سازمانهای دولتی و خصوصی موظف به اعطای مرخصی ۹ ماهه به بانوان باردار هستند
مدیرکل منابع انسانی وزارت بهداشت گفت: بر اساس ماده ۱۷ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، تمامی سازمانهای دولتی و بخش خصوصی موظف به اعطای مرخصی ۹ ماهه به بانوان باردار با مزایای کامل هستند.
سیف الله مردادی در گفتوگو با ایرنا اظهارداشت: طبق ماده ۱۷ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، به دانشگاههای علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کشور و موسسات و سازمانهای وابسته به وزارت بهداشت، نهادهای دولتی و بخش خصوصی ابلاغ شد تا با مرخصی
۹ ماهه تمام بانوان استخدامی و کارکنان همه بخشهای دولتی و غیردولتی با مزایای کامل موافقت کنند. مردادی افزود: همچنین مادران باردار دو قلو و بیشتر نیز میتوانند از ۱۲ ماه مرخصی با مزایای کامل برخوردار شوند و همه نهادهای مربوطه موظف به اجرای این ابلاغیه بوده و نباید خلاف آن را اجرا کنند. وی تصریح کرد: مادران باردار میتوانند دو ماه آخر بارداری را نیز به عنوان مرخصی استفاده کنند و اگر بخش خصوصی مدعی شود که مرخصی زایمان کارمندش موجب اخلال در کار میشود، هزینه این اخلال از سوی وزارت کار و رفاه اجتماعی پرداخت میشود و باید این بخش با مرخصی موافقت کند. مدیرکل منابع انسانی وزارت بهداشت تاکید کرد: این قانون لازم الاجراست و اگر نهاد و سازمانی با مرخصی
۹ ماهه بارداری برای مادران یک قلو، مرخصی ۱۲ ماهه مادران دو قلو و بیشتر و مرخصی دو ماه آخر بارداری موافقت نکند، با توجه به اینکه وزارت بهداشت متولی جمعیت و اجرای قانونی جوانی جمعیت بوده، به صورت نامهنگاری قابل رسیدگی از سوی متقاضی است.