kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۵۰۱۴
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۳

 گزارش تایمز از جنگ اوکراین و «شکست کامل» تحریم‌های غرب علیه روسیه

روزنامه تایمز انگلیس در گزارشی به تاثیر تحریم‌های ضد روسی کشورهای غربی در ارتباط با جنگ اوکراین پرداخته و نوشته «اگر هدف از این تحریم‌ها متوقف کردن ماشین جنگی روسیه در اوکراین بود، این تحریم‌ها کاملاً شکست خورده است.»
 
 
 سرویس خارجی-
 
از 24 فوریه(5 اسفند 1400) که جنگ اوکراین آغاز شد آمریکا و اروپا هزاران نهاد، شرکت و مقام روسی را تحریم و این کشور را ظرف چند هفته به «تحریم شده‌ترین کشور جهان» تبدیل کردند. هدف از تحریم‌ها نیز کاملاً مشخص بود: «شکست پوتین و واداشتن روسیه از ادامه جنگ در اوکراین.» اما علی رغم همه این تحریم‌ها که گفته می‌شود بیش از 5 هزار مورد را شامل می‌شود جنگ اوکراین همچنان ادامه دارد و پوتین مثل روز اول جنگ همچنان مصمم است که اهداف خود را در جنگ پیگیری کند. بسیاری از مناطق استراتژیک اوکراین به تصرف روس‌ها درآمده و اوضاع اقتصادی روسیه نیز، بدتر از اوضاع اقتصادی غرب نیست. تحریم‌ها در برخی حوزه‌ها مثل حوزه انرژی حتی به نفع روسیه تمام شده است. آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرده تولید نفت خام روسیه در ماه می‌(اردیبهشت) به حدود ۱۰.۵۵ میلیون بشکه در روز افزایش یافته است. علی‌رغم تحریم‌های غرب، روسیه در اردیبهشت گذشته ۲۰ میلیارد دلار افزایش درآمد داشته، زیرا افزایش قیمت‌ها باعث شده روسیه در مقایسه با‌آوریل (فروردین) ۱.۷ میلیارد دلار اضافی نفت تولید بفروشد. کارشناسان بانک «جی پی مورگان» آمریکا حتی هشدار داده‌اند که اگر روسیه تولید روزانه نفت خام خود را تا 5میلیون بشکه کاهش دهد قیمت نفت با افزایش 4 برابری از 111 دلار کنونی ممکن است به 380 دلار برسد. در چنین شرایطی است که روزنامه انگلیسی « تایمز» دست به انتشار گزارشی زده و نوشته: «اگر هدف نشست هفته گذشته گروه ۷ اطمینان حاصل کردن از این بوده که ثروتمندترین کشورهای جهان پشت اوکراین هستند، آن‌وقت به نظر این هدف محقق شده است. آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه، ایتالیا، کانادا، ژاپن و اتحادیه اروپا توافق کردند تا به دنبال راه‌هایی بگردند تا فشار تحریم‌ها علیه اقتصاد روسیه را افزایش دهند اما اگر هدف تحریم‌های اعمالی به رهبری کشورهای غربی علیه روسیه، وادار کردن 
پوتین به پایان دادن به حملاتش در اوکراین و مذاکره با دولت این کشور جهت حل‌وفصل احتمالی این درگیری بوده، آن‌وقت این تحریم‌ها ناموفق بوده‌اند و به طور کامل شکست خورده‌اند.» به گزارش ایسنا در بخش دیگری از این گزارش آمده: «مقامات در واشنگتن و بروکسل شاید نخواهند این را بشوند اما حقیقت این است که پوتین امروز همان‌قدر به ادامه دادن به جنگ متعهد است که در روز اول تهاجم متعهد بوده. رئیس‌جمهوری روسیه می‌داند که پایان دادن به جنگ اوکراین می‌تواند ضربه‌ای خطرناک به مواضع ژئوپلیتیک روسیه وارد کند و چنین اتفاقی حتی به قیمت بحران اقتصادی نیز نمی‌تواند رخ دهد. درک این مسئله برای بسیاری در غرب سخت است، چه برسد که بخواهند آن را بپذیرند.»
پیروز میادین جنگ
این گزارش می‌افزاید:«نیروهای روسیه در حال پیشروی در منطقه مرزی دونباس هستند. تسخیر سورودونسک پس از هفته‌ها بمباران و همچنین تلاش مداوم ارتش روسیه برای دور زدن 
مدافعان اوکراینی در لیسیچانسک مقدمه‌ای برای تهاجم بزرگ‌تر روسیه علیه کراماتورسک و اسلاویانسک  است. پنج ماه از جنگ می‌گذرد و اوکراینی‌ها با تلفات روزانه بیش از صدها نفر در وضعیت سختی قرار دارند و پوتین از این مسئله آگاه است. تحریم‌های بیشتر در زمانی که نیروهای روسیه بالاخره درحال پیشروی هستند باعث نخواهد شد تا مسکو مسیر خود را اصلاح کند.» تایمز می‌افزاید: «روسیه همچنین گام‌هایی از زمان آغاز جنگ و حتی پیش از آن اتخاذ کرده تا از اقتصادش حفاظت کند. مسکو با قطع ارتباط با اروپا مشتریان متنوعی پیدا کرده و نفت بیشتری به چین و هند- که تحریم‌های غرب دست‌وپای آنها را نبسته است- صادر می‌کند. روسیه تخفیفی سی درصدی بر روی نفت خود گذاشته است و در این زمانه که تورم و قیمت‌های بالا مطرح است، نمی‌توان چنین پیشنهادی را به سادگی رد کرد.تحریم‌ها علیه روسیه نیز برای سایر جهان -خصوصا کشورهای فقیری که برای تهیه گندم و جو به روسیه و اوکراین متکی هستند- بدون هزینه نبوده است. محاصره بنادر اوکراین توسط روسیه و محدودیت‌های مالی علیه شناورهای باری روسیه باعث افزایش قیمت منابع غذایی شده است. این وضعیت برای کشورهای آفریقایی ناپایدار است و به همین خاطر اکثریت کشورهای آفریقایی ترجیح می‌دهند که به جای مجازات پوتین، جنگ سریع‌تر خاتمه پیدا کند.»
  انگلیس: هدف بعدی روسیه دونتسک است
وزارت دفاع انگلیس نیز مدعی شد که هدف بعدی روسیه پس از تصرف کامل «لوهانسک»،‌ استان «دونتسک» در شرق این کشور خواهد بود.به گزارش ایرنا، در بیانیه‌ای که روز دوشنبه از سوی وزارت دفاع انگلیس منتشر شد، آمده است: نیروهای اوکراینی از لیسیچانسک عقب‌نشینی کرده‌اند. این شهر آخرین مرکز عمده جمعیت باقیمانده در استان لوهانسک تحت کنترل اوکراین بود. اینک تمرکز روسیه به طور قطع روی تصرف استان دونتسک خواهد بود که بخش بزرگی از آن تحت کنترل نیروهای اوکراینی است.وزارت دفاع انگلیس از ابتدای جنگ در اوکراین آخرین ارزیابی‌های خود را از تحولات در این کشور به صورت روزانه گزارش می‌دهد. انگلیس از زمان آغاز جنگ اوکراین، به بازیگر فعالی در عرصه این نبرد تبدیل شده و با اتخاذ مواضع ضد روسی، ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی و اعمال تحریم‌ علیه روسیه به تنش‌ و درگیری‌ها دامن زده است. این کشور تقریبا هفته‌ای یک بار تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه وضع می‌کند.