kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۴۹۹۹
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۸
نماینده ولی‌فقیه در فارس: 

فرهنگ‌‌سازی برای زیارت اربعین، گسترش ایمانِ دینی جامعه را به دنبال دارد

آیت‌الله دژکام در نشست علمی ره‌آوردهای اربعین در عرصه فرهنگ گفت: اولین وظیفه کمیته فرهنگی اربعین‌، فرهنگ‌‌سازی برای زیارت اربعین و فراگیری هرچه بیشتر این زیارت است؛ این که امام معصوم فرموده است از علامت‌های مومن زیارت اربعین است، بزرگ‌ترین زمینه برای این است که فرهنگ زیارت اربعین در جامعه رواج پیدا کند.
 
 
 
شيراز- خبرنگار كيهان: 
 
نماينده ولي‌فقيه در استان فارس ادامه داد: ما سابقه زیارت اربعین را به صورت خیلی جدی و پررنگ در جوامع شیعی داریم، اما اکنون بحث این است که فرهنگ اسلام ناب در جهان توسعه پیدا کند، ما باید در اربعین کاری انجام دهیم تا تجربه زیارت امام حسین علیه‌السلام نصیب غیر‌شیعیان هم بشود. 
امام جمعه شيراز افزود: مواجهه فرهنگ‌های گوناگون و استقبال همه از یکدیگر در ایام زیارت، در سال‌های گذشته جلوه‌گر شده ولی تا فراهم کردن زمینه ظهور از این‌جا، جای کار بسیار دارد، بایستی بتوانیم در این زمینه کارهای وسیعی شروع کنیم.
 دژكام با اشاره به اين كه صدای اربعین هم باید به نسبت صدای حج گسترش پیدا کند، اگر بتوانیم مخاطبان خودمان را با کمک فضای مجازی از جای جای دنیا پیدا کنیم و این صلا را بدهیم مسلماً پاسخ‌های خوبی خواهیم گرفت، تصريح كرد: خود زیارت اربعین هم آداب و فرهنگی دارد، بعضا ممکن است انبوهی جمعیت کسی را از مفهوم و محتوای اصلی غافل کند و از آنچه باید زیارت نصیب آنان کند محروم شوند، باید بسیار تلاش کنیم و ابعاد معنوی این زیارت را کلمه به کلمه آموزش دهیم.
وي ادامه داد: کار تبلیغی و فضا‌سازی نیاز است، اما نیاییم بحث فرهنگی را فرو بکاهیم به بحث تبلیغ، تبلیغ جای خود دارد، و فرهنگ می‌خواهد محتوا و پیام قیام امام حسین علیه‌السلام و زیارت اربعین را در عالم منتشر کند، گرچه دنیای اطراف ما سرش را زیر لاک کرده و نمی‌خواهد اقرار کند ولی بشر در چگونگی اداره اجتماع به بن بست رسیده است!
 به گفته آيت‌الله دژكام اگر نتوانیم نظام حکومتی بر پایه ولایت را توضیح دهیم از پیام اربعین خیلی کاسته‌ایم، در رابطه با فرهنگ اربعین اگر به همین زیارت اربعین نگاه کنیم می‌بینیم از مباحث سیاسی اجتماعی گرفته تا مسائل خانوادگی و بحث حجاب و عفاف در آن جلوه گر است؛ یعنی فرهنگ سبک زندگی اسلامی، آن هم ناب نابش که از مکتب امام حسین علیه‌السلام باید یاد گرفته شود.
وي افزود: نکته دیگر بحث ره آوردهاست، وقتی ما زیارت اربعین را انجام می‌دهیم و آن را تبدیل به فرهنگ می‌کنیم، گسترش ایمان دینی نتیجه آن است؛ معصوم می‌فرماید زیارت اربعین نشانه مومن است، پس هر کس این نشانه‌های ایمان را دارد جلوه ایمان در زندگی او قوی‌تر می‌شود و مرتبه ایمان بالاتری را خواهد داشت، که این عنوان عام ارتقاء ایمان و گسترش ایمان می‌تواند ذیل آن صدها عنوان فرعی دیگر داشته باشد.