kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۴۶۳۳
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۷
انتقاد کارشناسان از عملکرد تیم ملی مردان در آسیا

کادر فنی شناختی از ورزشکاران نداشت/راهکار کمیته فنی تکواندو برای تغییر شرایط چیست؟!

تکواندوی مردان ایران بر خلاف تیم بانوان که با تاریخ‌سازی در کره‌جنوبی بر سکوی نخست آسیا ایستاد، حال و روز خوشی ندارد و با این روند نمی‌تواند انتظارات را در رقابت‌هایی به مراتب مهم‌تر همچون قهرمانی جهان و المپیک پاریس برآورده کند. 
 
سرویس ورزشی-
پرونده بیست و پنجمین دوره رقابت‌های تکواندوی قهرمانی آسیا 2022 به میزبانی کره جنوبی روز دوشنبه بسته شد و تیم ملی بانوان ایران برای اولین بار به مقام قهرمانی رسید. در این دوره از مسابقات تیم ملی تکواندو بانوان ایران برای اولین بار با کسب 3 مدال طلا، دو مدال نقره و یک مدال برنز (توسط ‌ناهید کیانی، اکرم خدابنده و زهرا پوراسماعیل‌، مبینا نعمت‌زاده، نسترن ولی‌زاده و زهرا شیدایی) و کسب 500 امتیاز بر سکوی قهرمانی آسیا ایستاد. تیم چین با دو مدال طلا، دو نقره و یک مدال برنز و 379 امتیاز به مقام نایب قهرمانی رسید. کره‌جنوبی با دو طلا، یک نقره، دو برنز و 347 امتیاز و اردن با یک طلا و 127 امتیاز به ترتیب سوم و چهارم شدند. 
در بخش آقایان اما تیم ملی کشورمان پس از 20 سال سکونشینی در قاره آسیا، با کسب سه مدال نقره و یک مدال برنز (توسط میرهاشم حسینی، مهدی حاج موسایی و علیرضا نادعلیان و دانیال بزرگی) و 187 امتیاز در جایگاه پنجم قرار گرفت. تیم ملی کشورمان از سال 2002 همواره روی سکوی نایب قهرمانی و قهرمانی آسیا قرار داشت که در دوره گذشته پس از 19 سال به سکوی سوم آسیا سقوط کرد و سرانجام در تداوم روند افت خود در این دوره در جایگاه ضعیف پنجم قرار گرفت.
در مسابقات این دوره تیم ازبکستان با کسب 4 مدال طلا و 501 امتیاز به مقام قهرمانی رسید و کره‌جنوبی با کسب 3 مدال طلا و 2 برنز و 421 امتیاز نایب قهرمان شد. اردن با کسب 4 مدال نقره و یک مدال برنز و 239 امتیاز در سکوی سوم ایستاد و چین با یک مدال طلا، یک مدال نقره و یک مدال برنز و 207 امتیاز بالاتر از ایران در جایگاه چهارم قرار گرفت.
کریمی:زمان زیادی را از دست دادیم
اما نتایج ضعیف تکواندو در بخش مردان، انتقاد کارشناسان را به دنبال داشت. دیروز مرتضی کریمی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری آنا درباره عملکرد تیم مردان تکواندو در مسابقات قهرمانی آسیا و کسب جایگاه پنجمی گفت: برای اینکه عملکرد تیم ملی تکواندو مردان را در این رقابت‌ها ارزیابی کنیم به نظرم باید به گذشته برگردیم. از بعد از المپیک تیم ملی تکواندو مردان در هیچ مسابقه مهمی شرکت نکرده بود و با توجه به تغییراتی که در راس فدراسیون به وجود آمد و چالش‌هایی که خودمان برای خودمان درست کردیم تقریبا زمان زیادی را از دست دادیم. طبیعی بود که در این شرایط توجه به تیم ملی زیاد در اولویت نباشد.الان که فدراسیون به یک ثبات رسیده باید به کمک قهرمانان و پیشکسوتان بار به زمین خورده تکواندو را بلند کنیم. الان برای همه کشورها نتیجه‌گیری در المپیک جزء اولویت‌ها محسوب می‌شود. کشورها برای اینکه بتوانند در المپیک نتیجه بگیرند سرمایه‌گذاری کلانی انجام می‌دهند. اگر رشته ما المپیکی نبود ما در آسیا آقایی می‌کردیم اما المپیکی بودن تکواندو سبب شده همه کشورها روی این رشته متمرکز شوند و برای پیشرفت آن تلاش کنند.
