kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۴۸۸۰
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۵
سرپرست هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران:

هواپیماهای برجامی زیان‌ده است

 
سرپرست هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران گفت: هواپیماهای برجامی خصوصا  ATR‌ها سودده نیستند که هیچ زیان‌ده هم هستند.
به گزارش خبرگزاری مهر، کاپیتان شمس‌الدین فرزادی‌پور با اشاره به رسیدن سالگرد شلیک ناو وینسنس آمریکا به ایرباس ایران‌ایر در پرواز ۶۵۵ این شرکت هواپیمایی در ۱۲ تیر ۶۷ و گرامیداشت سالگرد شهادت تعدادی از هموطنان‌مان گفت: دیروز با دو پرواز زاهدان و فرودگاه امام(ره) به جده پروازهای رفت حج به اتمام رسید.
وی ادامه داد: ۱۶۲ پرواز از ۱۸ ایستگاه ۳۹ هزار و ۵۳۱ زائر را به عربستان منتقل کردند که پروازها در کمال آرامش و کمترین تأخیر برگزار شد حتی تعدادی از پروازها جلوتر از موعد انجام شد و دو یا سه مورد داشتیم که تأخیر هشت تا ۱۰ ساعته داشتند اما در سایر پروازها به طور میانگین ۳۷ تا ۳۸ دقیقه تأخیر پروازهای حج را داشتیم.
سرپرست هما با بیان اینکه از ۲۳ تیر عملیات برگشت حجاج آغاز می‌شود که ۱۶ روز به طول می‌انجامد، افزود: مشکل خاصی در تأمین سوخت پروازهای حج در عربستان نداشتیم ما از آنجایی که قرار شد پروازهای حج در ارزان‌ترین قیمت ممکن و با نرخ ۱۳۹۸ که یک‌سوم قیمت واقعی است انجام شود لذا هواپیماها در عربستان سوخت‌گیری نمی‌کردند چون نرخ سوخت هواپیما در ایران لیتری ۶۰۰ تومان است اما در عربستان یک دلار و 70 سنت از هواپیما اخذ می‌شود.
فرزادی‌پور یادآور شد: عربستان برای پروازهای برگشت حج بازه زمانی ۱۶ روزه تعیین کرده و مجبوریم در برخی روزها، روزی ۱۲ الی ۱۴ پرواز حج با شش فروند هواپیما انجام دهیم. این تصمیم در انجمن شرکت‌های هواپیمایی اخذ شد.
 وی درباره دلاری شدن قیمت پروازهای داخلی برای خارجی‌ها، تصریح کرد: علت آن واقعی‌‌سازی نرخ بلیت بود چون بلیت پرواز آبادان- مشهد برای عراقی‌ها در نجف از سوی آژانس ۹۰ تا ۹۵ دلار به زائران عراقی فروخته می‌شد در حالی که همان آژانس ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان بابت همان پرواز به ایرلاین می‌پرداخت.
سرپرست هما درخصوص پروازهای عرفه که قیمت بالایی داشت گفت: برای ایجاد تعادل در قیمت پروازهای روزهای عرفه به نجف و بغداد سامانه فروش سیستمی بلیت این روز را در سایت هما بارگذاری کرده‌ایم و فروش آن آغاز شده است.
فرزادی‌پور با بیان اینکه هواپیماهای برجامی خصوصاً ATR ها سودده نیستند که هیچ زیان‌ده هم هستند، گفت: تنها ۱۰ درصد پروازهای با ATR زیان کمتری دارند ولی به این معنی نیست که ATR ها را کنار بگذاریم.
او، بدهی ایران‌ایر بابت خرید ATR ها را ۲۶۰ تا ۲۷۰ میلیون دلار اعلام و تصریح کرد: در حال استیبل شدن شرایط هستیم و فعلاً استقراضی از شرکت‌های دیگر برای پرداخت حقوق کارکنان هما نداشته‌ایم.
سرپرست هما درباره واگذاری صندوق بازنشستگی هما به صندوق بازنشستگی کشوری گفت: سه ماه است این انتقال عملیاتی شده و بازنشستگان هما در موعد مقرر از صندوق کشوری حقوق ماهانه دریافت می‌کنند. با این حال سهمیه‌هایی مانند بلیت سالانه که بر گردن ماست حتماً انجام خواهد شد. ضمن اینکه کارکنان هما پایین‌ترین حقوق را در مجموعه کارکنان دولت دریافت می‌کنند و خلبانان این شرکت هم در میان ایرلاین‌ها کمترین حقوق را دارند.