kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۴۶۷۰
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۰

اردوگاه «الهول» کشتارگاه زنان آواره

 

سازمان ملل می‌گوید، طی ۱۸ ماه گذشته بیش از ۱۰۰ تن در اردوگاه «الهول» واقع در شمال شرق سوریه کشته شده‌اند که بیشتر آنها زن هستند. این منطقه تحت کنترل کردهای مسلح است.
گرچه از شدت جنگ داخلی سوریه کاسته شده، اما هنوز این جنگ پایان نیافته است. این جنگ حدوداً 12 سال است که از ۲۶ ژانویه ۲۰۱۱ (۶ بهمن ۱۳۸۹) ادامه دارد، به قدری اوضاع این کشور را بغرنج کرده که ترمیمش سال‌ها وقت بخواهد. اردوگاه‌های هولناک یکی از فراورده‌های شوم تحمیل این جنگ به کشور سوریه است. «عمران رضا»، هماهنگ‌کننده امور انسانی سازمان ملل در سوریه در همین رابطه خاطرنشان کرده، اردوگاه «الهول» تحت کنترل کُردها از ناامنی روزافزون رنج می‌برد و کودکانی که در آن نگه داشته می‌شوند محکوم به زندگی بدون آینده هستند و ۹۴ درصد از ساکنان آنجا نیز زن و کودک هستند: «این مکان بسیار خشن و ناامن است. از ژانویه سال گذشته میلادی (دی-بهمن 1399) تاکنون ۱۰۶ جنایت قتل در این اردوگاه رخ داده است و بسیاری از قربانیان زن هستند.» به نوشته ایسنا «عمران رضا» حتی این را هم گفته که، حدود ۲۷ هزار عراقی، ۱۸ تا ۱۹ هزار تن سوری و حدود ۱۲ هزار شهروند از ملیت‌های دیگر در این اردوگاه هستند. گفتنی است، اردوگاه الهول بزرگ‌ترین مرکز نگهداری آوارگان سوری و عراقی در منطقه محسوب می‌شود که در میان آنها هزاران تن از اعضای خانواده و بستگان تروریست‌های داعش هم حضور دارند. هماهنگ‌کننده امور انسانی سازمان ملل در سوریه همچنین گفته، ۱۴.۶ میلیون نفر در سوریه به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند که نسبت به سال ۲۰۲۱ یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن افزایش یافته است و این بالاترین رقم از آغاز جنگ داخلی است. مدت‌هاست اردوگاه الهول در شرق استان الحسکه شاهد افزایش جنایت‌ها به دلیل عدم توانایی نیروهای مسئول اردوگاه در اداره آن است. در حالی که عراق، شماری از شهروندان خود را بازگردانده است، بسیاری از کشورهای دیگر که باید متقبل بازگشت اتباع خود شوند، با خودداری از این کار، تاکید دارند که «تنها راه‌حل، تخلیه این اردوگاه است.» قرار بود اردوگاه الهول، بازداشتگاهی موقت برای متهمان پیش از محاکمه آنها باشد، اما هنوز حدود 56 هزار نفر در آنجا بسر می‌برند.گفتنی است، «قاسم الاعرجی»،
مشاور امنیت ملی عراق شنبه، ۲۰ فروردین (نهم‌آوریل) نسبت به ادامه فعالیت اردوگاه الهول هشدار داده و گفته بود، این اردوگاه یک تهدید بالقوه از سوی جهادگرایان و اعضا و وابستگان گروه تروریستی دولت اسلامی (داعش) به شمار می‌رود. مشاور امنیت ملی عراق هشدار داده بود که افراد باقیمانده از گروه تروریستی داعش در صدد حمله به اردوگاه الهول هستند زیرا هنوز برخی از سرگردگان این گروه و اعضای ارشد آن در میان آوارگان و بازداشت شدگان هستند.