kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۴۷۰۷
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۳
واکنش سازمان لیگ به انتقادها از افزایش بی‌رویه رقم قراردادها

تعیین سقف قرارداد برای مربیان و بازیکنان / قراردادهای بالای سقف تعیین‌شده ثبت نمی‌شود

 

سرویس ورزشی-
سازمان لیگ فوتبال تاکید کرد قراردادهایی که بالای سقف تعیین شده باشد را ثبت نخواهد کرد و دستگاه‌های نظارتی باید در صورت اثبات تخلف، به پرونده باشگاه‌ها و بازیکنان ورود کنند.
انتقادها نسبت به افزایش عجیب و غریب رقم قرارداد بازیکنان لیگ برتری کماکان ادامه دارد. بعد از آنکه خبرهایی درخصوص قراردادهای چند ده میلیاردی برخی مربیان و بازیکنان مخابره شد، موج انتقاد از این افزایش رقم قراردادها آغاز شد تا جایی که بسیاری از کارشناسان در صحبت‌هایشان به این موضوع اشاره داشتند که لیگ، مربیان و بازیکنان ما از نظر فنی در آن سطحی نیستند که برای یک فصل معادل بودجه چند فدراسیون ورزشی را دریافت کنند!
دیروز اما این موضوع انتقاد همایون شاهرخی سرمربی اسبق تیم ملی را به دنبال داشت. شاهرخی در گفت‌و‌گویی با خبرگزاری فارس عنوان داشت: فوتبال ما ارزش این پول‌ها را برای بازیکن، مربی و مدیرش ندارد. اصلا در این شرایط اقتصادی به چه دلیلی باید چنین پول‌هایی پرداخت شود. مدیری که این قراردادها را می‌بندد، از جیب خودش چنین پولی نمی‌دهد. البته کل مبلغ را هم به بازیکن نمی‌دهند. سطح فوتبال ما متوسط رو به پایین است و هر سال هم وضعیت بدتر خواهد شد زیرا مدیران باشگاه‌ها متخصص نیستند بلکه می‌‌خواهند خودشان را مطرح کنند و از کنار این مطرح شدن در آینده به پست‌های دیگری برسند. خرج که از کیسه مهمان بود، حاتم طایی شدن آسان بود. این قیمت‌ها کاذب، کاذب و خیلی کاذب است.
وی ادامه داد: در این شرایط فعلی جامعه ایران درست نیست یک مربی ناگهان 40 میلیارد تومان دستمزد بگیرد. هرچند ورزشکاران حق دارند به فکر معیشت خود باشند و برای زندگی خودشان و خانواده‌شان زحمت بکشند تا پول خوبی هم دریافت کنند اما باید رقم معقولی به آنها پرداخت شود. هیچ‌کس از پول زیاد بدش نمی‌آید اما خود باشگاه‌ها باید متناسب با بودجه‌شان هزینه کنند. قرار نیست مدیران هرچه در می‌آورند پول بازیکن یا مربی بدهند بلکه باید به فکر آینده باشگاه هم باشند.
بیانی: خروجی این فوتبال چیست؟
شاهرخ بیانی کاپیتان پیشین تیم فوتبال استقلال تهران نیز درباره این موضوع به خبرگزاری تسنیم گفت: چرا در این بازار آشفته چنین رقم‌هایی به بازیکنان پرداخت می‌شود؟ نمونه‌اش سعید صادقی که بازی ملی ندارد، ولی آن‌قدر برای او تبلیغ کردند که گفته می‌شود با رقم بالایی به پرسپولیس رفت. در فوتبال‌مان چه خروجی داشتیم که قراردادها با ارقام بالا بسته می‌شود؟ کل بودجه نساجی مازندران در فصل گذشته 35 میلیارد تومان بود و قهرمان جام حذفی شدیم. اصل فوتبال ما مربی است و مربی از بازیکن بازی می‌گیرد، نه اینکه بازیکن از مربی بگیرد. این موضوع را باید در فوتبال‌مان جا بیندازیم. قبل از اینکه قایدی به استقلال بیاید، کجا بود؟ استراماچونی به این بازیکن بها داد و از او بازی گرفت. چرا نام حسین‌زاده سال قبل از آمدنش به استقلال مطرح نبود؟ این مربی است که از بازیکن بازی می‌گیرد.
