ستاد تنظیم بازار اعلام کرد
مهلت یک هفتهای به کارخانهها برای افزایش تولید 4 کالای لبنی
بر اساس تصمیم ستاد تنظیم بازار، یک هفته مهلت به کارخانههای لبنی داده شده تا تولید چهار قلم کالای لبنی را به
50 درصد ظرفیت خود برسانند.
به گزارش خبرگزاری فارس، بر اساس تصمیم ستاد تنظیم بازار، نیمی از کالاهایی که کارخانههای لبنی تولید و به بازار عرضه میکنند، باید شامل چهار قلم محصولی باشد که قیمت آن مصوب شده است. در این زمینه به شرکتهای لبنی اعلام شده تا یک هفته دیگر میزان عرضه چهار قلم کالایی که پیش از این ستاد تنظیم بازار نرخ مصوب تعیین کرده بود، را افزایش دهند. پس از اصلاح یارانهها در 20 اردیبهشت 1401، کارخانههای لبنی موظف هستند، بر اساس تصمیم ستاد تنظیم بازار نیمی از کالاهایی که تولید و به بازار عرضه میکنند 4 قلم محصولی باشد که قیمت آن مصوب شده اما گزارشهای بازرسی حاکی است که عرضه این کالاها در بازار بسیار کم است.
ستاد تنظیم بازار پس از اصلاح یارانهها چهار قلم محصول لبنی را با قیمت شیر نایلونی ۹۰۰ گرمی یک و نیم درصد چربی ۱۵۰ هزار ریال، شیر بطری یک لیتری یک و نیم درصد چربی ۱۸۰ هزار ریال، ماست دو و نیم کیلویی یک و نیم درصد چربی ۴۹۵ هزار ریال، پنیر uf۴۰۰ گرمی نسبتاً چرب ۳۷۵ هزار ریال تعیین کرده بود.
گزارشهای ماموران بازرسی از برخی کارخانهها حاکی است که عرضه این چهار قلم کالا بسیار کم است و در حقیقت دسترسی مردم به این نوع کالاها به حداقل رسیده. از آنجایی که این چهار قلم محصول لبنی،
پر مصرف هستند ستاد تنظیم بازار نرخ مصوب برای آنها تعیین کرد تا در سبد غذایی مردم این محصول ضروری کم نشود. سرانه مصرف لبنیات در ایران روایتهای مختلفی دارد اما در خوشبینانهترین حالت زیر
100 کیلوگرم در سال و تقریبا نصف میانگین جهانی است، در حالی که در کشورهای اروپایی این میزان معادل 350 و تا 550 لیتر- کیلوگرم در سال گفته شده است. این در حالی است که مسئولان باید جامعه را به طرف کاهش مصرف روغن، شکر و غلات پرقند و افزایش استفاده لبنیات، میوه و سبزیجات و پروتئینهای مفید سفید و قرمز تشویق و حمایت کنند.