kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۴۹۶۷
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۸

دردی که سال‌ها درمان نشده است(نکته  ورزشی)

 
 
 
سرویس ورزشی-
آقای کلهر معاون فرهنگ و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش که هفته پیش در جمع کارگروه ورزش حزب موتلفه حضور یافته بود، از دردی سخن گفت که سال‌هاست ورزش ما از آن زجر می‌کشد و از ضرورتی که بارها و بارها این روزنامه درباره آن نوشته و به مسئولان هشدار داده است‌، یعنی لزوم تغییر دیدگاه و نگرش مدیران ورزش و تصحیح شیوه‌ها و روش مدیریتی.
 او می‌گوید:« وقتی کسب مدال‌، مهم‌ترین دغدغه فدراسیون‌ها و ورزشکاران باشد و رسیدن به سکوی قهرمانی را به هرقیمت توجیه کنند، طبیعی است امور دیگر از جمله مسائل فرهنگی مورد بی‌توجهی قرار خواهد گرفت...» ایشان در ادامه حرفی می‌زند که حرف این نوشته هم هست و آن اینکه:« تلاش ما این است تا نگاه موجود را تغییر دهیم. بدیهی است تغییر دیدگاه موجود با توجه به اینکه از گذشته در این زمینه کار نشده است، آسان نیست.» حرف و پیشنهاد مشخص ما هم برای نجات ورزش از این ولنگاری فرهنگی که به آن گرفتار آمده همین است که تلاش برای تغییر « نگاه موجود و حاکم» باید مهم‌ترین دغدغه و هدف مسئولان ارشد ورزش باشد.
این همان چیزی است پیش از این از قول رئیس‌محترم دولت در همین صفحه هم آوردیم. ورزش به یک تحول انقلاب گونه در نگرش و روش احتیاج دارد، باید به وضعیت حاکم که فقط به نفع فرصت‌طلبان و دلالان افسار گسیخته و منفعت‌جویان سیری‌ناپذیر است و حتما و بدون شک به ضرر ورزش و فرهنگ ملی و تربیت و پرورش نسل جوان‌، پایان داد. 
باید به این وضعیت که نتیجه عمل به « تز»! و «دکترین»!! باندهای دلالی و افکار مخرب سود جویانه است، هر چه زودتر خاتمه داد. مسئولان ورزش باید با شجاعت و البته تدبیر و برنامه‌، یکسره در پی تغییر دیدگاه غلط حاکم بر ورزش باشند و در این راه از کسی و چیزی جز خدا نترسند.
البته که این کار همان‌طور که آقای کلهر هم به درستی به آن اشاره کرده‌، چون کسی سراغش نرفته و خیلی از مسئولان‌، محافظه‌کارانه و از ترس هجمه جریانات مخرب صاحب رسانه و میکروفون و سایت و خبرگزاری و برنامه‌های فاخر!! تلویزیونی و... به تداوم وضع موجود مدد رسانده‌اند، سخت است و آسان به نظر نمی‌رسد، اما ما شک نداریم قصد ونیت‌، وقتی درست باشد و اراده‌ها برای انجام کار اصلاحی و ضد فساد و انحراف بسیج شود، جریان فرصت‌طلب و منفعت جو به خاطر ضعف‌های عدیده و فراوانی که دارد‌، خیلی زود عقب‌نشینی می‌کند‌، ضمن آنکه خدا نیز به نیت خیر و اقدام اصلاحی‌، برکت می‌دهد و به کسانی که در مسیر خدمت به جامعه و کار برای مردم و رضایت الهی تلاش و جهاد می‌کنند، کمک می‌کند. 
خداوند خودش بارها و مکررا در این باره وعده داده‌، از جمله « الذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا». وعده خدا هم حق است.« وعدالله حق» و «لایخلف الله وعده».مهم این است که مدیران ما از جدیت تحولگرا و از روحیه شجاعت و جهادی برخوردار باشند.
رعایت ارزش‌های اخلاقی و احترام به اصول فرهنگی‌، نه تنها ضدیت و مغایرتی با نتیجه‌گرایی و افتخارآفرینی در ورزش ندارد که شرط لازم و حتی کافی آن است. متاسفانه جریانات و افرادی سال‌ها یا از سر ناواردی و عدم اشراف به این‌طور بحث‌ها و یا کاملا حساب شده و هدفدار‌، خاصه از طریق رسانه‌ها وعمدتا رسانه‌های فراگیری همچون تلویزیون‌، مسائل از اساس غلط و غیرعلمی را به باور و اصل تبدیل کرده‌اند که جملگی برضد مصالح واقعی ورزش و به نفع اشخاص و باندهای فعال در ورزش است. 
یکی از این مسائل والقائات غلط همین موضوعی است که اشاره کردیم. فرهنگ و اخلاق و حاکمیت آن در هرجا و همه عرصه‌ها شرط لازم و پیش شرط بی‌بدیل آن حوزه وعرصه‌ها برای حرکت در مسیر صحیح و رو به پیشرفت و آبادانی است. همه می‌دانیم که حتی در بحث علم و دانش نیز از سوی بزرگان و مکاتب راستین دنیا بر موضوع « تهذیب» تاکید شده ‌که سرآمد این مکاتب‌، مکتب جانبخش قرآن و بزرگان و پیشروان این مکتب است. احادیث و روایات فراوانی در این باره هست که علم و ایمان را همراه و دوشادوش یکدیگر دانسته‌اند و به قول استادشهید‌، علامه مطهری(ره) آنها دوبال پرواز وتکامل بشر هستند.