تحلیل تونیبلر از وضعیت این روزهای غرب «دوران سلطهغرب رو به اتمام است»
نخستوزیر اسبق انگلیس معتقد است که جهان در مسیر چند قطبی شدن قرار گرفته و به زودی با تغییرات ژئوپلیتیکی مشخصی از سوی چین مواجه خواهد شد و دوران سلطه سیاسی و اقتصادی کشورهای غربی دیگر رو به پایان است.
«تونی بلر»، نخستوزیر اسبق انگلیس از حزب کارگر (1997-2007)، روز شنبه در سخنرانی سالانه خود برای شرکت کنندگان در بنیاد انگلیسی-آمریکایی «دیچلی» اعلام کرد که دوران سلطه سیاسی و اقتصادی غرب رو به پایان است و جهان به سمت نظم دوقطبی و احتمالاً چندقطبی در حال حرکت است. نخستوزیر اسبق انگلیس که از شرکای «جورج بوشِ» پسر، رئیسجمهور وقت آمریکا، در حمله به خاورمیانه بود، گفت: «بزرگترین تغییر ژئوپلیتیکی در این قرن از سوی چین رخ خواهد داد و نه از طرف روسیه. ما به پایان سلطه سیاسی و اقتصادی غرب نزدیک میشویم. جهان حداقل دو قطبی و احتمالا چند قطبی خواهد شد.» به گزارش تسنیم، این سیاستمدار غربی، چین را «دومین ابرقدرت جهان» نامید و گفت که «شی جین پینگ»، رئیسجمهوری چین، قصد خود برای بازگرداندن تایوان تحت کنترل پکن را پنهان نمیکند. به گفته وی، چین تحت رهبری شی جین پینگ برای افزایش نفوذ این کشور میجنگد و این کار را بهصورت «تهاجمی» انجام میدهد. بلر معتقد است که روسیه و احتمالاً ایران به متحدان نزدیک پکن تبدیل خواهند شد. رئیسپیشین دولت انگلیس اختلاف در مواضع کشورهای گروه 20 در قبال روند اوضاع در اوکراین را هشداری برای غرب خواند و یادآور شد که شخصاً از سیاست «قدرت به علاوه تعامل» در برخورد با چین حمایت میکند. وی افزود: «البته باید بهاندازه کافی قدرتمند بود تا بتوان با آنچه که موقعیت آینده چین به ارمغان میآورد مقابله کرد، ولی در عین حال باید تلاش کرد تا راههای تعامل و همکاری با این کشور بهطور کامل بسته نشود.»