عملیات اجرایی طی هفته جاری آغاز میشود
راهاندازی خط ۱۰ مترو به طول ۴۳کیلومتر از فلکه چهارم تهرانپارس تا وردآورد
مجری خط ۱۰ متروی تهران در مورد جزئیات این خط توضیحاتی ارائه کرد و گفت: برآورد اعتبارات مورد نیاز این خط مترو بر پایه سال مالی امسال، ۵۴ هزار میلیارد تومان است.
محمود یوسفی در گفت وگو با ایسنا، در مورد جزئیات خط ۱۰ متروی تهران که بنا به گفته شهردار تهران در هفته جاری قرار است عملیات اجرایی آن آغاز شود، گفت: خط ۱۰ مترو به طول ۴۳کیلومتر با ۳۵ ایستگاه طراحی شده است که از فلکه چهارم تهرانپارس آغاز و با طی کردن مسیر بزرگراه صدر، چمران و... نهایتا به وردآورد میرسد.
وی با بیان اینکه این خط مترو یک مسیر شرقی_غربی است که شمال تهران را نیز در مسیر حرکت خود پوشش میدهد، افزود: این اولین خط مترو خواهد بود که محلات شمال تهران را که از عدم توسعه خطوط مترو رنج میبرند، پوشش دهد که براساس برنامهریزیهای صورت گرفته در فاز نخست در نظر داریم در یک برنامه ۵ساله، خط را با ۱۰ ایستگاه به بهرهبرداری رسانده و مابقی ایستگاهها نیز به مرور وارد چرخه خدمت رسانی خواهد شد.
مجری خط ۱۰ متروی تهران با بیان اینکه برآورد اعتبارات مورد نیاز مترو بر پایه سال مالی ۱۴۰۱، ۵۴هزار میلیارد تومان است، گفت: عمده تأمین مالی ساخت خط ۱۰ مترو از طریق تهاتر خواهد بود.
یوسفی با تاکید بر اینکه در ابتدا قرار بود که قرارگاه خاتم تنها بخشی از این خط مترو را بسازد اما بنا به تدبیر شهردار تهران و رایزنی صورت گرفته، مقرر شده که کل خط یعنی ۴۳کیلومتر توسط قرارگاه خاتم ساخته شود، افزود: شفت ورود دستگاه «تی.بی.ام» در محدوده ایستگاه دریاچه حفر شده و بر اساس برنامهریزیهای صورت گرفته این خط مترو در دو فاز ساخته و به بهرهبرداری خواهد رسید که در فاز اول ۲۰.۵ کیلومتر از ایستگاه وردآورد تا میدان کتاب با ۵ ایستگاه به نامهای وردآورد، دریاچه، اتریش، کوهسار و میدان کتاب خواهد بود.
وی تصریح کرد: فاز یک از ساخت و بهرهبرداری از خط ۱۰ مترو از میدان کتاب تا وردآورد به طول ۲۰.۵کیلومتر با۵ ایستگاه بهرهبرداری و ۱۲ ایستگاه عبوری خواهد بود که مدت اجرای ۴سال تخمین زده شده و فاز دوم از میدان کتاب تا تهرانپارس به طول ۲۲.۵کیلومتر با ۵ ایستگاه بهرهبرداری
و ۱۳ ایستگاه عبوری آن هم به مدت اجرای ۴سال ساخته خواهد شد؛ اما فرآینده فاز دوم از سال آینده آغاز میشود.
مجری خط ۱۰ متروی تهرانی با بیان اینکه در حال حاضر شفت ورود دستگاه TBM، حفر شده و به نظر میرسد بعد از مونتاژ دستگاه، کار حفر تونل خط ۱۰ مترو از اوایل آبان ماه آغاز شود، گفت: فاز دوم خط ۱۰ مترو نیز از میدان کتاب تا فلکه چهارم تهرانپارس خواهد بود که براساس برنامهریزیهای صورت گرفته، سال آینده فعالیت اجرایی آن نیز آغاز میشود.