kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۴۶۴۱
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۷
گزارش بانک مرکزی نشان داد

افزایش 172 درصدی معاملات مسکن تهران در یک ‌سال

 
گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن در شهر تهران نشان داد که میزان معاملات انجام شده در خردادماه 1401 نسبت به ماه مشابه در سال ۱۴۰۰ معادل 171 و 9 دهم درصد افزایش یافته است.
به گزارش ایسنا، گزارش تحولات بازار مسکن در شهر تهران که از سوی بانک مرکزی منتشر شده، بیانگر این است که در خردادماه 1401 حدود ۱۳ هزار و 900 فقره معاملات انجام شده که نسبت به ماه قبل 32 و سه دهم و ماه مشابه در سال ۱۴۰۰ معادل ۱۷۱ و 9 دهم درصد افزایش را نشان می‌دهد و بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا حاکی از آن است که واحدهای تا پنج سال ساخت با سهم ۳۰ و یک دهم درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند. بر اساس این گزارش، متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی تهران ۳۹ میلیون و ۴۱۴ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل هشت و چهار دهم و ماه مشابه سال قبل 32 و هشت دهم درصد افزایش دارد. 
این در حالی است که در میان مناطق ۲۲‌گانه شهر تهران بیشترین قیمت هر متر خانه ۸۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان در منطقه یک و کمترین آن با ۱۹ میلیون و ۵۹۰ هزار تومان در منطقه ۱۸ بوده است که با افزایش 22 و سه دهم درصدی در منطقه یک و ۵۵ و سه دهم درصدی در منطقه ۱۸ مواجه شده‌اند. توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده برحسب قیمت یک مترمربع بنا در خردادماه امسال نیز حاکی از آن است که واحدهای مسکونی در دامنه قیمتی ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان به ازای هر مترمربع بنا با سهم ۱۳.۴ و چهار دهم درصد بیشترین سهم از تعداد معاملات شهر تهران را به خود اختصاص دادند و دامنه قیمتی ۲۰ تا ۲۵ و ۳۰ تا ۳۵ میلیون تومان با 12 و سه دهم و ۱۱ و 9 دهم درصد سهم در رتبه بعدی قرار دارد.
گفتنی است، افزایش قیمت مسکن در تهران طی یک‌سال اخیر به دلیل رونق بازار بوده حال آنکه در دولت قبل در شرایط کاهش معاملات و رکود سنگین، قیمت‌ها 10 برابر شد.  
اوضاع اجاره خانه در تهران
از سوی دیگر در خردادماه امسال توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده براساس ارزش هر واحد نشان‌دهنده آن است که واحدهای مسکونی با ارزش یک میلیارد تا یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان با اختصاص سهم ۱۶ و چهار دهم درصد بیشترین سهم از معاملات انجام شده را 
داشته‌اند.
همچنین، توزیع معاملات انجام شده مسکن بر اساس مناطق شهری در تهران حاکی از آن است که منطقه ۵ با 14 و چهار دهم درصد از کل معاملات، بیشترین سهم خرید و فروش شهر تهران را به خود اختصاص داده 
است. علاوه‌بر این، بررسی شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری در خرداد امسال نشان دهنده رشدی معادل ۴۶.۵ و نیم و ۵۱ و دو دهم درصد نسبت به ماه مشابه سال گذشته است.