kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۵۰۱۳
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۳

پیام پهپادهای حزب‌الله(نگاه)

 
 
امین‌الاسلام تهرانی
چنان‌که اوایل همین هفته در خبرها آمد، گروه شهیدان «جمیل سکاف» ‏و «مهدی یاغی» از حزب‌الله لبنان، سه پهپاد غیرمسلح و در‌ اندازه‌های مختلف به سمت منطقه مورد مناقشه میدان «کاریش» به پرواز درآوردند. حزب‌الله تأکید کرد‌، مأموریت این پهپادها‌، شناسایی بوده و «مأموریت مورد نظر انجام شد. پیام نیز [به صهیونیست‌ها] رسید. پیروزی فقط نزد خداوند عزیز و جبار است».
باید توجه داشت که میدان گازی- نفتی «کاریش» به وسعت ۱۴۳۰ کیلومتر مربع در منطقه ۲۹ مرزی میان آب‌های لبنان و اراضی اشغالی قرار دارد. لبنان تأکید دارد که بخش بزرگی از این میدان نفتی درون مرزهای این کشور قرار دارد و در مقابل‌، رژیم آپارتاید اسرائیل نیز مدعی است که سراسر این منطقه تحت حاکمیت این رژیم است. چندی پیش دبیرکل حزب‌الله به مسئله غارت گاز و نفت لبنان توسط رژیم آپارتاید اسرائیل از میدان «کاریش» اشاره کرد و گفت مقاومت اجازه نخواهد داد این رژیم بتواند منابع لبنان را غارت کند. او با اعلام اینکه «همه گزینه‌ها روی میز است» تاکید کرد رژیم اسرائیل هر اشتباهی کند نتیجه آن موجودیتی خواهد بود، نه راهبردی!
اما «پیامی» که از طرف حزب‌الله به رژیم آپارتاید اسرائیل رسید چه بود؟ برای پاسخ به این پرسش باید توجه داشت که مقاومت نشان داد توانایی هدف قرار دادن میدان گازی کاریش و نفوذ به این منطقه را دارد. باید توجه داشت که پهپاد‌های حزب‌الله غیرمسلح بودند و این در خود یک پیام که «همین پهپادها ممکن است دفعه دیگر مسلح باشند». حزب‌الله می‌تواند پهپاد‌های بزرگ‌تر و پیشرفته‌تر که توانایی عبور از پدافند هوایی دشمن را دارند، ارسال کند؛ به گفته «احمد قبلان»، مفتی جعفری لبنان، تاریخ با پهپاد ساخته می‌شود‌، نه بر روی کاغذ. مقاومت سلاح‌های دیگری هم در اختیار دارد که می‌تواند از آنها برای متوقف کردن اکتشاف در میدان گازی کاریش استفاده کند؛ چنان‌که یکی از تحلیلگران عرب نوشته بود که سناریوهای زیر پیش‌بینی می‌شود: اول؛ بمباران سکوهای گازی و نفتی اسرائیل در دریای مدیترانه. دوم؛ بمباران ناو جنگی اسرائیل مانند ناو موشک‌انداز «حانیت». سوم؛ اعزام کماندوهای دریایی حزب‌الله در یگان رضوان برای هدف گرفتن بندرها و سواحل اسرائیلی و اجرای عملیات استشهادی. چهارم؛ شعله‌ور شدن جنگ منطقه‌ای تمام کشورهای محور مقاومت علیه رژیم اشغالگر.
شاید پیام اول حزب‌الله این بود که مقاومت پایبند به همه حقوق لبنان و لبنانی‌هاست و این آب‌ها متعلق به لبنانی‌هاست. این پیام همچنین برای میانجی آمریکایی بود که بی‌طرف هم نیست‌، پیام این بود که نمی‌توان به شیوه فعلی‌، مذاکرات درباره میدان‌های گازی را پیگیری کرد و باید جانبداری آشکار از دشمن اسرائیلی را متوقف کند‌، چرا که راه‌های دیگری نیز برای برخورد با این مسئله هست. جالب توجه است که برخی از تحلیلگرا‌ن حتی معتقد هستند که بدون شک مقاومت پیش از این هم پهپاد‌هایی را فرستاده بود‌، اما‌، چون دشمن آن را اعلام نکرده‌، حزب‌الله هم آن را علنی نکرده است. چنان‌که چندی پیش یک پایگاه خبری عبری فاش کرد مقاومت در سال ۲۰۱۶ عملیات دریایی علیه اسرائیل اجرا کرد‌، ولی حزب‌الله خود پیش‌تر هیچ سخنی از آن به میان نیاورده بود.