکایت مارک ویلموتس و اقدام ایران برای تجدیدنظر در این رأی گفت: در کمیته انضباطی فیفا محکوم به پرداخت ۶ میلیون یورو شدیم. این‌جا نگرانی زیادی ایجاد شده بود و همه فکر می‌کردند در دادگاه عالی ورزش (کاس) هم محکوم بشویم اما موفقیت بزرگی حاصل شد. تنها پرونده‌ای که در طول این سال‌ها موفق شدیم، همین پرونده ویلموتس است که در کاس بوده و رأی شکسته شده است.
وی درباره اینکه گفته می‌شود ممکن بوده مبلغ شکایت ویلموتس از ایران به حدود ۱۲ میلیون یورو برسد، یادآور شد: اصل شکایت مبلغی بالاتر از ۶ میلیون یورو بود که به علاوه پنج درصد و تأخیر در مجموع می‌شد ۱۲ میلیون یورو. الان دادگاه عالی ورزش پرونده را نقض و تبدیل به کمتر از ۳ میلیون یورو کرده است.
رئیس‌سابق دپارتمان حقوقی فدراسیون فوتبال این اتفاق را موفقیت بزرگی برای فدراسیون دانست و در اظهاراتی عجیب‌تر گفت: الان باید مبلغی را پرداخت کنیم که خیلی قابل توجه نیست!
فغانپور در پایان درباره اینکه آیا این رأی ویلموتس قطعی و رسمی است؟ تاکید کرد: بله رأی صادر شد. احتمالاً همین هفته اعلام می‌شود و «گراندز» رأی می‌آید. این حرفی که زدم قطعی است. باید موفقیتی که در دادگاه عالی ورزش کسب کردیم را تبریک بگویم!
البته فدراسیون فوتبال خیلی سریع به صحبت‌های فغان‌پور واکنش نشان داد و با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «بر خلاف برخی اخبار منتشر شده از منابع غیر رسمی و افرادی که هیچ‌گونه سمتی در این خصوص ندارند تاکنون رأی پرونده مارک ویلموتس سرمربی سابق تیم ملی ایران از جانب دادگاه عالی ورزش اعلام نشده و در صورت اعلام رسمی این رأی اطلاع‌رسانی لازم از طریق سایت رسمی فدراسیون فوتبال انجام خواهد شد.»
ماهی یک میلیون یورو برای هیچ
صفی الله فغانپور رئیس‌سابق دپارتمان حقوقی فدراسیون فوتبال در مصاحبه اش مدعی شده رای محکومیت ۶ میلیون یورویی ایران در پرونده شکایت مارک ویلموتس توسط دادگاه عالی ورزش شکسته شده است. فغانپور یادآور شد بر اساس رای دادگاه «کاس» که این هفته اعلام می‌شود، ایران باید مبلغی در حدود ۳ میلیون یورو به ویلموتس پرداخت کند.
نکته عجیب اظهارات فغانپور اما آنجاست که او حتی این مبلغ ۳ میلیون یورو را ناچیز می‌داند و بابت این رای تبریک هم می‌گوید: «باید موفقیتی که در دادگاه عالی ورزش کسب کردیم را تبریک بگویم. الان باید مبلغی را پرداخت کنیم که خیلی قابل توجه نیست»!
اما این اظهارات چندان دور از انتظار هم نبود چرا که حتی قبل از شروع ثبت‌نام گزینه‌های انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال زمزمه‌هایی وجود داشت مبنی بر اینکه عامل یا عاملان اصلی عقد قرارداد ویلموتس قصد دارند با بزرگنمایی در رای دادگاه کاس، زمینه حضور خود در انتخابات را فراهم کنند.
مهدی تاج رئیس‌سابق فدراسیون فوتبال را شاید بتوان چهره اصلی این ماجرا دانست. تاج در زمان حضورش در این فدراسیون، بعد از کنار گذاشتن «کارلوس کی روش» سراغ مارک ویلموتس رفت و او را حتی یک مربی «نجیب» معرفی کرد که دیگر قرار نیست بهانه‌های کی روش را تکرار کند.
ویلموتس که با قراردادی ۴ ساله به تیم ملی ایران آمده بود تنها ۵ ماه در این تیم دوام آورد و به بهانه نگرفتن حقوق و معوقات، قراردادش را با ایران فسخ کرد.پیش از بازی با بحرین و عراق، ویلموتس از آمدن به ایران خودداری کرد تا فدراسیون را مجبور کند مبلغ ۲ میلیون یورو از مطالباتش را از طریق شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) پرداخت کند. او سپس در آن دو مسابقه حساس روی نیمکت تیم ملی نشست و ایران را با دو باخت تا آستانه حذف از مسابقات انتخابی جام جهانی قطر پیش برد.
