kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۴۸۷۹
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۵

رکوردشکنی‌های پیاپی مصرف برق بدون تکرار جداول خاموشی

 
با وجودی گرمای شدید هوا و رکوردشکنی‌های پیاپی مصرف برق کشور طی هفته‌های اخیر، با تدابیر وزارت نیرو خاموشی‌های گسترده سال‌های اخیر را شاهد نیستیم.
اگر چه روزهای گرم امسال کمی دیرتر فرارسید اما با افزایش بی‌سابقه دمای هوا در اکثر نقاط کشور، این تأخیر جبران شد. میزان مصرف برق کشور روز سه‌شنبه هفتم تیرماه رکورد کم‌سابقه‌ای برجای گذاشت و با عبور از 
۶۶ هزار مگاوات به کانال خطرناک ۶۶ هزار و ۹۸ مگاوات رسید. روز شنبه یازدهم تیرماه، این رکورد مجدداً شکسته شد و بیش از 67 هزار مگاوات برق در سراسر کشور مصرف شد.
تجربه سال‌های گذشته و خاموشی‌های گاه‌وبی‌گاه و طولانی‌مدت این انتظار را به وجود آورده بود که امسال هم مانند گذشته باید با جداول خاموشی و قطع برق در اوج گرما خو کنیم، اما با تدابیری که دولت از ماه‌ها قبل پیش‌بینی کرده، تا امروز مشکلی پیش نیامده و مسئولان معتقدند اگر مردم و صنایع همکاری لازم را داشته باشند، تابستان امسال را بدون خاموشی (به غیر از خاموشی ناشی از حوادث) پشت سر خواهیم گذاشت.
در همین رابطه مصطفی رجبی‌مشهدی؛ سخنگوی صنعت برق در تشریح مصرف برق کشور گفت: روز شنبه 11 تیرماه رکورد مصرف برق کشور شکسته شد و به عدد ۶۷ هزار و ۳۱۸ مگاوات رسید؛ این رقم، رکورد سال گذشته را پشت سر گذاشت. مصرف برق در این روز در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته بیش از سه هزار مگاوات افزایش یافته است.
وی تصریح کرد: روز گذشته مجموع مصرف برق استان‌های تهران، البرز و قم به بیش از یازده هزار مگاوات رسید و در تهران بزرگ نیز مصرف برق در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ مگاوات بیش از الگوی تعیین ‌شده برق مصرف شده که بیش از میزان پیش‌بینی و تدارک دیده ‌شده است.
سخنگوی صنعت برق از هم‌وطنان خواست در ساعات اوج مصرف که از ساعت ۱۲ تا ۱۸ و ۱۹ تا ۲۳ است، مصرف برق خود را مدیریت و به تأمین برق پایدار در تمام کشور کمک کنند.
در همین رابطه مصطفی طاهری؛ رئیس ‌کمیسیون صنایع مجلس در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو گفت: امسال و برای کوتاه‌مدت بهترین برنامه مدیریت خاموشی‌ها در حوزه صنایع و سایر بخش‌ها تهیه و اجرایی شده است. او با اشاره به ضرورت همراهی صنایع با برنامه‌های دولت به‌منظور مدیریت خاموشی‌ها و ضرورت مدیریت مصرف در سطح همه دستگاه‌ها، افزود: ما برای تأمین برق باید دو مسیر «تولید» و «مدیریت مصرف» که هر دو حوزه برای ما حائز اهمیت است را در کشور طی کنیم.
رئیس‌کمیسیون صنایع مجلس ادامه داد: در بحث تولید، به‌رغم اینکه در برنامه ششم توسعه گام‌های افزایش تولید تعیین شده، آن‌طور که باید تحقق پیدا نکرده است. دلیل عمده هم این بوده است که حمایت‌های لازم از بخش خصوصی برای تولید برق صورت نگرفته و از گذشته در برابر بخش زیادی از برقی که از بخش خصوصی خریداری شده، بدهکاری وجود دارد.