kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۴۷۲۲
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۸
اتاق بازرگانی استانبول:

تورم ترکیه به ۹4 درصد رسیده است

 

اتاق بازرگانی استانبول اعلام کرد: تورم در این کلانشهر با 94 و چهار دهم درصد به بالاترین سطح خود طی ۲۴ سال گذشته رسیده است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، اتاق بازرگانی استانبول دیروز جمعه اعلام کرد: تورم در این شهر در ماه گذشته میلادی؛ چهار درصد شده و در مقایسه با سال گذشته میلادی، نرخ تورم در این شهر به 94 و چهار دهم رسیده است. بر این اساس در ماه جاری میلادی تورم فروش کالاهای عمده هشت و 17 صدم درصد و خرده‌فروشی نیز چهار و سه صدم درصد شده که این رقم تورم طی 24 سال گذشته در ترکیه بی‌سابقه بوده است.
بانک مرکزی ترکیه اوایل اردیبهشت‌ماه پیش‌بینی کرده بود که تورم سالیانه در این کشور تا ماه ژوئن (ماه گذشته میلادی) به حدود
70 درصد برسد و بعد تا پایان سال جاری میلادی تا 43 درصد پایین بیاید و تا پایان 2024 تک‌‌رقمی ‌شود.
شکست سیاست‌های اقتصادی اردوغان
گفتنی است، ترکیه در بحران اقتصادی فرو رفته و با اعلام رقم تورم 94 درصدی، مشخص شده که این کشور، بدترین وضعیت 24 سال اخیر را تجربه می‌کند. در چنین شرایطی تمام احزاب مخالف دولت، شب و روز بر طبل برگزاری انتخابات پیش از موعد می‌کوبند و ائتلاف جمهور (اردوغان– باغچه لی) را در تنگا قرار داده‌اند.
کارشناسان اقتصادی ترکیه‌ای معتقدند؛ رجب طیب اردوغان؛ رهبر حزب عدالت و توسعه و رئیس‌جمهور ترکیه، همان رهبری است که در مقایسه با اغلب رؤسای قبلی، از بالاترین میزان قدرت و اختیارات برخوردار است. او ابزارها و اختیارات بی‌نظارت فراوانی در دست دارد که پیش از او، در دست هیچ رئیس‌جمهور و نخست‌وزیری نبود. حالا سؤال این‌جاست که این مرد، با این همه قدرت و امکانات، چرا نمی‌تواند غول بی‌شاخ و دم تورم را شکست دهد؟
اردوغان تنها ظرف مدت 22 ماه، چهار رئیس ‌بانک مرکزی را تغییر داد! چرا؟ چون تابع دستورات شخص رئیس‌جمهور نبودند و با وجود تمام تبعات و پیامدهای منفی که برای بازار ایجاد کرد، هر دم به بهانه‌ای، از سمت خود برکنار شدند.
مشکل اصلی کار این‌جاست که اردوغان، برای مبارزه با تورم، یک برنامه منطقی، فنی و نقشه راه روشن ندارد و خلا آن، عیان و آشکار است. دولت اردوغان، در حال حاضر، فاقد یک بینش علمی و نهادی نسبت به مسائل مهم کشور است و تقریباً به هر موضوعی، صرفاً از نظر قدرت نگاه می‌کند.
کاهش شدید ارزش لیر
سه قرن اخیر به عنوان سده‌های عصر صنعتی که اقتصاد مدرن را به وجود آورد، برای ترکیه، مملو از خطای دولت‌ها، بحران‌های اقتصادی و رشد ناسالم بوده است. طبق گزارش اداره آمار ترکیه در ماه گذشته نیز، تورم سالانه در این کشور به ۶۹ و 97 صدم درصد رسیده بود که بسیاری آن را نتیجه شکست سیاست پولی اردوغان می‌دانستند و هنوز هم همین نظر را دارند.
افزایش قیمت‌ها خانواده‌های ترکیه‌ای را تحت فشار زیادی قرار داده‌است، آن‌هم درست یک‌سال قبل‌از انتخابات ریاست‌جمهوری و مجلس این کشور که می‌تواند به حکومت طولانی‌مدت اردوغان خاتمه دهد. اردوغان اولین ‌بار در 2003 به‌عنوان نخست‌وزیر به قدرت رسید، یعنی قبل از تغییر نظام حکومتی ترکیه به ریاست‌جمهوری. تصمیم اردوغان برای کاهش نرخ بهره در سال گذشته میلادی بسیار مورد انتقاد قرار گرفته و بسیاری آن را دلیل اصلی بالا رفتن تورم می‌دانند.
کاهش نرخ بهره‌ای که از سپتامبر سال گذشته میلادی با فشار اردوغان آغاز شد، ارزش لیر ترکیه را به شدت پایین آورد و قیمت‌ها را برای مصرف‌کننده بالا برد. بحران اوکراین هم بر این افزایش قیمت‌ها افزود.