فقط پایان جنگ و رفع محاصره یمن الباقی حرفها و طرحهای آمریکا پشیزی نمیارزد
ادعای رئیسجمهور آمریکا درباره موافقت عربستان با تمدید آتش بس در یمن در حالی عنوان شده که طی چهار ماه گذشته سازمان ملل نیز همواره ادعای پذیرش آتش بس از سوی ائتلاف سعودی را داشته است، اما در هیچکدام از توافقات آتش بس در چند ماه گذشته، ائتلاف سعودی به تعهدات خود پای بند نبوده و ضمن ادامه محاصره بنادر یمن، بمباران روزانه را نیز در برنامه خود داشته است. از همین رو نیز در واکنش به ادعاهای بایدن درباره همراهی عربستان با آتش بس، «محمد علی الحوثی» عضو ارشد شورای سیاسی و رهبر کمیته عالی انقلاب یمن گفت که صنعاء چیزی کمتر از پایان تجاوز و محاصره «آمریکایی، انگلیسی، سعودی و اماراتی» علیه یمن را نمیپذیرد. الحوثی این موضعگیری را در صفحه توئیتر خود اعلام کرده و نوشته: «هر چه میخواهید بگوئید، چون امورات ما به دست خودمان است و شما این را میدانید.» علاوهبر محمد علی حوثی، همچنین «محمد عبدالسلام»، رئیسهیئت مذاکرهکننده دولت نجات ملی یمن نیز در صفحه توئیتر خود همزمان با حضور بایدن در عربستان نوشت که بدون ثبات در یمن، ثبات در منطقه برقرار نخواهد شد. عبدالسلام تصریح کرد که صلح در یمن تنها با توقف فراگیر تجاوزگری، خروج نیروهای بیگانه، رفع فراگیر محاصره و آزادسازی اسرا محقق میشود. رئیسهیئت مذاکرهکننده دولت نجات ملی یمن که پیش از این بارها به عربستان سعودی بهدلیل نقض توافقات آتش بس هشدار داده است، در سخنان خود همچنین تأکید کرد که صلح در یمن بایستی رفع فراگیر همه تجاوزات اعم از پرداخت خسارتها و غیره را شامل شود و هر گونه اقدامی که به سطح صلح واقعی نرسد، بیارزش است. موضعگیری مقامات یمن درباره لزوم توقف کامل هرگونه درگیری در این کشور با توجه به آن اعلام شده که در عمل عربستان سعودی نشان داده که هیچ اعتقادی به برقراری آتش بس ندارد و یمنیها میدانند که توقف جنگ در کشورشان فقط با توقف کامل ائتلاف نظامی سعودی-آمریکایی صورت خواهد گرفت.