kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۴۶۱۴
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۷

رؤیای شهادت آیت‌الله بهشتی (حکایت اهل راز)

 
 
یکی از خاطرات جالب و شنیدنی در ارتباط با شهادت آیت‌الله بهشتی (هفتم تیرماه 1360) این است که یکی از اساتید مدرسۀ عالی شهید مطهری این حادثه را از طریق رؤیا پیشگویی کرده بود و راه پیشگیری از آن را نیز گفته بود.
من(محمدی ری شهری) جریان این رؤیا را شنیده بودم. در تاریخ 14/8/1379 در جلسۀ «مجمع تشخیص مصلحت نظام»، آیت‌الله امامی کاشانی در کنارم نشسته بود. از ایشان خواستم آن را برای من بنویسند و ایشان چنین نوشتند: 
مرحوم آقای محقّق رفسنجانی، از اساتید مدرسۀ عالی شهید مطهری در ادبیات بود. ایشان اهل منبر هم بودند. روزهای آخر سال 1359 خوابی را برای اینجانب به طور مجمل نقل کردند به این عبارت: 
بچه‌های من خواب دیده‌اند که شما و آقای دکتر بهشتی و آقای مهدوی‌کنی ترور خواهید شد (یا شهید خواهید شد)؛ ولی اگر نماز امام زمان 
- صلوات‌الله علیه - را بخوانید، از این حادثه جلوگیری می‌کند.
گفتم: خواب، چه بوده است؟
ایشان مایل نبودند نقل کنند. 
هفتۀ بعد آمدند و گفتند: دوباره خواب دیده‌اند.... آیا شما به آقای دکتر بهشتی و آقای مهدوی کنی اطلاع دادید؟ و خود شما نماز را خواندید؟
به ایشان گفتم: خودم خواندم و به آقایان هم گفتم. 
در دفتر نشستند و گفتند: دوباره به آقایان تلفن کنید. 
من همان ساعت با آقای مهدوی صحبت کردم. ایشان گفتند: فلانی! می‌دانی که من در این امور، عوام هستم. از همان وقت که گفتی، تا کنون دو بار خوانده‌ام.
به آقای دکتر بهشتی(ره) تلفن زدم و گفتم: آقای محقق اینجا نشسته‌اند و تأکید می‌کنند که نماز را بخوانید. 
ایشان فرمودند: جناب آقای امامی! ما از صبح که از خواب بیدار می‌شویم تا آخر شب که می‌خوابیم، همۀ کارهایمان برای امام زمان(ع) است.
به ایشان گفتم: درست است؛ ولی این نماز، نقش دیگری دارد. 
آقای دکتر بهشتی فرمودند: بسیار خوب! خیلی متشکرم. و خداحافظی کردند.
جناب آقای امامی اضافه کردند که در جریان انفجار دفتر نخست‌وزیری و شهادت شهید رجایی (هشتم شهریور 1360)، آقای مهدوی کنی هم قرار بود در آن جلسه حضور داشته باشند؛ اما ایشان گفتند: آن روز، سرم درد می‌کرد و مقداری استراحت کردم. به همین جهت، دیر راه افتادم. وقتی نزدیک نخست‌وزیری رسیدیم، صدای انفجار را شنیدم.
همچنین آقای امامی، طرح ترور خودشان را تعریف کردند که چگونه آقای مرتضی الویری به ایشان اطلاع داده و خنثی شده است.
*کتاب: خاطره‌های آموزنده، نوشته آیت‌الله محمدی ری شهری انتشارات دارالحديث قم