kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۵۰۱۵
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۳

 افزایش سرسام‌آور قیمت سوخت در انگلیس معترضان به خیابان‌ها ریختند

 
 
 
 با افزایش شدید قیمت سوخت در انگلیس بسیاری از مردم و راننده‌ها اقدام به بستن خیابان‌ها و برگزاری تجمع کرده‌اند. آنها دولت بوریس جانسون را مقصر می‌دانند و خواستار خروج فوری کشورشان از جنگ اوکراین هستند.
معترضان به افزایش قیمت سوخت در انگلیس و ولز جنوبی با به راه‌انداختن تظاهراتی چندین بزرگراه و اتوبان را بند آوردند که باعث تاخیر و اختلال در بخش‌هایی از سیستم بزرگراهی شدند. معترضان از کامیون‌ها، ون‌ها و موانع جاده‌ای برای بند آوردن بزرگراه‌ها در بخش‌هایی از این کشور از جمله غرب انگلستان، جنوب ولز، اسکس، یورکشایر و لینکلن‌شایر استفاده می‌کنند. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، در جنوب ولز، پلیس از قبل به سامان دهندگان این اعتراضات هشدار داده بود که نباید در بزرگراه‌ها توقف کنند یا نباید سرعت آنها کمتر از سی مایل در ساعت باشد. سامان دهندگان این اعتراضات در شبکه‌های اجتماعی نیز فراخوان داده و آن را مقاومت در برابر قیمت سوخت نام دادند. همچنین مردم پایتخت انگلیس در اجتماعی گسترده نسبت به افزایش قیمت سوخت و مواد غذایی در این کشور اعتراض کردند. هزاران نفر از شهروندان انگلیس دیروز در اعتراض به افزایش هزینه‌های زندگی در لندن راهپیمایی کردند. تظاهرات‌کنندگان هنگام عبور از خیابان محل اقامت نخست‌وزیر، او را هو کردند. این اعتراضات در حالی برگزار می‌شود که پر کردن باک یک خودروی خانوادگی ۵۵ لیتری با گازوئیل اکنون ۱۰۵.۰۱ پوند (۱۲۸.۱۴ دلار) و با بنزین ۱۰۱.۷۷ پوند (۱۲۴.۱۹ دلار) هزینه به همراه دارد.گفتنی است، قیمت سوخت از چند ماه پیش در انگلیس به بالاترین میزان در تاریخ این کشور رسیده است و به ویژه در آزادراه‌ها و مناطق دور از شهر قیمت سوخت خودرو از دو پوند در هر لیتر هم فراتر رفته و اعتراض‌های گسترده‌ای را به بار آورده است. دولت این کشور می‌گوید افزایش قیمت جهانی سوخت موجب افزایش بهای آن در این کشور شده است، اما معترضان می‌گویند دولت می‌تواند دست کم مالیات بیست درصدی ارزش افزوده درباره سوخت را کم کند تا‌اندکی قیمت آن کاهش یابد، اما دولت تا کنون حاضر به این کار نشده است.
وضعیت مشابه در آلمان
«اولاف شولتس» صدراعظم آلمان نیز ضمن ابراز نگرانی نسبت به افزایش قیمت انرژی گفته: افزایش قیمت انرژی در آلمان نگران‌کننده است، اگر قبوض انرژی به‌طور ناگهانی چند صد یورو افزایش یابد، مبلغی است که بسیاری از مردم واقعاً نمی‌توانند با آن کنار بیایند و در نهایت موجب انفجار اجتماعی می‌شود. شولتس تاکید کرد که برای حل بحران اقتصادی در حوزه انرژی به دنبال یک فرآیند طولانی مدت است.