kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۴۹۱۸
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۴
زاکانی در شورای شهر:

پرونده‌هایی با ارزش 16 هزار میلیارد تومان را در محاکم به نفع شهرداری خاتمه دادیم



شهردار تهران گفت: توانستیم بالغ بر ۱۶ هزار میلیارد تومان از پرونده‌هایی که در محاکم برای شهرداری باز بود به نفع شهرداری خاتمه دهیم.
به گزارش ایسنا، علیرضا زاکانی دیروز با حضور در صحن علنی شورای شهر تهران درخصوص
10 ماه مسئولیت خود در شهرداری گفت: در این مدت توانستیم بالغ بر ۱۶ هزار میلیارد تومان از پرونده‌هایی که در محاکم برای شهرداری باز بود به نفع شهرداری خاتمه دهیم و بالغ بر 7 هزار میلیارد تومان نیز از محل مشارکت‌هایی که سوابق باقیمانده بود و سهم شهرداری در آن مورد توجه قرار نگرفته بود به شهر برگردانیم و این سرمایه‌ها آماده تهاتر و یا استفاده به نفع شهر هستند.
زاکانی با بیان اینکه ما در خدمت‌مان سه کلمه محوری خدمت، مشارکت و پیشرفت را سرلوحه کار قرار دادیم که تمام توجهات و کارهایمان حول این سه کلمه می‌چرخد، افزود: یک افق بلندمدت ۱۰ ساله در نظر گرفتیم و تلاش ما این است که در عرصه کالبدی شهر بتوانیم با محوریت ۳۲۵ ایستگاه مترو و خطوط بی‌آر تی نو‌سازی را در شهر انجام دهیم و حتی برای ایستگاه‌هایی که هنوز ساخته نشده‌اند تا شعاع ۸۰۰ متری پیرامون آن برنامه‌ریزی کردیم. به گونه‌ای که در منطقه 7، سه ایستگاه مترو وجود دارد که در کمیسیون ماده ۵ برای این ایستگاه‌ها برنامه‌ریزی خواهد شد و نگاه بلندمدت تحول شهر و نو‌سازی را در دستور کار قرار دادیم.
وجود ۳۰۰ هزار واحد مسکونی خالی
عمدتاً در شمال تهران
وی در تشریح برنامه‌های کوتاه مدت شهرداری، گفت: در حوزه استیجاری مساعدت‌هایی خواهیم داشت و با ایجاد زمینه‌های نظارت از طریق اطلاعاتی که موجود است به دولت کمک می‌کنیم، چرا که
۳۰۰ هزار واحد مسکونی خالی عمدتا در شمال تهران داریم که می‌تواند وارد چرخه شود و در حوزه ساخت و ساز نیز، افزایش تسهیلات ساخت و ساز، کاهش زمان صدور پروانه را مد نظر داریم، به گونه‌ای که در حال حاضر ۳۶۰ روز زمان صدور پروانه است و وعده داده بودیم که این مدت به زیر دو ماه کاهش یابد. البته بر اساس قانون این مسئله باید به زیر یک هفته برسد. شهردار تهران در ادامه تشریح برنامه‌های میان‌مدت شهرداری برای تغییرات کالبدی شهر گفت:‌ توسعه بر محور حمل‌ونقل عمومی یکی از برنامه‌های ما است و ۱۰ روز قبل جلسات متعددی را با مپنا برگزار کردیم و قرار شده است که در برخی از خطوط سرمایه‌گذاری کنند؛ اما برخی خطوط ما فعال هستند و در بازطراحی فضای پیرامونی ایستگاه‌ها ظرفیتی ایجاد خواهد شد که شهر به سمت امنیت و زیبایی می‌رود و معتقدیم که مردم آینده روشنی را شاهد خواهند بود.
