kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۴۷۳۴
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۲

3 سناریوی هنری کیسینجر برای سرنوشت جنگ اوکراین

 

«هنری کیسینجر» وزیر خارجه اسبق آمریکا در مصاحبه با یک مجله انگلیسی سه سناریوی احتمالی را برای پایان جنگ اوکراین تشریح کرده است.
127 روز از جنگ اوکراین می‌گذرد و هنوز کسی به درستی نمی‌داند که فرجام این جنگ چگونه خواهد بود. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که این جنگ فرسایشی است و قطعا طولانی مدت خواهد بود. کشورهای غربی نیز اعلام کرده‌اند خود را برای جنگی طولانی آماده می‌کنند. روزهای گذشته برخی رسانه‌ها اعلام کرده بودند اروپا و آمریکا به دلیل ناامیدی از پیروزی اوکراین در این جنگ و وحشت از ادامه جنگ تا زمستان آینده به کیف برای مصالحه سیاسی با روسیه فشار آورده‌اند. بسیاری از کشورهای اروپایی به دلیل وابستگی به نفت و گاز روسیه از زمستان بدون گاز به شدت ابراز نگرانی می‌کنند. «هنری کیسینجر» وزیر خارجه اسبق آمریکا نیز در گفت‌وگو با مجله انگلیسی «اسپکتیتور»3 سناریو را برای پایان جنگ اوکراین تشریح کرد: «اگر روسیه تا همینجا که پیش آمده متوقف شود، ۲۰ درصد از خاک اوکراین را گرفته است، یعنی مناطق صنعتی و بخش اساسی کشاورزی و بخشی از قلمرو این کشور در ساحل دریای سیاه. نقش ناتو (در این صورت) از اهمیت سابق برخوردار نخواهد بود...دومین سناریو عقب راندن روسیه از مناطقی است که در عملیات‌های نظامی خود به دست آورده، از جمله شبه‌جزیره کریمه که در ۲۰۱۴ به روسیه الحاق شد.»
به گفته «کیسینجر»، اگر اقدامات نظامی ادامه یابد، احتمال «جنگ مستقیم میان روسیه و غرب» افزایش می‌یابد. به گزارش ایسنا سناریوی سوم «کیسینجر» بازگشت به مرزهای پیش از آغاز حمله در ۲۴ فوریه(5 اسفند) است. او گفت، در این صورت، اوکراین مجددا تسلیح شده و همکاری‌هایش با ناتو نزدیک‌تر می‌شود، حتی شاید روزی عضو ناتو شود.این دیپلمات بازنشسته آمریکایی افزود، این سناریو نیازمند آن است که مناقشه برای مدت مشخصی متوقف شود.
اما و اگرهای جدید اردوغان
اما در حالی که هفته گذشته رسماً اعلام شد که سوئد و فنلاند به دنبال رضایت اردوغان، در این ائتلاف نظامی عضو خواهند شد، دیروز اردوغان گفت که ترکیه ممکن است با این مسئله موافقت نکند! ترکیه شرط موافقت کامل را همکاری سوئد در دستگیری و بازگرداندن دهها عضو گروه تروریستی پ ک ک
قرار داده است. روز چهارشنبه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی موسوم به ناتو به طور رسمی از فنلاند و سوئد دعوت کرد تا عضو این اتحاد نظامی‌شوند. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، این اطلاعیه چهارشنبه به عنوان بخشی از اعلامیه اجلاس مادرید پس از جلسه رؤسای دولت‌ها و کشورهای عضو ناتو منتشر شد.اعضای ناتو گفتند: «ما تصمیم گرفتیم که فنلاند و سوئد را برای عضویت در ناتو دعوت کنیم و موافقت کردیم که پروتکل‌های الحاق را امضا کنیم.» اما رئیس‌جمهور ترکیه طی اظهاراتی پس از نشست ناتو در مادرید، گفت: «این پارلمان ترکیه است که باید با عضویت سوئد و فنلاند در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) موافقت کند.» اردوغان توضیح داد: «کار برای پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو بدون تصویب پارلمان ترکیه پیش نخواهد رفت و جای نگرانی نیست.» اردوغان با اشاره به یادداشت سه‌جانبه با سوئد و فنلاند نیز توضیح داد که: «کار بعدی متعلق به سوئد و فنلاند است. وقتی اشتباهی رخ دهد، ما از قبل اسنادی داریم و آنچه لازم باشد انجام خواهیم داد. از این پس برای اعضای پ.ک.ک و گولن، تبلیغات تروریستی، حمله به کشور و شهروندان ما بسیار دشوارتر خواهد بود.» وی با بیان اینکه سوئد ۷۳ تروریست را به ترکیه استرداد می‌کند، تاکید کرد: «وعده‌ها مهم است، اما مهم‌ترین چیز عملی‌شدن است. آنها در حال حاضر سه یا چهار نفر از آنها را فرستاده‌اند، اما کافی نیست. وزارت دادگستری و امور خارجه، سازمان اطلاعات از نزدیک بررسی و پیگیری خواهد کرد.»