kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۴۷۲۹
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۸
براساس گزارش اوپک

درآمد نفتی ایران۳ برابر شده است

اوپک از رشد ۷۷ درصدی درآمد نفتی این سازمان در سال ۲۰۲۱ خبر داد و اعلام کرد ایران نیز در این سال بیش از ۲۵ میلیارد دلار درآمد از محل صادرات نفت کسب کرده است که افزایش سه برابری را نسبت به سال 2020 نشان می‌دهد.

به گزارش ایرنا، سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام در گزارش سالیانه خود از درآمد ۵۶۰ میلیارد دلاری این سازمان از فروش نفت در سال ۲۰۲۱ خبر داد که این رقم نسبت به سال قبل از آن ۷۷ درصد افزایش یافته است. درآمد ۱۳ عضو اوپک از صادرات نفت در سال پیش از آن ۳۱۷ میلیارد دلار اعلام شده بود.
بر اساس این گزارش، ایران نیز از محل فروش نفت در سال ۲۰۲۱ افزون بر ۲۵ میلیارد و ۳۱۳ میلیون دلار درآمد کسب کرده است. درآمد ایران از محل فروش نفت در این سال نسبت به سال قبل از آن سه برابر شده است. ایران در سال ۲۰۲۰ بالغ بر هفت میلیارد و ۹۱۴ میلیون دلار درآمد از محل صادرات نفت کسب کرده بود. اوپک میزان درآمد نفتی ایران در سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ را به ترتیب ۵۲ میلیارد و 728 میلیون دلار، ۶۰ میلیارد و 519 میلیون دلار و ۱۹ میلیارد و 402 میلیون دلار برآورد کرده است.
میزان درآمد نفتی سایر اعضای اوپک در سال ۲۰۲۱ عبارت است از: الجزایر ۲۳ میلیارد و 316 میلیون دلار، آنگولا ۲۸ میلیارد و
44 میلیون دلار، کنگو پنج میلیارد و 785 میلیون دلار، گینه استوایی دو میلیارد و 366 میلیون دلار، گابن چهار میلیارد و 641 میلیون دلار، عراق
۷۹ میلیارد و 788 میلیون دلار، کویت ۵۶ میلیارد و 545 میلیون دلار، لیبی ۲۷ میلیارد و 485 میلیون دلار، نیجریه ۴۱ میلیارد و 378 میلیون دلار، عربستان ۲۰۲ میلیارد و 866 میلیون دلار، امارات ۵۴ میلیارد و
595 میلیون دلار و ونزوئلا هشت میلیارد و 816 میلیون دلار.
آمادگی ایران برای افزایش تولید نفت
وزیر نفت با بیان این که برهم‌خوردن امنیت انرژی جهان بازی
باخت- باخت برای همه است گفت: ایران به‌عنوان بزرگ‌ترین دارنده ذخایر نفت و گاز جهان آمادگی دارد در سریع‌ترین زمان ممکن تولید نفت خود را به سطح پیش از تحریم‌ها برساند.
به گزارش وزارت نفت، جواد اوجی روز پنجشنبه پس از پایان سی‌اُمین نشست وزارتی سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش (ائتلاف اوپک‌پلاس) اظهار کرد: با توجه ‌به کاهش تولید برخی تولیدکنندگان اوپک‌پلاس و عدم تحقق سطوح تولید تعهدشده و همچنین کاهش سطح ذخیره‌‌سازی‌های تجاری نفت خام و فرآورده‌های نفتی در برخی کشورهای بزرگ مصرف‌کننده، سی‌اُمین اجلاس وزارتی اوپک و متحدانش ضمن حمایت مجدد از تصمیم نوزدهمین اجلاس وزارتی اوپک و غیراوپک در ژوئیه 2021 (تیر و مردادماه)، براساس اجماع تصمیم گرفت برای ماه اوت 2022 (مرداد و شهریورماه) مجموع تولید کشورهای اوپک و غیراوپک به میزان 648 هزار
بشکه در روز افزایش یابد. وی افزود: بازار جهانی نفت، با وجود برخی نگرانی‌ها از پیامدهای تنش‌های ژئوپلیتیکی برای رشد اقتصادی جهان و آسیب‌های احتمالی برای تقاضا، در جهت توازن و ثبات در حال حرکت است اما نگرانی‌هایی در مورد احتمال کمبود عرضه نفت در ماه‌های پیش‌رو همچنان وجود دارد. وزیر نفت افزود: تحولات اخیر در اقتصاد جهانی نشانگر افزایش آثار تورمی در بسیاری از کشورهای جهان شده و قیمت انواع سوخت به‌طور قابل‌توجهی افزایش یافته است، همان‌گونه که در ماه‌های اخیر بارها اشاره کردم، وضعیت بازار جهانی نفت به‌گونه‌ای است که بازگشت نفت ایران به بازار می‌تواند پاسخگوی بخشی از مشتریان و کمک‌کننده به ایجاد تعادل و آرامش در بازار‌های جهانی باشد. اوجی ادامه داد: به‌ویژه آنکه با نزدیک شدن به فصل تابستان و آغاز مسافرت‌ها در اروپا و آمریکا، شاهد افزایش تقاضای جهانی برای نفت و فرآورده‌های نفتی خواهیم بود و در چنین شرایطی، کشورهای مصرف‌کننده احتمالا فشارهای قیمتی مضاعفی را به‌ویژه در بازار فرآورده‌های نفتی متحمل خواهند شد.
او با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره بر این مسئله تأکید دارد که برهم‌خوردن امنیت انرژی و شدت گرفتن نوسانات بازار یک بازی باخت- باخت برای همه بازیگران این عرصه است، تصریح کرد: ما به‌عنوان بزرگ‌ترین دارنده ذخایر نفت و گاز جهان آمادگی داریم در سریع‌ترین زمان ممکن تولید نفت خام خود را به سطح پیش از تحریم‌ها افزایش دهیم.