زاکانی با بیان اینکه یکی از مسائل و مشکلات جدی در سال‌های اخیر مسئله سیلاب‌های خطرناک در تهران بود که پیگیر هستیم که ۵۳۰ کیلومتر شبکه موجود را حفظ کرده
و ۱۷۰ کیلومتر بعدی را بسازیم.
وی پسماند را یکی دیگر از بخش‌های خدمات رسان در شهرداری تهران دانست و اعلام کرد که در این حوزه ۶۴ پیمانکار خرد، ۸ پهنه پسماند
و ۲۴ پیمانکار خشک داریم که روزانه پنج هزار تُن پسماند را به آرادکوه منتقل می‌کنند و به دنبال آن هستیم که با فعال کردن هشت پهنه میزان ورود زباله به آرادکوه را به کمتر از ۱۰ درصد برسانیم و همچنین به دنبال توسعه خدمات آرامستانی هستیم تا مردم راحت‌تر خدمات دریافت کنند.
افتتاح ۱۵۰۰ هکتار فضای سبز
در ۱۵ اسفندماه امسال
شهردار تهران در ادامه گزارش خود با بیان اینکه ۱۵۰۰ هکتار فضای سبز در ۱۵ اسفندماه امسال افتتاح خواهد شد، گفت:‌ منطقه ۱۰ سرانه فضای سبز کمی دارد که به دنبال مذاکره هستیم تا برخی باغات خریداری شود و در منطقه ۱۳ نیز به زودی
۱۱ هکتار فضای سبز در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.
زاکانی با اشاره به ایجاد نمایشگاه دائمی در حوزه علم و فناوری اظهارداشت:‌ به دنبال آن هستیم که در نقاط شمال، جنوب و غرب تهران پارک‌های علم و فناوری را توسعه دهیم تا در مسیر تولید و ارائه خدمات پیش رویم.
وی با بیان اینکه ۲۳۰ پروژه که شرایط اقتصادی آنها بررسی شده در همایش سرمایه‌گذاری معرفی می‌شوند، افزود: همچنین از ۱۳ شهر و ۵ نهاد بین‌المللی دعوت شده که در نمایشگاه شهرهای خواهرخوانده حضور یابند و انعکاس توانمندی‌های مدیریت شهری می‌تواند زمینه مشارکت را فراهم کند.
سروری: زاکانی از جسورترین
شهرداران پایتخت است
نایب‌رئیس‌شورای شهر تهران نیز پس از استماع صحبت‌های ابتدایی شهردار و تذکرات چند تن از اعضای شورای شهر اظهار داشت: شهردار تهران یکی از شهرداران جسور پایتخت است که با نگاه تحول‌گرایانه برنامه‌ها و اقدامات زیادی را در دستور کار قرار داده و گام‌های بسیاری در جهت تحقق آن انجام گرفته و عملیاتی شده است.
به گزارش فارس، پرویز سروری، افزود: متاسفانه برخی از همکاران ما در شورا در زمینه اقدامات شهرداری سیاه‌نمایی می‌کنند و من از رویکرد آنها تعجب می‌کنم چرا که در گذشته مردم به شدت نسبت به طرح‌های املاک‌ فریز شده انتقاد داشتند حالا این سؤال مطرح است که اگر این اقدامات ساده بود چرا چند سال گذشته انجام نشده است.
سروری ادامه داد: در حال حاضر در همه پهنه‌های فرسوده مجوز یک طبقه اضافه ساخت داده شده و به میزان فضای سبز ۱۲۵۰ هکتار افزوده شده و قرار است امسال۱۵۰۰ هکتار دیگر هم به فضای سبز افزوده شود.
وی بیان داشت: عده‌ای انتظار دارند مشکل حمل‌ونقل یک شبه حل شود؟ مگر شما کار اجرایی نکردید؟ کدام یک از شهرداران در ۹ ماه ابتدای فعالیت‌شان کارهای بزرگ انجام دادند؟ یعنی شهرداری یک اقدام مثبت نداشته که بیان نمی‌کنید؟ شهردار تهران نشان داده که اهل تحول است.