kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۵۰۰۹
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۲
روزنامه تاگس سایتونگ آلمان:

کاهش زاد و ولد و کمبود نیرو اقتصاد آلمان را تهدید می‌کند

 
 
 
سرویس خارجی-
 کاهش جمعیت در آلمان به گزارش رسانه‌های این کشور منجر به کمبود شدید نیروی کار در بخش‌های مختلف شده طوری که دولت فدرال برای حل این مسئله به راهکارهای مختلف از جمله تلاش برای جذب نیروی کار از خارج روی آورده است.
کاهش نرخ رشد جمعیت در کنار سایر مسائل مثل کرونا آلمان، بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا را با کمبود جدی نیروی کار مواجه کرده است. روزنامه «تاگس سایتونگ» آلمان در گزارشی در همین زمینه نوشته است: «همه جا کمبود پرسنل داریم. در این شرایط تجارت و سیاست باید در نزدیک شدن به بیکاران و مهاجران برای مبارزه با تغییرات جمعیتی انعطاف پذیرتر باشند.»
نویسنده این گزارش در ادامه به کمبود پرسنل در بسیاری از بخش‌ها از جمله نانوایی‌ها، مهد کودک‌ها و بیمارستان‌ها اشاره کرده و نوشته: «کمبود نیرو در مهدکودک، کمبود کادر آموزشی، کمبود صنعتگران در دسترس، رستوران‌های بسته، نبود کادر‌پرستاری و صف‌های طولانی در فرودگاه‌ها به دلیل کمبود حمل‌کننده بار، همه این‌ها در برخی مکان‌ها این تصور را به وجود می‌آورد که کارگران با یک شعبده بازی ناپدید شده‌اند.»
 به گزارش تسنیم در ادامه این مطلب آمده: «هیچ کس نمی‌داند که رکود اقتصادی ممکن است چه معنایی برای بازار کار آلمان در آینده نزدیک داشته باشد. اما در حال حاضر نوعی جست وجوی بین‌المللی کارگران اعلام شده است. هوبرتوس هیل، وزیر کار فدرال آلمان اعلام کرده که اتباع خارجی از کشورهای غیر اتحادیه اروپا، مانند ترکیه، به زودی به عنوان حمل‌کننده چمدان در فرودگاه‌های محلی کار خواهند کرد. انجمن هتل‌ها و رستوران‌ها هم می‌خواهند در آینده نزدیک از کارکنان کشورهای ثالث بدون در نظر گرفتن صلاحیت‌هایشان در صنعت پذیرایی محلی استفاده کنند. تاکنون، قانون مهاجرت تنها برای شهروندان بالکان غربی برای این منظور تسهیل شده است.» این گزارش می‌افزاید: «کمبود نیروی کار در آلمان نتیجه کاهش نرخ زاد و ولد و افزایش سن، گرایش به مدارک تحصیلی بالاتر، مهاجرت به روستا و مهاجرت به دلیل همه گیری کرونا است. این تحولات در این کشور دست کم گرفته شده است. اکنون کمبود کارکنان نیاز به بازنگری دارد، سیاست و تجارت باید با امکانات کارمندان موجود و بالقوه سازگار شوند. اقتصاد باید معطوف به مردم باشد نه برعکس. این مستلزم تمایل به سازش و توافق است.»
«نانسی فایزر»، وزیر کشور آلمان هم اخیرا در سخنانی گفته بود: «کمبود نیروی کار در نتیجه همه‌گیری بسیار بدتر شده است. دولت فدرال آلمان حالا نه تنها می‌خواهد استفاده از امدادگران خارجی را برای هوانوردی آسان‌تر کند، بلکه وزیر کشور فدرال هم اکنون وعده مقررات مشابهی را برای صنعت غذا و هتل‌داری داده است.»
به نوشته روزنامه «دی ولت»آلمان، پس از اعمال مقررات ویژه برای کارکنان فرودگاه، دولت فدرال آلمان حالا در حال برنامه‌ریزی برای مهاجرت ساده کارگران از خارج از کشور برای صنعت مهمان نوازی است.وزیر کشور آلمان گفت: کمبود شدید کارگران ماهر در حمل‌ونقل هوایی و همچنین در بخش‌های پذیرایی و هتلداری وجود دارد. وی افزود: هوبرتوس هیل، وزیر کار فدرال آلمان و من می‌دانیم که باید کار را برای کارگران خارجی در این بخش‌ها آسان کنیم. وی اعلام کرد که بنابراین او همراه با‌هایل تغییراتی را در سال جاری برای آوردن کارگران خوب به آلمان پیشنهاد خواهد کرد. کارگاه‌های صنعتی آلمان هم با کمبود شدید نیروی متخصص رو‌به‌رو هستند. اتحادیه مرکزی صنعتگران آلمان هم‌اکنون 150هزار فرصت شغلی را به اداره‌های کار اعلام کرده است.یک سخنگوی این اتحادیه گفته است، از آنجا که تمام کارگاه‌ها نیروی کار مورد نیاز خود را به آژانس‌های کار اعلام نکرده‌اند، تخمین زده می‌شود که در سطح آلمان حدود 250هزار نیروی کاری صنعتگر نیاز است و این روند سیر صعودی دارد.
گفتنی است، جمعیت جوان از جمله مهم‌ترین مولفه‌ها برای توسعه است که برخی کشورهای صنعتی آرزوی داشتن آن را دارند. پیر شدن جمعیت نیز یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های این کشورهاست که تلاش می‌کنند، با جذب آن از کشورهای دیگر، بر این مشکل غلبه کنند.