kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۴۹۷۷
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۸
سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد

عمل به تمام تعهدات دولت برای گندمکاران با تخصیص 60 هزار میلیارد تومان

سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد: با تخصیص و تضمین 60 هزار میلیارد تومان برای پرداخت پول گندمکاران، دولت به تمام تعهد خود در این زمینه عمل کرده است.
 
 
 
 
بر اساس اعلام سازمان برنامه و بودجه؛ تمام ظرفیت‌های قانونی برای حمایت از گندمکاران و پرداخت منابع خرید تضمینی به کار گرفته شده است. براساس قانون بودجه، دولت باید ۳۰ هزار میلیارد تومان منابع و ۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی با تضمین دولت برای خرید تضمینی گندم تأمین کند. 
بر اساس گزارش این سازمان، با وجود تنگناهای مالی، که معمولاً در ابتدای هر سال برای دولت وجود دارد مبلغ ۳۰ هزار میلیارد تومان منابع برای خرید تضمینی به وزارت جهاد کشاورزی تخصیص پیدا کرد. از سوی دیگر بابت ۱۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی از طریق بانک کشاورزی تضمین‌نامه دولت صادر شده است که پرداخت پول گندمکاران با تاخیر مواجه نشود.
بر اساس اعلام سازمان برنامه و بودجه؛ با توجه به ضرورت تسریع در پرداخت پول خرید تضمینی گندم به کشاورزان دیروز هم بازپرداخت ۱۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای سایر بانک‌ها توسط سازمان تضمین شد تا روند پرداخت به کشاورزان با مشکلی مواجه نشود. به عبارت دیگر در کوتاه‌ترین زمان از زمان ابلاغ بودجه تمام ظرفیت‌های قانونی برای حمایت از خرید تضمینی گندم توسط سازمان برنامه و بودجه استفاده شده است.
گفتنی است، تولید و برداشت گندم کشور تاکنون افزایش 32 درصدی داشته و دولت با تخصیص اعتبار 60 هزار میلیارد تومانی برای پرداخت مطالبات گندمکاران، به تمام تعهد خود در این زمینه عمل کرده است.
کاهش زمان ترخیص
 نهاده‌های دامی
همچنین بر اساس اعلام سازمان دامپزشکی کشور، سید محمد آقامیری؛ رئیس ‌سازمان دامپزشکی کشور در یک نشست دولتی در اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان گفت: با هماهنگی انجام شده زمان ترخیص نهاده‌های دامی وارداتی از زمان پهلوگیری در اسکله‌ها به پنج روز رسیده است.
او با اشاره به این نکته که سلامت و کیفیت نهاده‌های دامی به کشور یکی از دغدغه‌های این وزارتخانه متبوع و سازمان دامپزشکی است افزود: اطمینان از سلامت نهاده‌های دامی برای مصرف دام و طیور بر عهده سازمان دامپزشکی است.
رئیس ‌سازمان دامپزشکی کشور گفت: با برنامه‌های صورت گرفته در وزارت جهاد کشاورزی و هماهنگی‌های بین بخشی در این وزارت خانه، مقرر است در کوتاه‌ترین زمان نسبت به ترخیص نهاده‌های دامی اقدام کند.
آقامیری با بیان اینکه تسریع در ترخیص نهاده‌های دامی وارداتی از اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی است افزود: به دنبال کاهش بیشتر زمان ترخیص نهاده‌های دامی از بنادر هستیم.