kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۴۹۷۶
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۸
روایت گاردین و رویترز درباره افزایش مشکلات غرب 

از شکسته شدن رکورد قیمت اجناس در انگلیس تا بحران برق آمریکا

 
 
 
براساس آمار منتشرشده از سوی کنسرسیوم خرده‌فروشی نیلسن انگلیس، افزایش قیمت در فروشگاه‌های این کشور به بالاترین میزان از سال 2008 تاکنون رسیده است. 
به گزارش گاردین، کنسرسیوم خرده‌فروشی نیلسن انگلیس گزارش داد؛ افزایش قیمت مواد غذایی و کم شدن هزینه‌کرد از سوی مردم باعث شده تا قیمت تورم در فروشگاه‌ها انگلیس به بالاترین میزان در 14 سال گذشته برسد.
افزایش هزینه‌های توزیع و تامین در کنار کاهش خرید مردم از اصلی‌ترین دلایل افزایش قیمت‌ها عنوان شده است. فقط در ماه ژوئن تورم مواد غذایی در این کشور به بالاترین میزان از حدود سال 2008 به بعد رسیده است. بالا رفتن قیمت کود در کنار نهاده‌های دامی از دلایل دیگر رشد تورم مواد غذایی در انگلیس عنوان شده است.
دفتر آمار انگلیس نیز اخیرا گفته که تورم در این کشور به خاطر افزایش قیمت مواد غذایی و سوخت به بالاترین میزان در 40 سال گذشته رسیده است.
«مایک واتکین» دبیر کنسرسیوم خرده‌فروشی نیلسن انگلیس گفت: «شرایط به‌گونه‌ای است که مردم کشور را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مجبور کرده عادت‌های خرید خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تغییر دهند. همگام با افزایش تورم به‌خاطر بالا رفتن قیمت سوخت، مسافرت و حالا مواد غذایی، مردم به احتمال زیاد مخارج خارج از خانه خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کاهش خواهند داد و به سمت فروشگاه‌ها می‌روند که اجناس ارزان‌تری عرضه می‌کنند.»
بحران برق در آمریکا
همچنین به گزارش رویترز، افزایش کم‌سابقه دما در آمریکا باعث شده تا مردم از سیستم‌های سرمایشی بیشتر استفاده کنند و همین امر مصرف برق در این کشور را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ افزایش داده است. پیش‌بینی می‌شود تابستان امسال مصرف برق در آمریکا به بالاترین میزان در تاریخ خود برسد و شرکت‌های تولید و توزیع نیرو هشدار داده‌اند که تجهیزات لازم برای حفظ پایداری شبکه توزیع برق را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ندارند.
به گزارش موسسه «ریفینیتیو»، هم‌اکنون دمای هوا در آمریکا 21 درصد بالاتر از متوسط 30 سال گذشته است. نهادهای فدرال در آمریکا که مسئول حفظ پایداری شبکه نیرو هستند و شامل کمیسیون فدرال سیاست‌گذاری انرژی می‌شود هشدار داده‌اند که تابستان امسال احتمالا در نیمه غربی آمریکا شاهد ناپایداری شبکه توزیع برق ناشی از افزایش مصرف مردم خواهیم بود.
شرکت‌های تولید نیرو هم نگران آن هستند که نتوانند قطعات یدکی کافی برای تعمیر تجهیزات خود با هدف جلوگیری از قطعی برق پیدا کنند. البته تعدادی از این شرکت‌ها همین حالا هم اعلام کرده‌اند، به خاطر افزایش گرما با مشکل مواجه هستند، به عنوان مثال شورای پایداری شبکه برق تگزاس اواسط ماه می ‌و در طول یک دوره افزایش دما از مردم خواست به خاطر خارج شدن شش نیروگاه از مدار، مصرف برق خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پایین آورده و دمای کولرهای خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بالا ببرند.
در ماه جولای هم در اوهایو پس از آنکه توفان به شبکه توزیع نیرو آسیب زد، برق 200 هزار خانه و شرکت قطع شد. گزارش‌ها حاکی از آن است که شرکت‌های توزیع نیرو هم‌اکنون با کمبود شدید ترانسفورماتور که برق ولتاژ بالا را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به ولتاژ برق خانگی تبدیل می‌کنند مواجه هستند.
به گزارش دو انجمن صنعت برق در این کشور برخی شرکت‌ها مجبور هستند برای دریافت قطعات ترانسفورماتور یک سال یا بیشتر منتظر بمانند.