kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۴۷۳۱
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۲

اجتماع رهبران مذهبی و سیاسی افغانستان و نخستین سخنرانی عمومی رهبر طالبان

 

سرویس خارجی-
رهبر طالبان در اولین حضور عمومی خود در نشست علمای افغانستان که با حضور بیش از 3 هزار «عالم دین» و بزرگان قومی در کابل برگزار شد؛ سخنرانی کرد.
در میانه ده‌ها بحران ریز و درشت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی گروه طالبان روز پنج شنبه نشست بزرگ لویه جرگه این کشور را با حضور بیش از 3 هزار تن از سران قومی و مذهبی این کشور برگزار کرد. در این نشست دو روزه در روز اول نخست‌وزیر و در روز دوم رهبر طالبان سخنرانی کردند.
«ملا حسن آخوند»؛ نخست‌وزیر طالبان در آغاز این نشست از عالمان دینی خواست تا از نظام موجود حمایت کرده و در جهت حل مشکلات جاری در کشور دست به کار شوند. بر اساس گزارش‌ها ساعاتی از آغاز این نشست نگذشته بود که منابع محلی از وقوع دو انفجار و تیراندازی پیاپی در نزدیک این نشست خبر دادند. از سوی دیگر، صفحه منتسب به «جبهه ملی آزادگان افغانستان»؛ یک گروه مسلح که با طالبان می‌جنگد، ادعا کرد که گروه ویژه عملیاتی این جبهه بر تالار «لویه جرگه» که نشست علمای طالبان جریان داشت، حمله کرده‌ است. بر اساس کلیپ‌های ویدیویی صدای شلیکه گلوله و درگیری در نزدیکی محل برگزاری نشست علما از سوی طالبان شنیده می‌شد. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان وقوع این حادثه را در صفحه توئیت خود تأیید کرده ولی گفته که «در اطراف گردهمایی هیچ مشکلی وجود ندارد. نیروهای امنیتی بر یک محل مشکوک چند شلیک کردند، دیگر نگرانی وجود ندارد.» اما «محمد جلال»، از سخنگویان این گروه گفته که «دو فرد شرور از ساختمانی بالا رفتند و شروع به تیراندازی کردند. آنها به سرعت توسط طالبان به یاری خداوند متعال از بین رفتند.» طالبان برای تامین امنیت این محل چندین کیلومتر پست‌های ایست و بازرسی ایجاد کرده و از رفت و آمد مردم و خودروها جلوگیری می‌کردند
سخنرانی رهبر طالبان
از ویژگی‌های با اهمیت «لویه جرگه» کابل اولین حضور عمومی رهبر طالبان در یک نشست بزرگ در این سطح پس از به قدرت رسیدن طالبان در تابستان گذشته بود.«ملا هبت‌الله آخوندزاده» در این نشست در کابل تصریح کرد که جنگ آمریکا با ما بر سر عقاید بود و این جنگ تا «قیامت» ادامه خواهد داشت. آخوندزاده گفت: «جنگ دنیا با ما برای زمین و هوا نبود بلکه برای نظریه و عقاید ما بود و تا قیامت نیز ادامه دارد، در تقابل اسلام و کفر نه امکان مسالمت هست، نه مسالمت خواهد شد و نه چنین چیزی ممکن است» به گزارش تسنیم وی با اظهار اینکه اگر حکومت طالبان شریعت اسلامی را پیاده کند، کشورهای جهان واکنش نشان خواهند داد، افزود:  «هدف ما رضای الله است. خواست‌های جهان که الله را ناراضی می‌کند قابل قبول نیست»رئیس‌طالبان خطاب به شرکت‌کنندگان در این نشست گفت: «مردم انتظار دارند شعارهایی که در جریان جهاد داده می‌شد، عملی شود. عدالت (سبب) بقای یک حکومت است، اگر عدالت نباشد، ظلم به وجود می‌آید و حکومت ظلم بقا ندارد».
آخوندزاده تصریح کرد: «به دو طریق می‌توان شریعت اسلامی را حاکم کرد، ابتدا وجود حاکمان مقتدر و دوم همکاری و همراهی‌ علما. عدالت باید عدالت حضرت علی(ع) باشد که همراه یک یهودی به محکمه رفت. هیچ بی‌گناهی نباید در زندان‌ها باشد این عدالت است که بقای یک حکومت را تضمین می‌کند».رئیس‌طالبان با اظهار اینکه هدف اصلی طالبان برقراری «امنیت، صلح، زندگی مسالمت‌آمیز و پیشرفت زیر لوای نظام اسلامی» است، اضافه کرد: شریعت ضامن پاسداری از همه ارزش‌هاست، اگر شریعت بود امنیت، آزادی، نظام اسلامی و همه چیز ادامه دارد و خداوند متعال به آن برکت خواهد داد.