kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۵۰۲۲
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۳
قالیباف در کنگره معلمان انقلاب اسلامی:

آموزش و پرورش نهاد اجتماعی است نه بازاری در دست سرمایه‌گذاران

رئیس مجلس گفت که نباید با خصوصی‌‌سازی آموزش و پرورش، آینده‌فروشی کرد، آموزش و پرورش یک نهاد اجتماعی است، نه یک بازار در دست سرمایه‌گذاران.
 
 
 
 
 
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی صبح دیروز در نخستین کنگره معلمان انقلاب اسلامی که در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد، با تأکید براینکه مهم‌ترین اولویت‌ نظام جمهوری اسلامی آموزش و پرورش است، از جابه‌جایی مکرر وزرای آموزش و پرورش انتقاد کرد و گفت: آموزش و پرورش مهم‌ترین اولویت نظام است و شما از دو جهت جمع مخاطبان اصلی آموزش و پرورش هستید، اول از جهت اینکه همه هویت نظام آموزش و پرورش به معلمان آن است و دوم اینکه شما نیروهایی هستید که مبتنی بر باورهای انقلاب و روح و جان این انقلاب که امام عزیز ما است، شکل گرفته‌اید و این باور در روح و جان شما نهادینه شده است.
وی اضافه کرد: من با همه وجود عرض می‌کنم آموزش و پرورش تنها اولویت اول کشور است، وزارتخانه‌ای که در 16 سال گذشته هر ۲۰ ماه به هر دلیلی یک وزیر جابه‌جا کرده و امیدوارم که این مسیر با ثبات پیش نرود و اتفاقات ۱۶ سال قبل را تجربه نکنیم چراکه ضربه سنگینی بر پیکره آموزش و پرورش وارد شده است. قالیباف با بیان اینکه در هرجا که می‌توانستم براساس وظیفه انقلابی نه براساس وظیفه اداری از آموزش و پرورش حمایت کرده‌ام، اظهار کرد: برای اجرای دقیق طرح رتبه‌بندی از آقای وزیر حتما مطالبه‌گری می‌کنم تا این طرح به درستی اجرا شود. 
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به روند شفاف‌‌سازی، هوشمند‌سازی و مردمی‌‌سازی گفت: نتیجه این حرکت‌ها کارآمد‌سازی است و باید در حوزه مدیریت این ساختارها مورد توجه باشد و در هدف‌گذاری‌ها از آن بهره برد و در مسائل آموزش و پرورش و بحث معلمان باید این چند محور را دید البته کرونا به ما کمک کرد و هوشمند‌سازی به آموزش و پرورش اضافه شد. رئیس دستگاه قانون‌گذاری کشور تأکید کرد: اعتقاد دارم لازم است به مردمی‌‌سازی در حوزه نهاد آموزش توجه کنیم، اگر انقلاب اسلامی دو بال داشته باشد یک بال آن سنت‌های الهی و خداباوری و اخلاص عمل است و بال دیگر آن مردم‌باوری است و هر جا مردم نبودند ما محکوم به شکست بودیم و ما باید نقش مردم را در آموزش و پرورش بپذیریم و به آنها مسئولیت دهیم.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش یک نهاد اجتماعی بوده و نباید با خصوصی‌‌سازی آن آینده‌فروشی کرد، گفت: آنچنان که نباید با دولتی‌‌سازی و حجیم‌‌سازی، در چاله‌ ناکارآمدی گرفتار شویم، نباید آموزش و پرورش را به طور کامل خصوصی‌ کرد. آموزش و پرورش یک نهاد اجتماعی است نه یک بازار در دست سرمایه‌گذاران و نه یک سازمان در دست مدیران نالایق بلکه یک نهاد اجتماعی است که با باورهای انقلابی بر بستر مردم و برای دولت‌‌سازی، جامعه‌‌سازی و تمدن‌‌سازی شکل گرفته است و اگر درست حرکت کنیم و پیش رویم، می‌توانیم در برنامه هفتم در هر فصل و هر سال شاهد تحول در مدرسه باشیم و این تحول را از محروم‌ترین نقاط تا برخوردارترین نقاط ببینیم.