این مربی بلژیکی سپس با طرح شکایت ۶ میلیون یورویی علیه ایران در فیفا، کار را به جاهای باریک‌تر کشاند و فدراسیون فوتبال کشورمان را به شرایط حساس و خطرناکی وارد کرد. به موازات این شکایت، ساختمان فدراسیون فوتبال به خاطر عدم تعهد به شستا (بابت بازگرداندن ۲ میلیون یورو)، مصادره شد و مشکلاتی هم برای ساختمان باشگاه پرسپولیس به‌وجود آمد.
به همه این اتفاقات، باید نگاهی هم به مدت زمان حضور ویلموتس در ایران بیاندازیم. این مربی بلژیکی در اوایل سال ۱۳۹۸ ابتدا به ایران سفر کرد و امکانات کمپ تیم‌های ملی را از نزدیک مورد بررسی قرار داد. او سپس در ۱ خرداد ۱۳۹۸ با حضور در دفتر نمایندگی ایران در بروکسل، قراردادش را با ایران امضا کرد. پرونده حضور ویلموتس در ایران در تاریخ ۲۳ آبان و بعد از باخت مقابل عراق بسته شد. او به بلژیک رفت و دیگر به ایران بازنگشت تا اینکه فدراسیون چند هفته بعد رسماً خبر جدایی اش را تایید کرد.
بر اساس اعلام خبرگزاری مهر، ویلموتس در حدود ۵ ماه و برای ۶ مسابقه (با احتساب دو بازی دوستانه مقابل سوریه و کره جنوبی) سرمربی ایران بود. او ۲ میلیون یورو قبل از دیدار با بحرین گرفت و با احتساب ۳ میلیون یورو رای دادگاه کاس، بالغ بر ۵ میلیون یورو دریافتی از ایران خواهد داشت. به نوعی می‌توان این‌طور نتیجه گرفت که این مربی «نجیب» ماهی یک میلیون یورو برای فدراسیون آب خورد آن هم در شرایطی که هیچ آورده‌ای برای تیم ملی به جز «بدبختی» نداشت.
کنار هم قرار دادن همه این مسائل است که اظهارات فغانپور و تبریک او بابت محکومیت در این پرونده را عجیب‌تر می‌کند. آیا قرار است شکست خوردگان بزرگ در یک پرونده ۵ میلیون یورویی، «قهرمان‌نما»‌های جدید فوتبال ایران باشند؟ آیا قرار است صلاحیت کسانی که در این پرونده نقش اصلی را داشته‌اند، دوباره برای ریاست فدراسیون فوتبال تایید شود؟
دو سال گذشت و اتفاقی رخ نداد
درهمان روزهایی که ماجرای شکایت ویلموتس از فدراسیون فوتبال مطرح بود نوشتیم که پرونده ویلموتس به همگان چه ورزشی‌ها و چه آنهایی که ورزش را امری دم دستی و پیش پا افتاده می‌دانند ثابت کرد که در ورزش خبرهایی هست و کسانی از طریق ورزش یا به نفع خود دکان دونبش باز کرده‌اند و یا در خدمت اهداف دشمنان و بدخواهان این ملک و ملت به چزاندن و ناامید کردن مردم و علی الخصوص جوانان سخت مشغول هستند. ضرباتی که درسایه بی‌توجهی‌، فقدان نظارت، ولنگاری و... حاکم بر ورزش بر فرهنگ و اخلاق و به ویژه روحیات و انگیزه‌های نسل جوان وارد آمده است چنان سنگین است که جریمه پرونده ویلموتس در مقایسه با آن پشیزی بیشتر نیست.
در آن مطلب که اول شهریور 1399 به چاپ رسید تاکید کردیم که نه فقط مطالبه جامعه ورزش بلکه مردمی که سخت با مشکلات اقتصادی زندگی دست به‌گریبان هستند برخورد قاطع قضایی و قانونی با مسببان پنهان وآشکار این ماجرا، آقای تاج و رفقا و همکاران و خط دهندگان پشت پرده به وی‌، آن هم به طور عاجل و شفاف است... اما انتظار و مطالبه اصلی اهالی ورزش،نجات ورزش از چنگال دست‌های نامحرم وچنبره‌انداخته بر تمامیت آن و مدیران نااهل عوضی آمده‌ای است که عملکرد آنها خواسته و ناخواسته زمینه‌ساز فساد و خرابی ورزش است.
امروز اما بعد از گذشت دو سال متاسفانه باید یادآور شویم نه تنها با آقای تاج و همکارانش برخوردی نشد، بلکه آنها مجددا نامزد ریاست فدراسیون فوتبال شده‌اند و دیروز هم صلاحیت شان از سوی کمیته بدوی تایید شد! از سوی دیگر وضع فوتبال اگر بدتر نشده باشد، بهتر نیز نشده تا جایی که فقط در یک نمونه تیم ملی فوتبال مان در آستانه جام جهانی به جای آنکه دنبال حضور قدرتمند در قطر باشد، گرفتار جریان‌های دلالی رسوا و شناخته شده است!