kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۴۷۵۸
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۷

تاکید بر گسترش روابط دوجانبه و بررسی تحولات منطقه در گفت‌وگوی تلفنی امیرعبداللهیان با همتای عراقی

در تماس تلفنی وزیر امور خارجه کشورمان با همتای عراقی بر گسترش روابط دوجانبه تاکید و آخرین تحولات منطقه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پنجشنبه شب تلفنی با فؤاد حسین وزیر امور خارجه عراق، گفت‌وگو کرد. در این گفت‌وگو گسترش روابط دوجانبه و آخرین تحولات منطقه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
وزرای خارجه دو کشور در سفر اخیر مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق به تهران (پنجم تیرماه) هم با یکدیگر دیدار کرده بودند. حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه پنجم تیر ماه در دیدار با الکاظمی ضمن اعلام حمایت ایران از بازگشایی سفارتخانه‌ها در تهران و ریاض، تقویت مناسبات ایران و مصر را به نفع منطقه و جهان اسلام خواند.
در این گفت‌وگوی تلفنی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن تشکر از تلاش‌های انجام شده مقامات عراق درخصوص تسهیل امور حجاج ایرانی، خواستار پیگیری مسائل باقیمانده امور حج توسط دولت عراق شد.
فؤاد حسین وزیر خارجه عراق هم با اعلام مساعدت برای پیگیری مسائل باقیمانده مرتبط با سفر حج سال جاری، بر آمادگی دولت عراق به منظور فراهم کردن زمینه‌های لازم برای شروع مذاکرات سیاسی بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان در بغداد تأکید و ابراز امیدواری کرد این گفت‌وگوها منجر به تحولات مثبت در ازسرگیری روابط فیمابین دو کشور مهم در منطقه شود.
آمادگی ایران برای پیگیری راه‌حل دیپلماتیک به منظور توقف بحران در اوکراین
همچنین امیرعبداللهیان و «دمیتری کولبا» وزیر امور خارجه اوکراین در تماسی تلفنی درباره برخی موضوعات مورد اهتمام مشترک گفت‌وگو و تبادل‌نظر کردند.
وزیر امور خارجه کشورمان در این گفت‌‌وگوی تلفنی ضمن تاکید مجدد بر موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر مخالفت با جنگ، با توجه به دیدار اخیر آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور کشورمان و ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در ترکمنستان و در حاشیه نشست سران دریای خزر و مذاکرات وزرای خارجه ایران و روسیه و ضمن یادآوری موضع ایران‌ در مورد ضرورت تمرکز بر راه‌حل سیاسی و دوری از جنگ در اوکراین، بر آمادگی ایران برای پیگیری راه‌حل دیپلماتیک و مساعی جمیله به منظور توقف بحران در اوکراین تاکید کرد.
وی افزود: ما از ابتدا اعلام کردیم که ضمن توجه به ریشه بحران، با توسل به جنگ مخالف هستیم و جنگ را راه‌حل مناسبی برای حل و فصل مسائل نمی‌دانیم.
امیرعبداللهیان اظهار داشت: رابطه جمهوری اسلامی ایران و اوکراین طی سه دهه گذشته همواره مبتنی بر دوستی، احترام و منافع متقابل و همکاری بوده و آمادگی داریم در چارچوب توافقی که برای گشایش کریدور حمل غلات در دریای سیاه ایجاد می‌شود، مشارکت کنیم. امیرعبداللهیان همچنین از همتای اوکراینی خود برای سفر به تهران دعوت کرد.
دمیتری کولبا وزیر امور خارجه اوکراین نیز ضمن قدردانی از مواضع جمهوری اسلامی ایران مبنی بر مخالفت با جنگ تاکید کرد: دولت اوکراین آمادگی دریافت هرگونه کمک و حمایت سیاسی برای خاتمه بحران در این کشور را دارد.
وزیر امور خارجه اوکراین با اعلام آمادگی برای گسترش همه‌جانبه روابط فیمابین از جمله در حوزه کشاورزی و غلات بین دو کشور، ادامه گفت‌وگوهای ایران و اوکراین را برای گسترش مناسبات سازنده ارزیابی کرد.
وی آخرین وضعیت جنگ در کشورش را تبیین کرد و از مساعی جمیله تهران برای کمک به پایان جنگ تشکر و اضافه کرد که به دلیل حاکمیت وضعیت جنگی شرایط دشواری برای مذاکره با روسیه وجود دارد. وزیر خارجه اوکراین هم از امیرعبداللهیان برای سفر به این کشور دعوت کرد.