kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۴۸۷۸
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۵
با ماندگاری شاخص در کانال یک میلیون و 500 هزار واحدی

بورس سبز هم درجا زد!

 
بازار سهام در حالی که اغلب نمادها، سبز شد هم درجا زد و شاخص کل بورس در مرز کانال یک میلیون و 500 هزار واحدی باقی ماند.
به گزارش خبرگزاری مهر، درجا زدن شاخص کل بورس در مرز کانال یک میلیون و 500 هزار واحدی و صیانت از نماگرها با صندوق توسعه و بازارگردان‌های حامی به یک روش روزمره در بازار تبدیل شده است. عجیب اینکه با وجود سبز شدن اغلب نمادهای بورسی در روز گذشته، شاخص کل درجا زد!
ظاهر و باطن بازار سهام در مواجهه با سایر بازارهای موازی از جمله ارز و مسکن نشان می‌دهد که عمده مشکلات سرمایه‌گذاران برای حفظ ارزش دارایی‌ها متأثر از اقتصاد سیاسی است. به‌طور مشخص تجربه لازم و ساختار نظام یافته نظارتی مبتنی بر شایسته‌سالاری در نهاد ناظر بازار پولی کشور به‌ویژه در حوزه مدیریت ارز می‌تواند نقشی اساسی و مؤثر را ایفا کند و از روش‌های مبتنی بر آزمون و خطا جلوگیری کند. البته نقش افزایش نرخ سود بین بانکی در احوال این روزهای بورس، بسیار تاثیرگذار است.
بر اساس این گزارش، دیروز یک‌شنبه ۱۲ تیر ماه ۱۴۰۱ شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران با افزایش 1346 واحدی به یک میلیون و ۵۰۲ هزار واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن اما با افزایش ۱۱۵۹ واحدی به ۴۱۸ واحدی عدد ۴۱۸ هزار و ۳۶۲ واحد را به نمایش گذاشت.
بقای شاخص در کانال یک میلیون و 500 هزار واحدی
همچنین به گزارش خبرگزاری فارس، بورس در حالی دیروز با رشد همراه بود که تعداد سهم‌های منفی کمتر از نمادهای سبزپوش شد اما نکته قابل توجه در بازار دیروز به مسئله توقف روند نزولی بازار باز می‌گردد.
طی معاملات روز شنبه همه شاخص‌‌های بازار سهام نزول کردند و شاخص کل تا یک قدمی سقوط به کانال پایین‌تر افت کرد اما دیروز بازار با رشد کمی که داشت. تحلیلگران تکنیکال، سطح یک میلیون و 500 هزار واحد را سطح حمایت مهم شاخص می‌‌دانند که شکسته شدن آن سیگنال منفی بزرگی برای سهامداران است.
به نظر می‌رسد معامله‌گران در شرایط مبهمی که این روزها در بازار سهام وجود دارد، دست از معامله کشیده‌اند تا بازار به یک ثبات برسد. با این وصف می‌‌توان گفت انتظارات سهامداران و معامله‌‌گران نسبت به آینده بازار می‌تواند مثبت باشد. البته این در شرایطی است که روند نرخ دلار و تورم در کشور به یک ثبات نسبی برسد.
نقش خودرویی‌ها در رشد و سقوط بورس 
علی مومنی؛ کارشناس بازار سرمایه گفت: در شرایط فعلی خروج پول حقیقی مهم‌ترین چالش بازار سرمایه است. قیمت‌گذاری و واگذاری سهام دولت در دو شرکت ایران ‌خودرو و سایپا از موضوعات مهم دیگر بازار است. سوابق تاریخی بیانگر این است که در صورت تحقق این رویداد و رشد صنعت خودرو با توجه به پیشرو بودن این صنعت در بازار سرمایه ایران، انتظار رشد در کلیت بازار را داشته باشیم.
ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار دیروز برای چهاردهمین روز متوالی منفی شد و 229 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. گروه‌های فلزات اساسی و بانک‌ها و مؤسسات اعتباری بیشترین خروج سرمایه را داشتند و گروه کاشی و سرامیک نیز بیشترین ورود پول حقیقی را شاهد بوده‌اند.
همچنین در جریان معاملات روز یکشنبه، 356 نماد با رشد قیمت و 271 سهم نیز با افت قیمت مواجه شدند. در پایان معاملات دیروز، ارزش صف‌‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل 38 درصد کاهش یافت و به 88 میلیارد تومان رسید. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 18 درصد رشد کرد و در رقم 233 میلیارد تومان ایستاد.