kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۶۱۱۵
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۲
کارشناس بازار سهام:

بورس به چند محرک مثبت نیاز دارد

 
 
 
کارشناس بازار سهام گفت که شاخص بورس پایین‌تر از اعداد فعلی نخواهد رفت اما برای صعود نیازمند چند محرک مثبت است.
ولید هلالات در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه نسبت به بازار سرمایه یک بدبینی وجود دارد، توضیح داد: این بدبینی دلایل مختلفی دارد که از جمله آن نگرانی درمورد قیمت‌ها در بازار جهانی و فاصله بین قیمت دلار نیما و بازار آزاد است. 
او افزود: از طرف دیگر افزایش نرخ‌هایی که دولت به شرکت‌ها داده این نگرانی را ایجاد کرده است که هزینه‌ها بیشتر از درآمدها رشد کرده باشد. همچنین شاهد نرخ‌گذاری‌های دستوری در صنعت خودرو هستیم و واگذاری بلوک خودرویی‌ها نیز به نتیجه نرسیده است. همه این عوامل در کنار هم باعث می‌شود تمایل بازار به سرمایه‌گذاری جدید کم باشد.
کارشناس بازار سهام با اشاره به کاهش حجم معاملات گفت: معمولا همه در چنین شرایطی دست نگه می‌دارند و معامله سهام انجام نمی‌دهند. همین موضوع باعث می‌شود حجم معاملات کاهش یابد و در این شرایط بازار به صورت فرسایشی افت کند. 
هلالات افزود: در حال حاضر نیز با توجه به اینکه فصل مجامع است و در هفته آخر تیرماه شاهد ترافیک مجامع بودیم، نمادهای زیادی متوقف بودند که بخش زیادی از بازار را از نظر ارزشی تشکیل می‌دهند و همین موضوع باعث شده است ارزش معاملات کاهش یابد. ارزش معاملات در حال حاضر روی ارقامی است که گفته می‌شود بازار در حالت رکود به سر می‌برد و برای اینکه به حالت عادی برگردد باید یکی از گره‌های ذهنی بازار حل شود.
کارشناس بازار سهام با تاکید بر اینکه بدبینی موجود نسبت به دولت باید برطرف شود، ادامه داد: درحال حاضر بحث افزایش نرخ بهره بین بانکی مطرح است. هرچند این افزایش در تورم فعلی ناچیز است اما از نظر روانی این سیگنال را می‌دهد که دولت خیلی هم به وعده‌های قبلی خود پایبند نیست. زیرا پیش از این، بحثی مطرح بود که نرخ بهره بین بانکی زیر ۲۰ درصد مدیریت شود اما این اتفاق نیفتاد. اگر این ابهامات برطرف شود بازار به حالت عادی برمی‌گردد.
هلالات با بیان اینکه گزارش‌های فصلی به همراه گزارش‌های ماهانه عملکرد تیر پتانسلی خوبی است که نگرانی‌های بازار برطرف شود، گفت: به همین دلیل شخصا انتظار ندارم که بازار نسبت به اعداد فعلی پایین‌تر رود اما برای برگشت رو به بالا نیازمند چند محرک مثبت روانی است. 
تلاش شاخص برای صعود
گفتنی است، شاخص کل بورس دیروز با ۱۶۱۱ واحد افزایش در رقم یک میلیون و ۴۷۳ هزار واحد ایستاد. شاخص کل با معیار هم وزن هم ۷۷۵ واحد افزایش یافت و رقم ۴۰۴ هزار و ۶۵۷ واحد را ثبت کرد. در این بازار ۳۰۰ هزار معامله به ارزش ۳۹ هزار و ۴۹۲ میلیارد ریال انجام شد.
در آن سوی بازار سرمایه، شاخص کل فرابورس ۱۲۴ واحد کاهش یافت و در رقم ۱۹ هزار و ۴۱۵ واحد ایستاد. معامله‌گران این بازار ۱۳۹ هزار معامله انجام دادند که ۵۸ هزار و ۴۶۰ میلیارد ریال ارزش داشت.
به گزارش خبرگزاری فارس، شاخص‌های بورس دیروز سبز بودند اما میزان رشد شاخص‌ها کمتر از نیم درصد بوده است. با توجه به فصل برگزاری مجامع اکثر شرکت‌های بورسی و فرابورسی برای عملکرد سال گذشته به سهامداران خود سود دادند. به عقیده کارشناسان احتمالا بورس در مرداد امسال هم، با رشد همراه باشد، البته این مسئله در صورتی رخ خواهد داد که مسئله خروج پول حقیقی از بازار سهام حل شده و روند معاملات به صورت منطقی دنبال شود.
بازگشت متوقف‌ها به تابلو
همچنین به گزارش خبرگزاری مهر، نخستین روز کاری بازار سهام در مرداد ماه در حالی توأم با حضور معامله‌گران با انگیزه و تداوم معاملات پرحجم سهام همسو با بازگشت اغلب نمادهای متوقف بازار به تابلوی معاملات بود که ضعف نقدینگی در گردش بازار در کنار بیم و امیدهای معامله‌گران به اخبارهای مؤثر بر بازارهای جهانی در میانه این هفته باعث شد تا روند بازار پس از گذشت ۵۵ دقیقه از شروع آن دوباره در مسیر نزولی قیمت‌ها و غلبه عرضه بر تقاضای سهام از سوی حقیقی‌ها مواجه گردد.
با این همه در برخی نمادها حضور معامله‌گران کوتاه‌مدت‌نگر قابل تأمل‌تر بود از جمله در گروه بانک‌ها و پتروشیمی‌ها و همچنین تک‌سهم گروه سیمانی، خودرویی‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها.
خبرگزاری تسنیم هم گزارش داد که شاخص بورس از ابتدای امسال تا پایان تیرماه، در ۷۷روز معاملاتی با ثبت ۱۰۴هزار و ۶۴۸ واحد افزایش، معادل هفت و 65 صدم درصد رشد کرده است.