وی گفت: این یک واقعیت است که تکواندوی ایران با توجه به سرمایه‌گذاری‌هایی که کشورهای دنیا کردند از این قافله عقب افتاده است، از طرف دیگر به خاطر مشکلات مدیریتی و مالی که فدراسیون با آن درگیر بوده نتوانستیم رشد کنیم. همه این مسائل دست به دست هم دادند تا تکواندوکاران ایران نسبت به سایر کشورها عقب بیفتند و در تکنیک و تاکتیک‌ها فنی دچار ضعف شوند. البته ما نباید نتیجه‌گرا باشیم چرا که از المپیک به این طرف تیم ملی مردان در مسابقه مهمی شرکت نکرده و طبیعی است که چنین شرایطی داشته باشد. متأسفانه تکواندو در بخش آقایان جایگاه خود را از دست داده است. اما باید از زمین خوردن فاصله بگیریم و دوباره بلند شویم. نتایج مسابقات قهرمانی آسیا باید ریشه‌یابی شود و علت باخت‌ تکواندوکاران مشخص و با برطرف کردن آنها در مسابقات جهانی و المپیک به موفقیت برسیم.
وی در مورد تغییر در راس کادر فنی و نتایجی که به دست آمد، اظهار کرد: فدراسیون باید از یک نقطه کار را شروع می‌کند و براساس تصمیماتی که گرفته شد قبل از مسابقات قهرمانی آسیا تغییرات ایجاد شد؛ نتایجی هم که به دست آمده نمی‌توان به پای مربیان فعلی تیم ملی گذاشت. به هر حال یک مربی برای نتیجه‌گیری به زمان نیاز دارد و در یک مدت زمان کوتاه نمی‌تواند به نتیجه برسد؛ حال اینکه این نتایج این رقابت‌ها ضعیف یا قوی باشد. به نظرم باید این تغییر و تحولات زودتر انجام می‌شد تا زمان از دست نمی‌رفت. مثلا بعد از مسابقات جام ریاست جمهوری یا جام فجر باید تصمیمات را می‌گرفتند تا ما بیش از این زمان را از دست ندهیم. 
باقری معتمد: کادرفنی از بازیکنان شناخت نداشت
محمد باقری معتمد نایب قهرمان المپیک 2012 لندن نیز به خبرگزاری میزان گفت: نتایج دوره قبل را با امسال مقایسه کنید تا ببینید تیم فریبرز عسکری در بدترین شرایط بهتر از این نتیجه گرفت. چون کادرفنی جدید از بازیکنان شناخت کافی نداشت، تصمیماتی گرفت که به ضرر بچه‌ها تمام شد. به طور مثال حاج‌موسایی که در وزن یک عالی بود را به وزن ۲ آوردند و طلای او را به نقره تبدیل کردند. من شناخت خوبی از این ورزشکار دارم و با قاطعیت می‌گویم اگر در وزن یک بازی می‌کرد، به مدال طلا می‌رسید. 
وی افزود: وقتی تیم بعد از ۲۰ سال سکوی آسیا را از دست می‌دهد انتظار دارید چه بگویم؟ وقتی بازیکن بدون انتخابی فیکس می‌شود و هیچ‌کس نمی‌داند در انتخابی‌ها چه گذشته، نتیجه همین می‌شود. فکر می‌کنم کادرفنی دوست داشت بازیکنان مدنظرش را به مسابقات اعزام کند و انتخابی‌ها تنها برای رد گم کنی بود. 
نایب قهرمان المپیک لندن ادامه داد: مشکلات تیم ملی صد در صد فنی است و یکی از دلایل این نتایج هم عدم شناخت کادرفنی از رقیبان بازیکنان ما بود چون مقانلو چند سالی است که از تکواندو دور بوده. تیم ملی جای اشتباه کردن نیست و وقتی در آسیا این چنین نتیجه می‌گیریم، خدا رقابت‌های جهانی را به خیر بگذراند. 
راهکار کمیته فنی چیست
حال با توجه به عملکرد ضعیف تیم ملی تکواندو در رقابت‌های قهرمانی آسیا و اینکه عملکرد مقانلو در رقابت‌های قهرمانی آسیا و بسحاق در رقابت‌های آزاد کره جنوبی، ملاک تعیین سرمربی تیم ملی در رقابت‌های قهرمانی جهان عنوان شده بود، باید دید کمیته فنی فدراسیون تکواندو در نهایت حکم به ابقای مقانلو می‌دهد یا فرد دیگری جایگزین او خواهد شد؟
هر چه هست تکواندوی مردان ایران بر خلاف تیم بانوان که با تاریخ‌سازی در کره‌جنوبی، بر سکوی نخست آسیا ایستاد، حال و روز خوشی ندارد و با این روند نمی‌تواند انتظارات را در رقابت‌هایی به مراتب مهم‌تر همچون قهرمانی جهان و المپیک پاریس برآورده کند. باید منتظر ماند و دید آیا‌ هادی ساعی رئیس‌جوان فدراسیون تکواندو و کمیته فنی او راهکاری برای سر و سامان دادن به وضعیت تیم ملی تکواندو با توجه به انتظارات موجود، خواهند داشت و دست به تغییرات زودهنگام خواهند زد یا خیر؟