kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۴۶۷۴
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۰

« شکست در همه زمینه‌ها» دستاورد نشست 3روزه گروه7 از نگاه پولیتیکو

 

سرویس خارجی-
نشریه آمریکایی با تاکید بر شکست نشست گروه7 در آلمان در تحقق اهداف تعیین شده برای این اجلاس، نوشته: «به‌رغم تمرکز سران7 کشور صنعتی بر جنگ اوکراین و نپرداختن به اولویت سال‌های گذشته همچون تغییرات اقلیمی، باید گفت این اجلاس در تمامی جبهه‌ها شکست خورده است.»
سران7 کشور صنعتی روز سه شنبه و بعد از 3 روز نشست متوالی در حالی به کار خود پایان دادند که بنابر اعلام رسانه‌ها در هیچ یک از موضوعات کلیدی مثل جنگ اوکراین، بی‌نیازی از انرژی روسیه، مهار چین و تغییرات اقلیمی به دستاورد روشن و ملموسی نرسیدند. تارنمای نشریه آمریکایی«پولیتیکو» همین موضوع را دستاویز گزارش خود قرار داده و نوشته: «تنها نگاهی رو به بالا کافی بود تا رهبران گروه7بدانند باید به سرعت در مورد تغییرات آب و هوایی چاره‌اندیشی کنند. محل نشست سران این گروه (کاخ الماو) که در یک منطقه حفاظت شده آلمان بود و بزرگ‌ترین یخچال طبیعی این کشور در آنجا قرار دارد، امروز رو به نابودی است و در هر ۳۰ ثانیه ۲۵۰ لیتر آب از دست می‌دهد. براساس نتایج یک پژوهش در سال گذشته، این یخچال احتمالا در دهه آینده ناپدید می‌شود و دیگر راهی برای نجات آن وجود ندارد.» پولیتیکو در ادامه گزارش می‌نویسد:« از سالها پیش، تغییرات آب و هوایی که باعث از بین رفتن یخچال‌ها و تغییر شکل زمین شده، یکی از اولویت‌های اصلی گروه7 بوده است. اما با آغاز جنگ در اوکراین، نرخ تورم فزاینده، کمبود جهانی غذا و افزایش بهای انرژی رهبران بزرگ‌ترین کشورهای صنعتی بار دیگر به دلیل آنچه که آن را ضرورت فوری دانستند، از موضوع‌های اصلی منحرف شدند... اکنون به نظر می‌رسد 7کشور صنعتی با پایان نشست در همه جبهه‌ها شکست خورده و ناتوان از توقف جنگ روسیه و ممانعت از کنترل قیمت‌ها، ناتوان در جلوگیری از ذوب شدن یخچال‌های طبیعی و حتی پایان محاصره میلیون‌ها تن غلات در اوکراین هستند که برای رفع نیاز غذایی کشورهای در حال توسعه ضروری است.» «انحراف از موضوع‌های مهمی همچون رسیدگی به تغییرات اقلیمی از دیگر شکست‌های گروه7 از نگاه این نشریه آمریکایی است چرا که «هیچ یک از رهبران حاضر در این نشست نتوانستند درخصوص کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۳۰ زمانبندی درستی ارائه دهند. در نشست سالجاری، برخلاف سال گذشته، به ندرت بحثی در مورد تعیین یک تاریخ مشخص برای حذف تدریجی زغال سنگ صورت گرفت. بماند که آلمان به تازگی اعلام کرده است به طور موقت نیروگاه‌های زغال سنگ خود را برای تقویت تامین برق راه‌اندازی می‌کند و ژاپن هم از هدف خود برای تولید نیمی از خودروهای جدید با آلایندگی صفر تا سال ۲۰۳۰ دور می‌شود.»
حمله آکسفام به گروه7
آش گروه7 آن‌قدر شور بود که گروه امداد جهانی «آکسفام» نیز طی بیانیه‌ای به آن حمله کرده و نوشته «گروه 7» را به دلیل بودجه ناچیزی که برای مقابله با بحران جهانی گرسنگی در نظر گرفته محکوم می‌کند. به گزارش ایرنا به نقل از شبکه خبری «راشاتودی»، گروه امداد جهانی «آکسفام» (یکی از بزرگ‌ترین سازمان‌های بین‌المللی امدادرسان برای ریشه‌کنی فقر، گرسنگی و بی‌عدالتی) کشورهای گروه هفت را به دلیل در نظرگرفتن بودجه ناچیز برای مقابله با بحران جهانی غذا محکوم کرد.