kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۵۰۲۵
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۳
در مراسمی با حضور رئیس‌جمهور

اعضای هیئت علمی و دانشجویان نمونه کشوری معرفی شدند

۳۶ عضو هیئت علمی و ۱۸ دانشجوی نمونه کشوری در رشته‌های مختلف با حضور رئیس‌جمهور معرفی و تجلیل شدند.
 
 
 
 
بیست و نهمین دوره آیین معرفی و تجلیل از اعضای هیئت علمی و دانشجویان نمونه کشوری روز گذشته در مراسمی با حضور آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، در محل سالن همایش‌های دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار شد.
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی طی سخنانی در این مراسم گفت: خدا را شاکریم که تحت هدایت‌های رهبری علم‌دوست هستیم که همواره مشوق فرهیختگان و نخبگان کشور بوده و پیشرفت‌هایی که در این سالها شاهد آن بودیم حاصل حمایت‌ها و تشویق‌های ایشان
است.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه اساتید و دانشجویان گام‌های بسیار خوبی در حوزه پیشرفت علم برداشته‌اند، افزود: ما همچنان نیازمند گام‌های موثر در حوزه تحقیق و پژوهش، تعلیم و تربیت و خدمات علمی هستیم.
رئیسی توسعه و پیشرفت را از ضروریات امروز کشور دانست و افزود: امروز وظیفه دولت این است که امر مهم پیشرفت را در کنار اجرای عدالت دنبال کند و اولویتی که در این زمینه برای دولت تعریف کرده‌ایم ایجاد تحول است.
رئیس‌جمهور در ادامه تحول شناختی، تحول در فرآیندها و تحول نهادی را سه اصل اساسی در ایجاد تحول در کشور عنوان کرد و افزود: اگر توسعه و تحول در کشور بر پایه علم نباشد نامش سلیقه است که قطعاً پایدار نیست، اما وقتی کار بر پایه علم و دانش بنا شد و دانایی را ضمیمه توانایی کردیم تحول و توسعه واقعی اتفاق خواهد افتاد.
وی در ادامه مسئله‌محوری در دانشگاه‌ها را مقدمه‌ای برای برون‌رفت کشور از مشکلات دانست و افزود: ما عمیقاً اعتقاد داریم که دانشگاه‌ها اتاق فکر دولت هستند و همواره بر استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها در پیشبرد امور کشور تاکید داشته‌ایم.
رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به رواج مفهوم غلط از روشنفکری در جامعه، تصریح کرد: روشنفکر واقعی کسی است که جامعه و نیاز آن را به خوبی بشناسد و در جایگاه یک رصدکننده جامعه را به سمت هدف و مقصد هدایت کند و خودش هم در این میدان حاضر باشد و ایفای نقش کند.
رئیسی در ادامه ۱۱۰ شهید دانشگاه علم و صنعت را از جمله افتخارات بزرگ این دانشگاه دانست و تصریح کرد: امروز شهدای ما مصداق واقعی روشنفکری در کشور هستند که با شناخت جامعه و الزامات و ضروریات آن نقش‌آفرینی کردند.
رئیسی در ادامه افزود: امروز دانشمندان زیادی در دنیا هستند که خدمات و آثارشان متفاوت است و نتیجه علم آنها منجر به سلطه‌گری، نابودی انسان و سد راه تعالی انسان‌ها شده است.
وی در ادامه خدمت در راه خدا را نقطه مقابل خدمت منفعت‌گرایانه دانست و افزود: راه جلب رضایت خدا از میان خلق و حل مشکلات مردم می‌گذرد و شما اساتید و دانشجویان با علم و دانش خود می‌توانید کار خدمت در مردم را آسان‌تر کنید.
رئیسی هزینه برای دانشگاه را سرمایه‌گذاری برای کشور دانست و گفت:‌ دولت افتخار دارد که اکثر اعضای دولت عضو هیئت علمی دانشگاه هستند و این مهم می‌تواند به ما در توجه تخصصی‌تر به مسایل کشور کمک کند.
رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به دستاوردهای ارزشمند دانشگاه علم و صنعت در ساخت ماهواره، افزود: زمانی در این کشور معتقد بودند نباید از ماهواره‌های ساخت نخبگان کشور رونمایی کنیم تا بهانه‌ای به دست دشمن نیفتد، اما امروز شرایط تغییر کرده و ما هرگز حرکت علمی کشور را به اخم و لبخند دیگران گره نخواهیم زد.
آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه ما در همه بخش‌هایی که تحریم بودیم، بیشترین پیشرفت‌ها را داشته‌ایم، افزود: امروز در دکترین دفاعی ما سلاح هسته‌ای هیچ جایی ندارد و این را بارها اعلام کرده‌ایم، اما حتماً در استفاده از فناوری هسته‌ای تعلل نخواهیم کرد و در این مسیر پیش خواهیم رفت.
رئیس‌جمهور در ادامه گفت: ما نه حق عقب‌گرد داریم و نه حق توقف، تنها یک راه داریم و آن پیشرفت در همه عرصه‌هاست.
آیت‌الله رئیسی به موضوع مهاجرت نخبگان نیز اشاره کرد و افزود: ما باید با عمل و اجرا آنچنان در جامعه امید تزریق کنیم که موضوع مهاجرت نخبگان معکوس شود و همه کسانی که به دلیل احساس کمبود امکانات و شرایط مهاجرت کرده‌اند متوجه شوند زمینه رشد و پیشرفت در داخل کشور برای آنها فراهم شده است.
رئیس‌جمهور ضعف در تبیین پیشرفت‌ها را از جمله مشکلات مبتلابه امروز کشور دانست و گفت: شما اساتید وظیفه دارید ظرفیت‌ها و همچنین پیشرفت‌های حاصل شده در کشور را تبیین کنید.