kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۵۰۲۹
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۳

سطح توافقات تجاری ایران با 13 کشور به 110 میلیارد دلار رسید(خبر ویژه)

در نتیجه 9 ماه دیپلماسی اقتصادی، سطح توافقات اقتصادی ایران با  13 کشور به 110 میلیارد دلار رسیده است.
 
 
در این‌باره روزنامه ایران گزارش داد: از ابتدای سال جاری با ورود هیات‌های اقتصادی بـه ایـران و اعـزام هیأت‌های تجاری از ایران به کشورهای مختلف و همچنین مذاکرات گسترده‌ای که دولتمردان با سیاست‌گذاران کشورهای همسایه و غيرهمسایه آغاز کردند، فصـل جدیدی از همکاری‌های تجاری و اقتصادی ایران حداقل با ۱۳ کشور شروع شده و پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که به زودی ایران به تجارت بیش از ۱۶۰ میلیارد دلار دست پیدا می‌کند. 
براساس آمارها در ۱۰ ماهه گذشته روابط اقتصادی ایـران بـا کشورهای همسایه ۴۵۰ درصد رشد داشته است. در این میان دولت از امکان دیگری هم برای توسعه روابط تجاری استفاده کرده که تهاتر است؛ سال گذشته تجارت کشور بدون نفت بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار بوده که بخش قابل توجهی از آن از طـريـق تهاتر (بدون سوئیفت) انجام شده است.
پیگیری برای افزایش سطح مبادلات تجاری با قطر به 2 میلیارد دلار، با قزاقستان به 3 میلیارد دلار، با پاکستان به 5 میلیارد دلار، بلاروس به یک میلیارد دلار، عمان 4 میلیارد دلار، ترکیه 3 میلیارد دلار و عراق به 20 میلیارد دلار، از جمله اولویت‌های دیپلماسی اقتصادی دولت در چند ماه اخیر بوده است.