تعیین سقف قراردادها
حالا خبر می‌رسد که فدراسیون برای مقابله با این موضوع قانون سقف قرارداد را تعیین کرده است؛ قانونی که چند سال قبل هم اجرا شد اما نتیجه لازم را به همراه نداشت. گویا با تصمیم سازمان لیگ و برای جلوگیری از بالا رفتن قیمت بازیکنان در نقل و انتقالات تابستانی، قرار است قانون سقف قرارداد دوباره اجرایی شود؛ آن‌هم در حالی که باشگاه‌هایی چون استقلال، پرسپولیس، سپاهان، گل گهر و... کار خود را برای جذب بازیکن و یا تمدید قراردادها آغاز کرده‌اند. صادق درودگر عضو هیئت‌رئیسه سازمان لیگ فوتبال در این خصوص گفت: سقف قرارداد برای بازیکنان ملی‌پوش بالاتر از ۸ میلیارد تومان است و برای بازیکنان غیر ملی‌پوش پایین‌تر ولی منطقی‌تر. با این قانون، بازیکن ضرر نمی‌کنند چون صد درصد پولش را می‌گیرد. اگر این روند ادامه داشته باشد تمام باشگاه‌ها ورشکسته می‌شوند و بازیکن نمی‌تواند بیش از ۳۰- ۲۰ درصد از قراردادش را بگیرد.
درودگر درباره اینکه بعضی از باشگاه‌ها بازیکنانی را جذب کرده‌اند و وضعیت آنها با توجه به قانون سقف قرارداد، تاکید کرد: قراردادها ثبت نشده است حتی اگر قراردادی امضا شده باشد اما در چارچوب مصوبه سازمان لیگ نباشد آن قرارداد ثبت نخواهد شد. «با این حساب بیش از نیمی از قراردادهایی که تا الان امضا شده، غیر قابل ثبت خواهد بود.» عضو هیئت‌رئیسه سازمان لیگ در واکنش به این جمله، گفت: این در چارچوب وظایف دستگاه‌های نظارتی است که اقدام کنند. درودگر همچنین در پاسخ به این سؤال که چه ضمانتی برای برخورد با متخلفان وجود دارد؟ گفت: اگر مستنداتی داشته باشیم برخورد می‌کنیم. با اخبار رسانه‌ای که می‌گویند فلان بازیکن قرارداد ۳۰ یا ۵۰ میلیاردی بسته است، نمی‌توانیم به کمیته اخلاق و انضباطی برویم. بیش از نیمی از باشگاه‌های ما صنعتی و در بورس هستند و موظف هستند اطلاعات خود را به سهامداران بدهند. استقلال و پرسپولیس هم همین‌طور هستند و همه چیز شفاف است.
ثبت قرارداد 29 میلیاردی
حسن کامرانی فر دبیرکل فدراسیون فوتبال یکی از مدافعان سقف قرارداد در فوتبال است. او گفت: سقف قرارداد می‌تواند بازدارنده باشد. این سقف نبود و دیدیم که چه اتفاقی در فوتبال افتاد.کامرانی فر درباره اینکه در حال حاضر قراردادهای
۲۵ میلیارد تومانی امضا می‌شود، تاکید کرد: من بیشترش را هم شنیده‌ام؛ ۲۹ میلیارد هم شنیده‌ام. وی سپس بلافاصله گفت که این مبلغ برای دو فصل است. دبیرکل فدراسیون فوتبال همچنین اظهار کرد: برای ثبت بازیکن خارجی باید ضمانت بگذارند. قرارداد با مربیان و بازیکنان خارجی باید ضمانت داشته باشند. مدیران باشگاه‌ها می‌توانند در این بحث حضور داشته باشند و یک بحث کارشناسی انجام بشود. به شخصه موافق سقف قرارداد هستم.
راهکار فدراسیون جواب می‌دهد؟
باید دید آیا این بار راهکار تکراری فدراسیون فوتبال برای مقابله با افزایش رقم قرارداد بازیکنان و مربیان فوتبال جواب خواهد داد یا خیر. اگر فوتبال ما درآمدزا بود و تمام هزینه‌ها از بخش خصوصی تامین می‌شود، شاید انتقادات نسبت به این موضوع کمتر بود ولی حالا که برخی از تیم‌های لیگ برتری از بودجه دولتی استفاده می‌کنند، چرا باید میلیاردها تومان خرج مربیان و بازیکنانی شود که شاید خروجی‌شان چند صد میلیون هم نباشد!