kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۵۹۸۳
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۶
گزارش کیهان از یک غارت تاریخی در یمن

چوب حراج ائتلاف سعودی آمریکایی به 10 هزار اثر باستانی یمن در کشورهای اروپایی

 

سرویس خارجی-
اگر تاكنون تصور بر آن بود كه ائتلاف متجاوز سعودي به همراه امارات فقط نفت يمن را غارت مي‌كنند، در واقع دچار تصوري نادرست بوده ايم. به تازگي گزارشي منتشر شده که نشان می‌دهد ائتلاف متجاوز سعودي نه فقط نفت و منابع انر‍ژي يمن، بلكه هر آنچه را از تاريخ، تمدن و فرهنگ اين كشور تاريخي برجاي مانده است غارت كرده و در كشورهاي غربي و اروپايي حراج کرده است.
اين خبر را «عبدالله حسین»، یکی از متخصصان آثار باستانی در یمن تائيد كرده و گفته که کشورهای ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی، با حمایت کشورهای غربی، بخش اعظمی از آثار تاريخي يمن را درچند سال گذشته سرقت کرده‌اند. پايگاه «وکاله الصحافه الیمنیه» نيز به نقل از اين كارشناس آثار باستاني گزارش داده، دو اثر باستانی، در  ۲۷ خرداد ماه گذشته، در مادرید اسپانیا به فروش گذاشته شد که متعلق به یمن بود و طی سال‌های جنگ علیه این کشور، قاچاق شد. «عبدالله حسین» با بیان اینکه یک قطعه باستانی متعلق به قرن سوم پیش از میلاد به وزن ۱۶ کیلوگرم بود، تصریح کرد، اثر دوم هم مربوط به همین دوره بود که از یمن به غارت رفته است.
این کارشناس یمنی با اين حال تاكيد كرده كه آمار دقيقي از آثار باستانی غارت شده در دست نيست، ولی با توجه به پیگیری قطعه‌هایی که در مزایده‌ها به فروش رسیده است، باید گفت که آثار تاريخي غارت شده يمن بالغ بر
۱۰ هزار اثر باستانی بوده است و بمباران روزانه ائتلاف سعودی، باعث شده است که این آثار، آسان‌تر غارت شوند.
با توجه به آنچه اين كارشناس يمني گفته، غارت و آسيب رساني به آثار تاريخي اكنون به سياهه جنايات سعودي‌ها در يمن افزوده شده و البته اين اقدامات در شرايطي صورت مي‌گيرد كه هيچ‌كدام از دولت‌هاي اروپايي و آمريكا اقدامي براي توقف جنايت روزانه متحد سعودي خود در يمن دنبال نمي كنند. در واقع متحدان و شركاي غربي رياض و ابوظبي با فروش تسليحات و انعقاد قراردادهاي نظامي متعدد، جنگ يمن را فرصتي براي رونق صنايع تسليحاتي خود مي‌دانند و از اين رو نيز تعجب آور نيست كه تداوم بحران انساني و جنگ در يمن را با چراغ سبز و سكوت حمايت آميز كشورهاي اروپايي و آمريكا ارزيابي كنيم.
از سوي ديگر، روز جمعه همزمان با ادامه نقض آتش بس يمن از سوي ائتلاف سعودي، «هانس گروندبرگ»، نماینده ویژه سازمان ملل در بیانیه‌ای تأکید کرد که تمدید آتش‌بس و توسعه آن منافع بیشتری برای ملت یمن خواهد داشت. اين درخواست نماينده سازمان ملل در شرايطي صورت مي گيرد كه يك روز قبل، گروه «وکاله الصحافه الیمنیه» به نقل از یک منبع نظامی در صنعاء اعلام كرده بود كه ائتلاف متجاوز سعودی در طول 110 روز آتش بس، بيش از 141 هزار بار این آتش‌بس را نقض کرده است. با وجود تداوم نقض آتش‌بس در يمن، معلوم نيست كه نماينده سازمان ملل برچه اساس خواستار تداوم آتش‌بس با شرايط فعلي در يمن است. همچنين کمتر از دو هفته مانده به پایان آتش‌بس در یمن، دولت نجات ملی نيز اعلام کرده است كه تمدید آتش بس برای دوره جدید بی‌فایده است.