kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۴۶۳۹
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۷
وزارت صمت خبر داد

کاهش قیمت سیمان به دلیل افزایش عرضه 

 
مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت اعلام کرد به دلیل فزونی عرضه هفتگی سیمان نسبت به عرضه در بازار، قیمت سیمان کاهش یافته است.
به گزارش ایسنا، سیف‌الله امیری درباره قیمت سیمان در بازار گفت: در حالی‌که تقاضا برای سیمان ۸۵۰ هزار تن بود، یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن در بورس کالا عرضه شد و به همین دلیل، قیمت هر کیسه سیمان ۵۰ کیلویی از ۴۳ هزار به ۳۶ هزار تومان کاهش یافت. قیمت هر تن سیمان فله نیز دیروز از ۸۰۷ هزار به ۵۹۵ هزار تومان 
رسید.
وی ادامه داد: بنابراین قیمت سیمان به طور کامل کاهش پیدا کرده است. ضمن اینکه با توجه به شرایط موجود، برنامه‌ریزی ‌شده تا در هفته‌های آینده سیمان در بورس کالا عرضه شود تا تولیدکنندگان محصولات سیمانی مشکلی پیدا نکنند. در شرایط گذشته دلالان بازار را متشنج و بی‌ثبات می‌کردند اما اکنون شرایط تغییر کرده است.
مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت با اشاره به خرید سیمان در هفته گذشته از سوی برخی که حاضر شدند با توجه به شرایط، معامله خود را باطل کرده و جریمه آن را به بورس کالا پرداخت کنند، گفت: شرایط پیش آمده برای سیمان، ناشی از عدم کنترل تقاضا و همچنین شایعه قطع برق واحدهای سیمانی بود که سبب افزایش تقاضای کاذب شد اما با افزایش عرضه در بورس کالا و کنترل تقاضاها، شاهد کاهش چشمگیر قیمت سیمان بودیم.
امیری با تاکید بر اینکه افرادی که طی هفته‌های گذشته معدل شفافیت آنها برای یک ماهه بورس کالا، ۷۵ تا ۸۰ درصد باشد، می‌توانند خرید کنند در غیر این‌صورت سامانه اجازه خرید از بورس کالا به آنها نمی‌دهد، اظهار کرد: ‌همچنین برای فروش‌های سه ماهه آن‌هایی که شفافیتشان ۹۰ درصد باشد، در هفته‌های آینده فاکتورهایشان را ثبت کنند تا بتوانند از بورس کالا خرید کنند.
او با بیان اینکه از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان سیمان تقاضا داریم تمامی خرید و فروش خود را در سامانه جامع تجارت ثبت کنند، گفت: آن‌هایی که کد نفت دریافت نکرده‌اند، اقدام کنند و فاکتورهای خود را جایگذاری کنند، چرا که در غیر این‌صورت در هفته‌های آینده با مشکل خرید سیمان در بورس کالا روبه‌رو می‌شوند.
تولید سیمان به‌اندازه کافی انجام می‌شود
مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت ضمن اشاره به اینکه برق کارخانه‌های سیمان از ساعت ۱۲ شب تا هشت صبح به‌طور کامل وصل است، افزود: تولید سیمان به‌اندازه کافی انجام می‌شود و می‌تواند در بورس کالا عرضه شود. حدود یک میلیون و ۳۵۰ تا یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن میزان عرضه را به بورس کالا اعلام کرده‌ایم تا به صورت هفتگی به فروش برسانند.
گفتنی است، چند روز پیش دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان از افزایش عرضه و کاهش قیمت سیمان در بازار خبر داد و گفت: به دنبال شایعه‌پراکنی کمبود برق واحدهای سیمانی، قیمت سیمان در بورس کالا و سپس در بازار آزاد با افزایش مواجه شد؛ اما با توافق وزارت نیرو، برق سیمانی‌ها برای تولید پنج میلیون تن در ماه مدیریت شده تامین خواهد شد. 
او افزود: با این مدیریت توزیع علاوه‌ بر اینکه می‌توانیم کوره‌ها را مدیریت کنیم تا متوقف نشود، به میزانی که قابلیت تولید وجود دارد، می‌توانیم سیمان تولید کنیم. بر این اساس علاوه ‌بر اینکه تولید بر روی روال افتاد، در بورس کالا نیز، با توجه به افزایش عرضه و معاملات، عرضه و تقاضا متعادل شده که منجر به کاهشی شدن قیمت‌ها شده است. در هفته جاری حدودا ۲۰ الی ۳۰ درصد نسبت به هفته گذشته قیمت‌ها کاهشی شده‌اند.